ZF Transilvania

Micile supermarketuri ale marilor orase

13.10.2005, 20:33 133

In Romania, piata retailului va atinge anul acesta, conform previziunilor principalilor operatori, aproximativ cinci miliarde de euro. Desi "greii" pietei sunt marile retele de hipermarketuri Metro, Billa, Carrefour sau Selgros, tot mai multe supermarketuri si minimarketuri au inceput sa puncteze zonele aglomerate ale marile orase, 35% din aceasta suma revenind retailerilor mici si mijlocii. Urmand principiul dezvoltarii unei afacerii "de proximitate", care sa fie la indemana clientului clientului grabit si care vrea sa-si faca toate cumparaturile intr-un singur loc, cererea inregistreaza un trend ascendent, determinata si de cresterea puterii de cumparare, iar afacerile retailerilor de talie medie si mijlocie ies tot mai bine pe la casele de marcat.

"Cele doua avantaje majore intr-un astfel de business sunt pozitionarea in cartierele aglomerate si programul de functionare non-stop. Marii retaileri nu-si permit "luxul" unui program neintrerupt. Pe de alta parte, supermarketurile sunt mai aerisite din punct de vedere al traficului, aglomeratia nefiind atat de mare", declara Cristian Sfat, director de vanzari al companiei Chais, care detine magazinele Dia Market din Cluj-Napoca.

Afacerile jucatorilor de pe piata retailului depind direct de numarul de clienti si de preferintele acestora. "Ceea ce se intampla pe piata romaneasca este o tendinta fireasca de crestere, apar din ce in ce mai multe retele de retail, cu concepte noi de magazine. In Romania, acest gen de afacere va fi oricand bine venita, atat timp cat stii sa te adresezi nevoilor consumatorului roman si sa te adaptezi la nevoile lui. Este un comert civilizat si modern care s-a instalat foarte bine la noi", este de parere Serdar Savci, directorul general Univers''all.



Gandit de romani, pentru romani

Univers''all a aparut in 2001, prin deschiderea primului supermarket la Sibiu. In prezent, reteaua Univers''all inseamna 5 supermarketuri localizate in Sibiu, Suceava, Targu Mures, Iasi si Constanta si un hipermarket alimentar in Bucuresti, aceasta din urma fiind deschis in primavara acestui an. De asemenea, Univers''all opereaza 4 magazine de proximitate in Constanta, sub marca Uni''all. "Pentru acest an, in viitorul foarte apropiat, avem ca proiect deschiderea unui nou supermarket la Timisoara, in Iuliu Mall. Pe termen lung, vizam deschiderea unui alt magazin in Bucuresti si a altor magazine in tara", a declarat Serdar Savci.

"Proiectul Univers''all a inceput din dorinta de a aduce consumatorului roman un magazin exact asa cum isi doreste, un concept de supermarket gandit de romani si pentru romani", spune Serdar Savci. Supermarketurile Univers''all au suprafete cuprinse intre 1.200 si 1.900 mp, in jur de 100 de angajati in fiecare magazin si un trafic zilnic care variaza intre 1.000 sI 3.000 de clienti, in functie de magazin. Hipermarketul din Bucuresti are circa 4.000 mp, fiind amplasat pe doua etaje. Aici lucreaza peste 200 de angajati si este vizitat de peste 4.000 de clienti zilnic.



Clujul non-stop

Compania clujeana Chais, care detine supermarketul Dia Market - Sora Shoping Center, a deschis la inceputul lunii septembrie un al doilea magazin in Cluj-Napoca. "Un proiect mai vechi, acela de a deschide un nou supermarket in Cluj, situat in centrul unei zone rezidentiale aglomerate, s-a materializat prin deschiderea magazinului Dia Market, in complexul comercial Big Manastur", a declarat Florin Chis, directorul general al companiei Chais.

Cu o investitie initiala de 200.000 de euro, primul magazin Dia Market al companiei Chais a fost deschis in 2003, in Sora Shoping Center. Supermarketul functioneaza pe o suprafata de 700 mp si avea la momentul deschiderii 50 de angajati. "Inca din prima luna, volumul vanzarilor atingea 6.000 RON pe zi, urmand ca in luna urmatoare volumul vanzarilor sa se dubleze. Pentru a asigura un program de functionare non-stop, am crescut numarul angajatilor cu peste 25%", explica Florin Chis. De la o gama de 5.000 de produse comercializate in momentul deschiderii, Dia Market are in prezent peste 15.000 de produse, 180 de furnizori locali si aproximativ 2.500 de clienti zilnic.

"Dincolo de investitia de peste 300.000 de euro realizata in noua locatie, cu o suprafata de 700 mp, dorim sa reiteram succesul programului non-stop al primului nostru supermarket. De aceea, in functie de feed-back-ul primit de la clientii nostri, vom incerca sa introducem cat mai repede programul de servire non-stop si in aceasta locatie. De altfel, in momentul de fata, magazinul functioneaza in program extins, zilnic, intre 6 si 24", a adaugat directorul Chais.



Marketing de retail

Lantul de supermarketuri Alcomsib opereaza cu o retea de 8 magazine in Sibiu, localizate in cele mai imporatante cartiere ale orasului, cu o suprafata medie de 700 mp fiecare. De asemenea, Alcomsib detine si un minimarket, tot in Sibiu, si are alte 7 locatii inchiriate altor companii. Principalul domeniu de activitate al Alcomsib este comertul cu amanuntul pentru bunuri de larg consum.

Retailerul deruleaza in a doua jumatate a anului o campanie de promovare a imaginii sale pe piata de profil din Sibiu. "In primele luni ale anului, am investit peste 200.000 de euro in achizitionarea de mobilier nou pentru raioanele de paine si panificatie si produse congelate. Pentru a doua jumatate a anului 2005, urmarim consolidarea pozitiei de lider pe piata de retail din Sibiu, prin implementarea unui mix de marketing eficient: sortimentatie optima, la preturi corecte, cu promovare adecvata, aproape de consumator", spune Raluca Popescu, director comercial Alcomsib.

Pentru cel de-al doilea semestru al anului 2005, investitiile companiei se vor orienta spre promovarea imaginii companiei, construita in jurul sloganului "Alcomsib, aproape de tine". Campania de marketing va viza exploatarea diverselor canale de comunicare a imaginii "aproape de tine": above the line (TV local, radio, outdoor) si below the line (sponsorizari evenimente compatibile cu imaginea firmei, tombole pentru consumatori, implicare in campanii de intrajutorare. "Activitatea de marketing este, practic, elementul-cheie care construieste imaginea oricarui brand pe termen lung si care comunica cel mai eficient elementele ce diferentiaza un brand de altele similare existente pe piata."

Si lantul de magazine Univers''all lucreaza la un proiect de marketing. "Este vorba despre lansarea unor branduri proprii, fapt ce se va materializa incepand cu anul viitor. "Private labels" reprezinta un instrument de marketing puternic, menit sa intareasca pozitia unui retailer sI creasca gradul de fidelizare a clientilor", este de parere Serdar Savci.



Evolutie ascendenta pe piata de retail

Piata de retail din Romania a inregistrat cresteri semnificative in ultimii ani. Dovada sunt politicile de extindere in teritoriu ale lanturilor de magazine si cresterea indicatorilor financiari. Cele mai bine vandute produse prin reteaua Univers''all sunt produsele alimentare, in special cele de baza si cele proaspete, spune oficialul companiei. "Este greu de definit o perioada mai profitabila pentru magazinele noastre. Bineinteles ca sezonalitatea legata de Paste si Craciun aduce vanzari extraordinare, insa magazinele noastre sunt foarte ancorate in mediul local si, uneori, viata comunitatii, sarbatorile oraselor, evenimentele locale influenteaza vanzarile in momente in care nu ne-am fi asteptat. Cu timpul, am inceput sa cunoastem acest calendar de evenimente si ne adaptam la el", spune directorul general Univers''all.

Univers''all a inregistrat in 2004 o cifra de afaceri de 24 de milioane de euro, iar previziunile pentru 2005 vizeaza depasirea plafonului de 50 de milioane de euro. "Competitorii nostri la nivel national sunt lanturile cu notorietate ca Billa, Gima, Maga Image, insa, la nivel local, avem mult mai multi competitori care cuprind mai multe zone ale comertului", mai spune Serdar Savci. Lantul de magazine Univers''all este administrat de grupul GFS.

Retailerul sibian Alcomsib a inregistrat in primul semestru al anului o cifra de afaceri de 7,2 milioane de euro, in crestere cu 23% fata de aceeasi perioada a anului 2004. Pentru 2005, conducerea Alcomsib estimeaza o crestere de 20% a cifrei de afaceri, pana la 15,2 milioane de euro. "Rezultatele financiare inregistrate anul trecut au fost cele mai bune de pana acum. Piata de retail din Romania a avut o evolutie ascendenta in ultimii ani, fapt ce a influentat pozitiv afacerile Alcomsib, din mai multe puncte de vedere: cresterea si diversificarea nevoilor consumatorilor care au dus la cresterea cumpararii, stimularea producatorilor si distribuitorilor pentru crearea de oferte din ce in ce mai atractive pentru consumatori etc.", explica directorul comercial Alcomsib.

In 2004, compania a inregistrat o crestere a cifrei de afaceri de 35% fata de 2003, de la 9,4 milioane de euro, pana la 12,7 milioane de euro. In acelasi interval, profitul brut a crescut cu 28%, pana la 187.000 de euro, in 2004.

In prezent, Alcomsib deruleaza o investitie de peste 1 milion de euro in constructia unui nou sediu, cu o suprafata de aproximativ 1.000 mp, necesitatea constructiei venind din cresterea numarului de angajati in departamentele comercial, financiar-contabil si IT ale companiei. "In plan administrativ, investim in constructia unui nou sediu, iar in planul dezvoltarii afacerii, ne orientam planul investitional spre modernizarea magazinelor si construirea imaginii de "magazin aproape de consumator", atat din punct de vedere geografic, cat si din punct de vedere al satisfacerii cat mai multor asteptari ale clientilor", a declarat Raluca Popescu, director comercial Alcomsib. Compania Redal este actionar majoritar al supermarket-urilor Alcomsib, cu 96,12% din actiuni (proprietatea familiei Aldea Gheorghe din Sibiu), alaturi de persoane fizice, cu 3,88%.

Compania clujeana Chais a incheiat anul 2003 cu o cifra de afaceri de peste 1,3 milioane de euro, pentru a ajunge in 2004 la 2,7 milioane de euro. In primul semestru al anului in curs, Chais a inregistrat o cifra de afaceri de 1,6 milioane de euro. "Pe termen mediu, intentionam sa extindem lantul de magazine Dia Market in cat mai multe zone ale Clujului", a incheiat Florin Chis. "Cel mai mare volum de vanzari il inregistram in lunile de toamna, in mare parte datorita inceperii anului universitar si revenirii studentilor, vara fiind, practic, un sezon mort din punctul de vedere al vanzarilor inregistrate", adauga Cristian Sfat.



Consumatorul roman - din ce in ce mai pretentios

Varietatea de produse oferite in supermarketuri si hipermarketuri a atras tot mai multi clientii romani inspre acest tip de comert. "Consumatorul roman este deosebit, este intotdeauna in cautare de nou. Este un mare consumator de alimente de buna calitate, din ce in ce mai pretentios si asta nu face decat sa ne bucure si sa ne faca sa ne dorim sa avem magazine in cat mai multe orase ale tarii. Inclusiv marile lanturi de magazine care s-au instalat la noi au trebuit sa-si modifice politica comerciala si fata de consumator pentru a avea succes", spune directorul general Univers''all.

Clientii retelei Alcomsib sunt in proportie de 98% persoane fizice, dintre care 50% din randul familiilor cu venituri medii, 30% familii cu venituri mici si 20% familii cu venituri mari (conform unui sondaj Omnibus realizat la inceputul anului 2005). Alcomsib are 221 angajati si comercializeaza o gama larga de produse alimentare si nealimentare (peste 7.000 articole). Compania colaboreaza cu peste 100 de furnizori de marfuri si servicii, dintre care cei mai importanti sunt: Cristim, Campofrio, Agrana, Olpo, Bungee, Topway, Danone, Dobrogea, Napolact, La Dorna, Caroli, Elit, Interbrands (pentru marfuri) si Banca Comerciala Carpatica, Banca Comerciala Romana (pentru servicii - POS-uri, ATM-uri).



Alternativa centrelor comerciale

In primavara acestui an, cu o investitie de 250.000 de euro, compania Asmaram SRL din Cluj-Napoca a deschis Family Center, un centru comercial destinat comercializarii de produse non-alimentare. Cu o suprafata de 700 mp si aproximativ 80 de angajati, complexul comercial are doua etaje si este singurul detinut de firma Asmaram. Valoarea investitiei pentru deschiderea Family Center a fost de aproximativ 250.000 de euro. "Nu am agreat ideea unui supermarket in interiorul Family Center, intrucat ne-am gandit la problemele legate de aprovizionare in aceasta zona a orasului (centru, n.r.). Am preferat sa inchiriem spatiile comerciale, astfel incat acum functioneaza in spatiul complexului o librarie, un fast-food, o pizzerie, un magazin de telefonie mobila, precum si magazine de haine si incaltaminte", a declarat Radwan Sayed Saleb, administrator si asociat unic Asmaram.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO