ZF Transilvania

Menajera "profesionista" iti trimite factura acasa la sfarsit de luna

24.11.2005, 18:51 28

Orele suplimentare la birou si stilul de viata orientat din ce in ce mai mult catre slujbe solicitante lasa putin timp disponibil pentru administrarea treburilor "casnice". In aceste conditii, curatenia saptamanala, plata facturilor, ingrijirea gradinii, reparatiile curente si amenajarea locuintei se transforma in adevarate mici "drame" cotidiene, care consuma timp si nervi. O solutie in astfel de situatii este sa apelezi la firme specializate.

O data cu explozia de pe piata constructiilor de birouri, s-a dezvoltat un business conex real-estate-ului companiile romanesti care se ocupa de administrarea proprietatilor sau imobilelor ofera de la asistenta tehnica, pana la servicii de curatenie si catering. Cu toate acestea, notiunile de facility management si property management raman doua concepte relativ recent intrate in vocabularul de business romanesc. Property management se refera la serviciile de operare si administrare a proprietatilor, in timp ce facility management reprezinta totalitatea serviciilor de natura tehnica, de intretinere, de paza, de curatenie, de gradinarit si a serviciilor conexe. au devenit aproape indispensabile in Occident, la noi acest tip de business este inca in faza incipienta, putine firme optand sa ofere astfel de servicii clientilor-persoane fizice.



Noi le construim, tot noi le ingrijim

Compania bucuresteana Building Support Services (BSS) a fost infiintata in anul 2003, dupa ce asociatii sai au sesizat cererea existenta pe piata pentru astfel de servicii. Activitatea principala a companiei se desfasoara in Capitala, dar exista si proiecte care se deruleaza in tara. "In momentul aparitiei ansamblurilor rezidentiale, a aparut, implicit, si necesitatea prestarii serviciilor conexe de intretinere si operare la un standard calitativ inalt. Complexitatea serviciilor oferite variaza in functie de dotarile complexului rezidential si de gradul de confort solicitat de locatari. Cresterea unui astfel de business este in stricta relatie cu evolutia pietei imobiliare", spune Lucian Anghel, managing partener BSS.

Compania ofera servicii de intretinere tehnica, dispecerat, receptie, servicii de paza si de curatenie. Cei mai importanti clienti ai BSS sunt fondul de investitii austriac Europolis, TBI Leasing, Iride si Business Park. In prezent, BSS gestioneaza peste 110.000 mp de cladiri de birouri, ansambluri rezidentiale si spatii de logistica.

Casa Real Estate este o companie romano-americana-olandeza de investitii si dezvoltare imobiliara, infiintata in 2004, care, in luna februarie a anului trecut, a gasit o nisa pentru demararea unui business conex. "Pe masura ce proiectele noastre avansau, ne-a venit ideea sa adaugam plus-valoare serviciilor imobiliare pe care le ofeream. Astfel, a aparut Casa Real Estate Services, care are rolul de a externaliza catre clienti un set complet de servicii care tin de administrarea locuintei", spune Diana Calfa, managing director Casa Real Estate.

Pe langa faptul ca cei de la Casa Real Estate Services ofera servicii de menaj (curatenie generala, de intretinere, dupa constructori), reparatii si instalatii, plata facturilor, ei fac si cumparaturile saptamanale, ofera servicii de gradinarit si servicii de amenajari interioare. "Orice noua cerere pe care o primim reprezinta o provocare pentru noi, de exemplu am avut solicitari pentru organizarea de petreceri", explica managing directorul Casa Real Estate.



Invadarea spatiului intim

Aproximativ 75% din totalul clientilor BSS sunt persoane juridice. "Solicitarea unei oferte se face printr-un simplu apel telefonic, care este urmat de o vizita a specialistilor BSS la locatie pentru evaluarea necesitatilor clientului, dupa care se intocmeste o oferta detaliata care va fi explicata clientului. "Piata este in formare in acest moment. Nu exista un cadru care sa defineasca aspectele calitative si de garantie", spune Lucian Anghel.

Desi clientul roman este destul de sceptic la inceput, tot mai multe persoane isi lasa spatiul intim "invadat" de personalul unei firme de property management din cel putin doua motive: pentru a castiga timp si pentru a beneficia de servicii profesionale. "Clientul roman este destul de refractar, principala problema fiind lipsa de incredere. De obicei, majoritatea clientilor incep prin a solicita doar servicii de curatenie, pentru ca apoi sa apeleze si la celelalte servicii oferite de noi. Treptat adauga plata facturilor, intretinerea plantelor si a gradinii, servicii de decorare si reamenajare a casei. II consiliem in alegerea mobilierului, a parchetului, a decoratiunilor interioare si devenim, treptat, parte din viata lor. Pana la urma, devin dependenti de serviciile noastre. Totul se plateste de catre firma, urmand ca la finalul lunii clientul sa primeasca factura", spune Alina Iacob, directorul executiv Casa Real Estate Services.



Servicii cu garantie

Un alt motiv pentru care din ce in ce mai multi clienti apeleaza la serviciile unei companii specializate in property management este existenta garantiilor oferite de firma. "Cineva isi asuma responsabilitatea, in cazul in care, sa spunem, un obiect de valoare este distrus sau deteriorat. Deoarece, serviciul nostru este "la vedere", am avut dificultati in recrutarea de personal. Desi pare o munca banala, la care toata lumea se pricepe, este greu sa gasesti angajati seriosi si profesionisti, care sa asigure servicii de calitate", mai spune Diana Calfa.

Pe de alta parte, clientii incep sa inteleaga utilitatea serviciului, care e centralizat. Suni intr-un singur loc, indiferent ce problema ai avea. Pentru un apartament cu doua camere, curatenia de intretinere costa 180 RON pe luna, in timp ce pentru o casa cu 3 dormitoare, pretul ajunge la 600 RON pe luna, incluzand servicii de curatenie, plata facturilor si cumparaturile saptamanale.

"Unele cereri sunt inedite chiar si pentru noi si, treptat, a trebuit sa ne extindem activitatea. De exemplu, o familie cauta pe cineva care sa tina companie copilului. Un fel de "dadaca". Am crescut in timp, odata cu clientii nostri si cu diversificarea necesitatilor lor", adauga Diana Calfa.

"Pe langa firmele care ofera servicii targetate, de curatenie, de amenajari interioare sau de gradinarit, cea mai acerba concurenta pe o astfel de piata este munca "la negru"", spune Alina Iacob, director executiv CRE Services.

Dat fiind faptul ca afacerea face parte din categoria serviciilor, lucrul cu oamenii sI mentinerea "satisfacerii" clientilor pe termen lung este prioritatea companiilor de facility sI property management. "Este o afacere de volum care implica o logistica performanta adecvata, coordonarea resurselor pentru a obtine productivitate sI un control atent al activitatilor prestate. Am investit in tehnologie, in know-how sI in regimul de asigurare a calitatii serviciilor, dar, in primul rand, am continuat sI continuam sa formam oameni intr-un domeniu care nu exista in Romania in urma cu cativa ani. Dorim sa oferim suport clientilor nostri la nivel national sI sa urmarim tendinta imobiliara din marile orase ale tarii", mai spune administratorul BSS. Buiding Support Services are actionariat roman 100% si 72 de angajati.

Casa Real Estate Services are doar 7 angajati permanenti si multi colaboratori, pentru activitati punctuale. Deocamdata, profitul companiei este relativ mic (aproximativ 10 - 15.000 de euro pe luna). Compania are in prezent aproximativ 50 de clienti lunar. "Cifra de afaceri nu este inca relevanta, avand in vedere ca abia incepand cu acest an am demarat afacerea si abia de o luna putem vorbi de un business asezat. E destul de greu pentru ca nu exista repere, modele de succes in Romania", mai spune managerul Casa Real Estate.

Reprezentantul BSS este de parerea ca piata va cunoaste o stabilizare incepand cu anul urmator, odata cu intrarea in Romania a firmelor europene specializate, care vor dori sa isi consolideze pozitia in 2007, odata cu aderarea Romaniei la UE.



Mai mult decat o simpla menajera

Compania clujeana Sinon International ofera servicii profesionale de curatenie. "In 1994, unul dintre actionarii firmei a fost in vizita in Germania. Reintors in tara, a observat lipsa acestui tip de serviciu in Romania si a hotarat sa demareze o afacere pe acest segment", spune Amalia Mitrea, director de marketing Sinon. Cei mai importanti clienti ai companiei sunt institutiile bancare si firmele, ponderea persoanelor fizice fiind de doar 15%. "Exista potential foarte mare pe piata din Romania, dar, in acelasi timp, exista si reticenta beneficiarilor vis-a-vis de pret si de conceptul de firma de curatenie. Se merge inca pe ideea "femeilor de serviciu"", a adaugat Mitrea. Cu toate aceste, business-ul se dezvolta, Sinon inregistrand o medie de crestere anuala de 50%, conform oficialilor companiei.

Compania are 450 de angajati si mai ofera servicii de alpinism utilitar, de dezinsectie si deratizare si servicii tehnice. Sinon International are sediul central in Cluj-Napoca si sucursale in Bucuresti, Targu Mures, Zalau, Oradea, Baia Mare, Bistrita, Brasov si Sibiu. In 2004, Sinon a inregistrat o cifra de afaceri de peste un milion de euro si isi propune pe viitor dublarea cifrei de afaceri si extinderea retelei la nivel national.



Cine are grija de gradina ta?

Amploarea pe care au luat-o constructiile de case in ultimii ani si dezvoltarea cartierelor rezidentiale a dus la cresterea afacerilor pe segmentul firmelor care ofera servicii de gradinarit. Compania Aente Gradini&Peisaje din Cluj-Napoca a aparut in 1999 si ofera servicii de proiectare, amenajare si intretinere a gradinilor. "Spectrul nostru de activitate se limiteaza pe cat posibil la "clorofila", respectiv nu realizam elemente de constructie (alei pavate, ziduri, garduri, pergole, piscine etc.), ci ne ocupam de mobilarea cu plante a gradinilor", declara Valentin Dan, director Aente Gradini&Peisaje.

"Piata a crescut "exponential" daca alegem sa comparam anul 1999 cu 2005. Atunci aveam de amenajat 3 gradini intr-un an, acum... nu putem face fata cererii. Pe piata Clujului, si nu numai, mai este loc de inca 3-4 firme de profil pentru a satisface "foamea" de gradina. Romanii incep sa invete ca nu se pricep chiar la toate si tot mai multi apeleaza la servicii specializate. Or, proiectarea unei gradini, incadrarea ambientala a casei, conceperea "spatiilor" respective, implica discutii si "know-how", fiind un proces destul de complex", adauga Valentin Dan.

Amenajarea spatiilor verzi incepe sa prinda radacini si in Romania. " Din acest punct de vedere, piata romaneasca s-a "distilat" in ultimii ani. Daca acum 10 ani orice intreprinzator credea ca poate sa faca amenajari de gradini, acum clientul incepe sa-ti pretinda un titlu de "designer", "peisagist", "horticultor" sau macar de gradinar", mai spune directorul Aente Gradini&Peisaje.



Clienti - oamenii de business

O alta firma clujeana specializata in arhitectura peisagera este Gardenia. "Printre primii nostri clienti s-au numarat o gradina de vara si cateva persoane particulare - oameni de afaceri care s-au lansat inaintea noastra si ale caror firme erau deja consacrate. In acel moment, ofeream doar servicii de gradinarit. Intre timp, am deschis si un centru de gradinarit, care, pe langa servicii, comercializeaza si materiale si scule necesare gradinaritului", spune David Zoltan, managerul Gardenia.

"Cei mai importanti clienti vin cu preponderenta din domeniul afacerilor, atat persoane fizice, cat si juridice. Un potential client, pentru a apela la serviciile noastre trebuie sa ne contacteze telefonic sau personal, dupa care noi ne deplasam la fata locului. In urma unei discutii prealabile, noi propunem una - doua variante de amenajare. In momentul in care clientul se hotareste asupra unei variante, se intocmeste devizul si un proiect final si putem incepe lucrarea", adauga David Zoltan.

Pentru 2005, managerul Gardenia estimeaza o cifra de afaceri de aproximativ 100.000 de euro, aproape dublu fata de 2004, cand Gardenia a inregistrat o cifra de afaceri de 56.000 de euro. "Singurul dezavantaj al acestei afaceri este dimensiunea ei sezoniera. In perioada de iarna, lucram in pierdere. Incercam acum sa marim baza tehnico-materiala si sa demaram, in paralel, si o baza de productie", mai spune David Zoltan. Gardenia a fost infiintata in 1998 si are 9 angajati. alina.pahoncia@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO