ZF Transilvania

Investitii in carton si plastic facute sa ia ochii cumparatorilor

09.07.2004, 00:00 287



Prezenta in Transilvania a unora dintre cei mai importanti producatori de ambalaje la nivel european raspunde cerintei de a corela trasaturile propriu-zise ale unui produs cu modalitatile sale de prezentare. Producatorii locali sau nationali recurg la personalizarea obiectelor comercializate pentru a patrunde pe pietele internationale.



Producatorii romani au inteles importanta ambalajului in procesul de vanzare al unui produs, constientizand faptul ca succesul lor pe pietele externe depinde in mare masura si de felul in care produsele sunt prezentate. Mai mult, o data cu patrunderea in Romania a marilor lanturi de magazine, producatorii care isi desfac produsele exclusiv pe piata interna incep sa isi regandeasca politica de ambalare.





Tehnologii de ultima generatie



Greiner Austria a continuat politica de expansiune in Europa de Est, respectiv in Romania, dupa realizarea de investitii similare in Cehia, Ungaria, Polonia si Estonia. In perioda 1999-2000, la Sibiu a inceput constructia "greenfiled" a primului centru de productie Greiner in Romania. "Pana in prezent au fost investite peste 12 milioane de euro in ridicarea fabricii, in dotarea ei cu utilaje performante si tehnologii complete: extrudare folie, termoformare, injectie, tipar offset", spune Lucian Ocos, sales manager Greiner Romania.



Volumul investitiei realizate in Romania, de Rondo Ganahl Aktiengesellschaft, se ridica la 20 de milioane de euro, utilizati pentru construirea fabricii de carton ondulat din Apahida. Centrul de productie se intinde pe o suprafata construita de 1,9 ha si inglobeaza cele mai noi tehnologii in domeniu: o instalatie de produs carton ondulat si 7 linii de prelucrat carton ondulat "Tehnologia cat si transferul de know-how realizate de partea austriaca ne permit realizarea la un nivel calitativ ridicat a unei game largi de ambalaje, la standarde ce depasesc de multe ori nivelul occidental", explica Anca Popescu, director de vanzari Rondocarton.





Ambalaje din material plastic



"Prezenta locului doi european in productia de ambalaje pentru industria alimentara, la Sibiu, raspunde pe deplin asteptarilor reprezentantilor mediului economic din Transilvania", considera Lucian Ocos.



"Targetul nostru principal este format din o serie de piete ale industriei alimentare: margarina, lactatele proaspete, creme de ciocolata, peste, inghetata, pahare de bere de unica folosinta si alte specialitati", explica Lucian Ocos. Cei mai importanti clienti ai producatorului sibian sunt Royal Brinkers, Friesland Romania, Danone, LaDorna, Napolact, Albalact, Prodlacta, Orkla, Cream Line (Romania, Grecia si Bulgaria), S.A.B. Miller, Interbrew, Trust Orizont, Negro 2000.



Greiner Romania produce o gama completa de ambalaje din polistiren si polipropilena termoformate, pahare, caserole, capace de diferite forme sau personalizate prin tipar offset. "Pe langa productia propriu-zisa oferim servicii de consultanta, marketing, livrare si servizare pentru clientii nostri", spune Lucian Ocos.



Managerul de vanzari al firmei Greiner vorbeste despre un regres pe piata producatorilor de ambalaje, in perioada 1999-2000, urmat de o evolutie pozitiva, dar lenta pana in acest an. "Ne asteptam la o evolutie accelerata si mizam pe un "boom" al acestei piete in intervalul 2005-2007. Ne bucura interesul clientilor pentru ambalaje inovative, considerate instrumente de marketing de real succes. Simtim o apropiere a colaboratorilor fata de ambalajul tip "proiect", care are functia de a comunica un mesaj catre consumator, prin metode inteligente si inovative", explica Lucian Ocos, care tine sa mentioneze deschiderea unor parteneri ca Friesland, Albalact, LaDorna, Lacta Giurgiu sau Napolact spre acest tip de ambalaje.





In asteptarea boom-ului



Cu o investitie estimata initial la 4 milioane de euro, Greiner Romania si Thrace Plastic din Grecia au demarat la inceputul acestei luni, constructia unei noi fabrici de ambalaje injectate, la Sibiu. "Centrul de productie, Thrace Greiner Packaging, va fi finalizat pe parcursul acestui an. Ne propunem sa acoperim necesarul de ambalaje aferente unor piete deosebit de dinamice si de promitatoare. Este vorba despre piata produselor lactate si a inghetatei, cu volume cuprinse intre 0,6 l si 5 l, a vopselelor lavabile si a chiturilor, cu volume cuprinse intre 0,5 l si 18 l si piata mustarului, maionezei, ketchup-ului, cu volume cuprinse intre 1 l si 5 l", declara Lucian Ocos.



Pentru a-si putea desfasura activitatea in cele mai bune conditii, Rondocarton a investit in infrastructura locala prin construirea a 800 de metri de cale ferata, a 3,8 km de retele electrice de medie tensiune, a 2,8 km de conducta de transport gaze naturale si a 600 de metri de drum betonat. "Anul acesta vom implementa un nou program informatic pentru eficientizarea departamentului de planificare a productiei si pentru a raspunde clientilor care folosesc un sistem de aprovizionare just-in-time", afirma Anca Popescu, director de vanzari Rondo Carton.



Oficialii firmei clujene nu exclud posibilitatea unui nou centru de productie in Romania, in masura in care cererea va creste, iar pe pe termen mediu este posibila o noua investitie intr-o unitate de reciclat hartie.





Piata locala a cartonului



Rondocarton isi propun sa impuna pe piata romaneasca de ambalaje un standard calitativ ridicat. "Mesajul nostru catre beneficiari se refera la faptul ca si in Romania se pot realiza ambalaje care sa rivalizeze cu cele din Europa Occidentala. Un target important pentru noi e reprezenat de marile corporatii multinationale care produc in Romania in sistem lohn. Noi estimam ca aceste corporatii importa anual in Romania ambalaje in valoare de 10 pana la 15 milioane de euro. Or, tocmai acestea sunt tinta eforturilor noastre, deoarece suntem pregatiti sa le satisfacem nevoile de calitate", afirma Anca Popescu.



AB Calipac produce cutii din carton duplex pentru ambalarea produselor cosmetice, farmaceutice si parafarmaceutice, a lenjeriei intime dar si a produselor alimentare. "In 2001, am inceput printr-o colaborare cu Farmec, iar astazi suntem principalul furnizor de ambalaje pentru produsele lor", spune Roxana Jantoan, asistent manager AB Callipac. Principalii clienti ai firmei clujene sunt ID Sarrieri, Parapharm, Cosmetic Plant, Carina Cosmetics, Vioris Moldways, Prestige Trading, firme franceze Celnat, Patrick Durand Parfums, Gravier, Laboratoires Phytema, Laboratoires Magistra (Elvetia), Mystic Bodyfashion (Olanda), Kana Co (Japonia).



"Executam tiraje medii (sub 100.000 de ambalaje/luna), dar totul se pliaza pe cererea clientului. Pentru I.D. Sarrieri realizam ambalaje care insotesc produsele doar pe piata externa, astfel incat solicitarile clientului sunt extrem de riguroase. Pretul depinde de tipul solicitarii, de marimea produsului si de volumul de productie. Practic oferim fiecarui client o cutie personalizata", explica Roxana Jantoan.



Pentru atelierul de productie al AB Calipac, calitatea ambalajului si rigurozitatea executiei sunt aspectele fundamentale care ii recomana si pentru piata occidentala. "Desfasuram o activitate care implica o serie de termene. Nerespectarea lor duce la pierderea clientului, pentru ca, in final, el este cel care decide cu cine vrea sa colaboreze", este de parere asistent managerul AB Calipac.



Concurenta este extrem de puternica, iar din punct de vedere al capacitatii de productie, atelierul clujean nu se poate raporta la liderii pietei. "Trei ani nu sunt o perioada suficienta pentru a creste foarte mult. Noi putem raspunde unor comenzi mai mici si foarte tehnice. Nu putem aborda concurenta pe aceleasi criterii, pentru ca productiile lor sunt foarte mari si lucreaza pentru companii importante din sud-estul Europei. Toti marii producatori s-au dezvoltat in timp, incepand cu 1991. Pentru noi este dificil sa recuperam o perioada de 13 ani. Important este sa castigam noi clienti", considera Andrei Tarnovan, responsabil vanzari AB Calipac.



Greiner Romania s-a infiintat in 1997, in urma unui parteneriat romano-austriac, sediul central al firmei fiind stabilit in Bucuresti, unde se afla si singura fabrica din Romania. "In 1999, cifra de afaceri a fost de aproximativ 240.000 de euro, iar cota de piata de 3%, fapt ce a contribuit la decizia de a muta investitia la Sibiu. In 2004, am devenit lideri nationali, cu o cifra de afaceri de peste 7 milioane de euro si cu o cota de piata de 48-51%", afirma Lucian Ocos, sales manager, Greiner Romania. In prezent compania are 108 angajati, iar politica de investitii cuprinde dezvoltarea permanenta a infrastructurii si achizitionarea de noi utilaje de productie si tipar.



AB Calipac este o societate cu capital 100% francez, infiintata in 2001 de Nicolas Ollier si Christophe Gellert, amandoi specializati in domeniul ambalajului in cadrul Scolii Superioare de Ambalaje din Franta. "Ei vin cu idei noi privind conceptia tehnica si grafica pe care o presupune realizarea unei cutii. Ideea centrala a business-ului este respectarea calitatii, in conditiile in care pe piata romaneasca pretul are o pondere destul de mare, iar calitatea nu constituiie o prioritate", spune Roxana Jantoan.



Rondocarton produce carton ondulat si ambalaje din carton ondulat. Proprietarii fabricii clujene sunt compania Rondo Ganahl Aktiengesellschaft, persoana juridica austriaca, ce detine 92% din capitalul social, restul fiind in proprietatea mai multor persoane fizice romane si austriece. Ganahl Aktiengesellschaft s-a infiintat in localitatea Frastanz, landul Vorarlberg in urma cu peste 200 de ani. Din 1911 produce hartie, iar din 1954 produce carton ondulat si ambalaje din carton ondulat.In prezent firma austriaca detine o fabrica de hartie, doua fabrici de carton ondulat si o unitate de reciclat hartie in Austria, o fabrica de carton ondulat in Ungaria si alta in Apahida, judetul Cluj. Grupul numara peste 850 de angajati, dintre care 180 in Romania, si are o cifra de afaceri de 160 de milioane de euro, centrul de productie din judetul Cluj contribuind cu peste 20 de milioane de euro la volumul total al vanzarilor. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO