ZF Transilvania

Jocuri pentru toata Lumea

12.05.2004, 00:00 53



Crearea de jocuri pentru PC si telefoane mobile constituie pentru unii o sursa importanta de profit, iar pentru altii a ramas un hobby. Pentru producatorii transilvaneni de astfel de jocuri, cererile din strainatate reprezinta garantia succesului marcilor lor



Marcile autohtone de jocuri pentru calculator si telefoane mobile sunt achizitionate in proportie de 90% de persoane fizice si juridice din strainatate - arata datele furnizate de producatorii din Transilvania ai acestor aplicatii. Cererile cele mai mari sunt inregistrate in Statele Unite, tarile nordice si China - numai in SUA industria jocurilor inregistreaza anual o cifra de afaceri situata in jurul a 7 miliarde de dolari.





De mici s-au ocupat cu jocurile



Dan Uza are 20 de ani si este student la Facultatea de Stiinte Economice din cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. A incepul sa creeze jocuri inca din 1997 si pana in prezent a realizat aplicatii pentru Telefonul de la miezul noptii, Durban 1, Durban 2, Sork, Adventures in the School of Death, The Treasure Hunt, Pool Town si Dark Moon, acesta din urma constituind subiectul lucrarii de atestat la Informatica. "Aveam demult planuri sa fac bani din crearea jocurilor, dar am vazut cat de dificil este procesul. Necesita o munca sustinuta in echipa. Piata este deja suprasaturata de jocuri lansate doar in ideea de a scoate profit. Eu am incercat sa recreez spiritul acela care se regasea acum 10-15 ani, cand jocurile nu impresionau prin grafica, dar captivau prin poveste si ambienta" sustine Dan Uza. Producerea de jocuri pentru calculator "nu mi-a adus niciodata vreun fel de profit", afirma tanarul producator. Aplicatiile facute de el se pot descarca gratuit de pe un site romanesc.



Robert Muresan este student in anul IV la Facultatea de Informatica din cadrul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. In septembrie 2002 a pus bazele firmei Exosyphen, prin intermediul careia ofera servicii de programare, dezvoltare software si distributie de jocuri. Inainte de a porni propria afacere a lucrat in regim de outsourcing, ceea ce i-a dat posibilitatea de a stabili legaturi cu cele mai cunoscute cinci firme din intreaga lume care activeaza in domeniu. Capitalul investit a fost minim - un calculator performant si o conexiune la internet. Tipurile de jocuri create sunt simulatoare de hacking, ceea ce reprezinta o noua tendinta pe piata consumatorilor de astfel de programe, dupa cum afirma Robert Muresan. Printre cele mai importante aplicatii se numara: Digital Hazard, BS Hacker, Blue Sky pentru calculatoare si spv Quake, exoPongBall pentru telefoanele mobile. Colaboreaza in special cu firme din: SUA, Anglia, Suedia si Australia, cu firma australiana incheind chiar un parteneriat. Prin intermediul acestor companii reuseste sa isi comercializeze produsele, numarul clientilor se situeaza intre 5-10 mii in fiecare luna. Isi promoveaza afacerea si produsele prin intermediul propriului site si a revistelor de specialitate.



Multimedia Capital Romania (MCR) din Sibiu a fost creata in august 1999 si este o firma cu capital integral norvegian care activeaza in domeniul dezvoltarii de softuri. In primele luni ale anului 2003 a inceput sa-si concentreze atentia asupra productiei de jocuri pentru telefoanele mobile. Jocurile sunt comercializate in totalitate in tarile vest europene, tarile nordice si China prin intermediul firmei-mama din Norvegia. Pana in prezent au reusit sa produca aproximativ 15 jocuri, majoritatea simulatoare si interactive dintre care Mujaffa este foarte popular pe piata daneza. Au finalizat un portal care sa permita descarcarea acestor jocurilor pentru amatorii din strainatate.





O afacere profitabila



Comercializarea aplicatiilor pentru calculatoare si telefoane mobile este foarte profitabila sustine Robert Muresan, care a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri cu 60% in primul semestru al anului curent fata de ultimul al anului trecut. Sorin Rotariu, directorul Multimedia Capital Romania, spune ca jocurile au o pondere de 10% din cifra de afaceri, care in 2003 s-a ridicat la 1 milion de dolari si care in cursul acestui an spera sa se dubleze.



Preturile la care sunt vandute jocurile in strainatate pornesc de la 5 Euro si pot ajunge la 30 de Euro pentru DVD-uri care sa contina toate jocurile produse de una dintre persoanele juridice. In Romania insa, pretul acestora nu pot depasi 2-3 USD, deoarece "romanii nu sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru aceste aplicatii", afirma Sorin Rotariu.





Nevoia de portaluri



Una dintre tendintele actuale este crearea de portaluri care sa permita descarcarea jocurilor pentru telefoanele mobile si ii este acordata o mare atentie de catre producatorii autohtoni. Publicul vizat este cu precadere cel de peste hotare, pentru ca in Romania comercializarea online este inca in faza incipienta si trezeste suspiciuni. Datele furnizate de International Data Corporation (IDC) sunt incurajatoare, deoarece arata ca la nivel mondial se inregistreaza in general o crestere anuala a vanzarilor pe piata telefoanelor mobile cu 29,3% si cu 85,8% in privinta dispozitivelor de tip "smartphones".





Previziuni



Referitor la dezvoltarea pietei romanesti, producatorii si distribuitorii au pareri diferite. Mihai Costea, directorul departamentului wireless al firmei distribuitoare Sistec, afirma ca "in maxim un an piata va exploda, telefonul va fi mai mult decat un aparat care sa permita comunicarea, ele se vor folosi si pentru transfer de date". Robert Muresan este mai putin optimist, el spune ca "este nevoie de 5-10 ani pentru ca pe piata romaneasca sa existe o cerere serioasa pentru aceste aplicatii".



Vanzarile de telefoane mobile si de PC-uri - suporturi pentru jocuri - pe piata romaneasa sunt incurajatoare pentru producatori. Statisticile indica faptul ca aproximativ 7,5 milioane de romani sunt posesori de telefoane mobile, iar 25% dintre aceste aparate au ecrane color si softuri care permit descarcarea aplicatiilor. In plus, 90% dintre elevii de liceu au telefoane mobile, ceea ce constituie un avantaj deoarece acestia sunt mai deschisi spre noua tehnologie. De altfel, piata romaneasca de PC-uri este considerata una dintre cele mai dinamice din Europa Centrala si de Est, deoarece volumul livrarilor a crescut in anul 2003 cu aproape 40% fata de anul anterior, indica un studiu IDC. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO