ZF Transilvania

In urcusul spre o afacere trainica nici o scara nu seamana cu cealalta

15.09.2005, 19:14 84

O scara interioara constituie elementul central al arhitecturii unei case, de aceea o astfel de lucrare poate fi, pe cat de costisitoare, pe atat de importanta pentru design-ul interior al locuintei. Daca la inceputul anilor ''90 existau doar cateva companii producatoare de scari din lemn, acum oferta este cat se poate de variata, atat in ceea ce priveste modelele, pretul si, mai ales, flexibilitatea designului.

Aglomerarile urbane din ultimii ani au condus la necesitatea dezvoltarii pe verticala, astfel ca o scara interioara nu mai este neaparat un element de decor, ci mai mult un lucru necesar, o lucrare functionala ce reprezinta modalitatea cea mai eficienta de utilizare a spatiului locativ. Cei care vor sa aiba in locuinta o scara interioara trebuie sa scoata din buzunar pana la 2.500 de euro, insa un asemenea efort poate fi considerat o investitie pe termen lung, daca luam in considerare faptul ca durata de viata a unei lucrari de acest tip este de cateva generatii, aceasta in conditiile in care este intretinuta in mod corespunzator. In Romania firmele care comercializeaza aceste obiecte se adreseaza, mai ales, oamenilor cu venituri substantiale, iar perioadele cele mai prospere sunt lunile martie-octombrie.



Fiecare client are esentele lui

"In 1992, cand am inceput sa producem scari interioare, piata in domeniu era aproape inexistenta. Acum insa, lucrurile au inceput sa mearga destul de bine, principalul motiv fiind faptul ca se dezvolta segmentul rezidential", declara Matei Irimia, unic actionar in cadrul firmei Ama Forest Exim. Pentru compania bucuresteana productia de scari reprezinta aproximativ 40% din cifra de afaceri, iar lucrarile sunt executate doar din lemn masiv, adica stejar, nuc sau cires. "Avem clienti care vin si ne cer lucrari din alte esente de lemn si de multe ori este destul de dificil sa le explici ca, ceea ce vor ei nu este o scara de calitate. In cele din urma, insa respectam dorinta clientului, acesta fiind si unul dintre motivele pentru care de cand activam in acest domeniu nu am executat doua lucrari identice", mai declara administratorul Ama Forest.

In prezent, compania detine doua puncte de productie, la Slanic Prahova si la Brad, ultimul dintre acestea fiind achizitionat in 2002. "In acest spatiu a fost pana la momentul in care noi l-am cumparat un mic atelier de mobila, care intre timp daduse faliment, iar mulcitorii erau in somaj. Amenajarea lui nu a fost o investitie foarte costisitoare", precizeaza Matei Irimia. In momentul de fata, la Brad se fabrica produse hipice, piata de desfacere fiind in exclusivitate Franta. "Colaboram foarte bine cu o companie franceza specializata pe domeniul hipic - Equipe Horse, care comercializeaza articole din lemn necesare cluburilor de calarie, cum ar fi suporturi sau bariere pentru cursele de cai", mai spune Irimia.

Reprezentantii companiei estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de peste 1 milion de euro, in crestere cu 20% fata de 2004. "Principalul motiv al acestei cresteri este dezvoltarea pietei imobiliare. Momentan suntem in colaborare cu mai multe firme din Bucuresti si din tara care construiesc case, in al caror design este inclusa si scara interioara", precizeaza Matei Irimia. Potrivit acestuia, exportul de produse hipice are, de asemenea, un rol important in evolutia cifrei de afaceri, valoarea exportului ajungand anual la aproximativ 400.000 de euro.

Scarile interioare confectionate de firma bucuresteana au un pret mediu de aproximativ 5.000 RON, insa, in opinia reprezentantilor societatii, pretul lucrarii poate varia in functie de dimensiunile scarii, de modelul balustrilor, dar si de alte imbunatatiri pe care clientul le doreste. "In prezent, la departamentul scari interioare lucram cu sase echipe de montatori, ceea ce inseamna o capacitate de productie de aproximativ 6 scari pe saptamana", declara Irimia. Potrivit acestuia, cel mai important proiect la care compania lucreaza anul acesta este un imobil din Targu-Jiu, lucrari care se cifreaza la aproximativ 80.000 de euro. Tot in 2005, firma Ama Forest Exim va mai construi scari interioare in cadrul unui proiect imbiliar derulat in zona Pipera din Bucuresti.

De-a lungul celor 13 ani de activitate compania bucuresteana a dezvoltat un portofoliu de produse, pe departamentul de scari interioare, ce cuprinde peste 50 de modele de balustri si aproximativ 10 modele pentru mana curenta. "Combinatiile pe care le realizam sunt intotdeauna unice si cuprind de foarte multe ori si idei ale clientilor nostri. Noi le prezentam modelele de scari pe care le-am facut pana acum, iar ei aleg ce este pe gustul lor. Sunt cazuri in care in functie de spatiul pe care clientul il detine, venim noi si propunem o solutie care sa fie in conformitate cu designul imobilului, sa-i ofere pana la urma personalitate", este de parere managerul general Ama Forest. Potrivit acestuia, compania investeste anual in noi tehnologii de prelucrare a lemnului. Principalul furnizor al firmei bucurestene este Romsilva, pentru material lemnos, iar pentru lacuri, un alt element important al unei scari, Ama Forest lucreaza cu importatori. Matei Irimia este unicul actionar al firmei, iar numarul total de angajati pe segmentul productiv este de 35 de oameni.



Scari dupa tehnologie austriaca

Un alt producator de scari interioare este firma Turso Holz din Brasov, care activeaza pe acest domeniu din anul 2000. "Afacerea a fost demarata de un om de afaceri austriac. Acesta a adus intreaga tehnologie din Austria, dar nefiind multumit de modul in care functioneaza piata romaneasca a renuntat. Acesta a fost momentul in care am preluat noi afacerea si am dus-o mai departe. Partea austriaca s-a angajat sa instruiasca noii angajati ai firmei, oferindu-ne, de asemenea si tehnologia de fabricare. In schimbul acestora compania nostra a onorat timp de un an contracte venite din Austria", declara pentru ZF Transilvania, Ioan Sorociuc, administratorul Turso Holz. In prezent, firma brasoveana lucreaza doar pentru piata interna, clientii fiind in proportie de 70% persoane fizice. "Avem proiecte care vizeaza si persoane juridice, dar intr-un procent mai scazut, iar asta deoarece capacitatile noastre de productie nu ne permit momentan, derularea unor lucrari de o foarte mare amploare", precizeaza Ioan Sorociuc. Potrivit acestuia, in momentul de fata, compania poate executa aproximativ zece lucrari pe luna, iar pretul mediu pentru o scara este intre 1.000 si 2.000 de euro.

"Principalele materiale cu care lucram sunt stejarul, fagul si frasinul, insa nici o scara pe care am construit-o nu a semanat cu o alta", mai spune administratorul firmei. Principalii clienti ai firmei sunt persoane fizice cu venituri substantiale. In ultimii ani compania brasoveana a pus la punct un departament de design, care se ocupa printre altele de consilierea clientilor in vederea alegerii unei solutii cat mai eficiente, care sa se potrivesca ambientului general al imobilului.

Reprezentantii firmei au declarat ca in 2000 s-a pornit cu un capital social in valoare de aproximativ 100.000 de marci, iar in cei cinci ani de activitate investitiile in promovare au ajuns la 50.000 de euro. "Incercam sa fim prezenti la toate targurile de specialitate si am colaborat, de asemenea, cu revistele de profil. Investitiile in promovare au fost insa eficiente deoarece inregistram anual o crestere de cel putin 20% a indicatorilor financiari", precizeaza Ioan Sorociuc.

In prezent, compania Turso Holz are clienti doar in zona Brasov, dar planurile de viitor ale firmei includ extinderea afacerii la nivel natinal. "Acum nu putem contracta lucrari la o distanta foarte mare deoarece cheltuielile de transport ar fi mai mari decat beneficiile pe care le-am realiza", este de parere Sorociuc.

Compania brasoveana are un portofoliu de produse ce include 6 modele care sunt modificate in functie de optiunile clientilor. Timpul necesar pentru montarea unei lucrari este de 1-2 zile, iar numarul de angajati cu care compania lucreaza este de zece. Capitalul social este impartit intre administratorul Ioan Sorociuc si omul de afaceri Vasile Popa, nici unul dintre acestia nefiind actinar majoritar.



Doar un proiect din trei se finalizeaza

Unicul actionar al firmei Mattim din Timisoara, Emanuel Atitoaiei, a inceput sa produca scari interioare in 1995 si sustine ca in acel moment piata nu era suficient exploatata pe acest domeniu. "As putea sa spun ca prima scara am facut-o din greseala. Un partener de afaceri pe cu care lucram avea nevoie de o scara interioara in casa pe care si-o construia. Am facut un proiect pe care apoi l-am construit, iar mai departe lucrurile au decurs firesc", declara pentru ZF Transilvania, Emanuel Atitoaiei, manager general Mattim. In prezent, doar 15% din cifra de afaceri inregistrata de companie este realizata din productia de scari, restul beneficiilor venind din activitati de amenajare interioara.

Compania Mattim a construit scari doar in zona Timisoara, iar asta deoarece deplasarile la distante mai mari ar insemna cheltuieli suplimentare, ce ar fi mai mari decat manopera lucrarii. "S-a intamplat sa avem comenzi si din alte zone ale tarii, dar de obicei nu le onoram. Preferam sa pastram un perimetru de lucru de aproximativ 40 de kilometri si sa avem benefii maxime, decat sa scoatem bani din buzunar pentru a ne plati cheltuielile", mai declara managerul companiei.

Principalii furnizori ai firmei sunt companiile care comercializeaza materie lemnoasa, dar si importatorii de lacuri si vopsele. "Tendinta actuala este sa se folosesca lacurile ecologice, deoarece nu sunt toxice si nu miros, chiar daca costa mai mult decat celelalte", precizeaza Atitoaiei. Numarul total de montatori ai firmei este de sase.

Reprezentantii firmei timisorene estimeaza ca o scara construita in mod profesionist ar trebui sa reziste cateva generatii, asta in conditiile in care lucrarea este ingrijita o data la doi ani, prin improspatarea lacului. Pe segmentul scari interioare oficialii companiei estimeaza o crestere anuala de aproximativ 10-15%, principalul motor al acestei cresteri fiind dezvoltarea pietei imobiliare. Capacitatea de productie a firmei este de peste 8 de scari interioare pe an, iar pretul mediu practicat de companie este de aproximativ 2.000 de euro pe nivel. "Nu suntem foarte dezvoltati pe acest domeniu deoarece concurenta este destul de mare, iar noi nu ne putem compara cu firmele care fac cateva scari pe saptamana. Pentru mine acest domeniu este mai mult un hobby", precizeaza unicul actionar Mattim. Potrivit acestuia tendinta din ultimii ani in materie de scari interioare este sa se mearga mai mult pe materiale mai ieftine precum gresia sau marmura, lemnul de esnta tare fiind destul de costisitor. "Acesta este si motivul pentru care doar un proiect din trei este finalizat. Multi dintre clienti renunta la scara din lemn in momentul in care isi dau seama de costuri, si nu vorbim aici doar de costurile de executie, ci si de cele de montaj", mai declara Atitoaiei. anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO