ZF Transilvania

Mobilierul unicat din arta decorativa spune adio productiei in serie

21.10.2005, 18:10 88

In ciuda faptului ca romanii copiaza aproape orice in materie de gusturi, potrivit specialistilor in domeniu cererile pe piata interna sunt infime. Motivele sunt fie de natura financiara - mobilierul sculptat manual fiind cu aproximativ 15% mai scump decat cel traditional - sau sunt cauzate de nepasarea concetatenilor nostri fata de modelele unicat si preferinta pentru mobilierul de serie.

Tendinta mondiala in materie de decoratiuni interioare presupune revenirea la materialele naturale, dar in Romania acest trend nu este foarte vizibil, acesta fiind si motivul pentru care companiile care produc mobila sculptata manual sau statuete din lemn isi directioneaza productia aproape in intregime inspre piata externa. Acum companiile care produc mobila decorata manual incearca sa isi convinga clientii autohtoni ca o statueta, un obiect personalizat sau o piesa de interior pot sa schimbe aspectul unei locuinte sau al unui sediu de firma.



Vida Geza, versiunea capitalista

Firma maramureseana Arta in Lemn a fost a fost demarata de catre Octavian Szasz inca din primele luni ale lui 1990. "A fost o perioada destul de grea deoarece se stiau foarte putine lucruri despre modul in care trebuie pusa pe picioare o afacere. Initial am pornit cu trei muncitori, unul dintre ei fiind chiar eu, iar in momentul de fata colectivul care lucreaza in productie este de 70 de angajati", declara pentru ZF Transilvania, Octavian Szasz, manager si unic actionar in cadrul companiei. Potrivit acestuia, in primii ani de activitate s-au lucrat mai mult modele unicat pentru piata interna. "In urma reglementarii legislatiei privind exporturile, incepand cu anul 1999, am trecut treptat la productia de mobilier sculptat, in serie mica pentru export. In prezent, lucram la fel doar pentru piata externa si tot in serii mici", mai declara Octavian Szasz.

Reprezentantii companiei estimeaza pentru acest an o stagnare a cifrei de afaceri, care in 2004 a inregistrat o valoare de peste 325.000 mii euro. "Fluctuatia cursului valutar ne-a afectat foarte tare deoarece avem comenzi pe care le-am contractat anul trecut, cand euro era 40.000, iar acum suntem platiti la valoarea de 35.000. De asemenea, pretul utilitatilor a crescut mult in ultimul an", precizeaza managerul companiei. In aceste conditii oficialii companiei au sistat investitiile pe anul acesta si se concentreaza exclusiv pe mentinerea afacerii pe linia de plutire. "Planurile noastre de dezvoltare pe anul acesta includeau construirea unei hale de productie, deoarece avem un volum de comenzi care depaseste capacitatile noastre de fabricatie. Cererile pe piata externa sunt mari si speram ca o data cu realizarea noilor comenzi contractate anul acesta sa dispunem de finantarea necesara extinderii", a mai spus Szasz.

Compania Arta in Lemn produce mobilier sculptat manual, iar in prezent, are un portofoliu de produse ce include peste 40 de modele de mobila, 10 dintre acestea avand in structura lor sculpturi complexe. "Acest stil nu este adecvat pentru piata interna, sau mai bine zis nu are cerere, este mult mai costisitor decat decat stilul clasic. Un alt motiv ar putea avea legatura cu faptul ca materia prima din care sunt facute aceste repere de mobilier, este bradul, un lemn care nu este prea folosit la fabricarea de mobilier in Romania", precizeaza Octavian Szasz. Oficialii firmei nu intentioneaza nici pe viitor sa-si lanseze serviciile pe piata interna, deoarece nu o considera la fel de profitabila ca si cea externa. Momentan, tarile in care compania maramureseana isi comercializeaza produsele sunt Germania si Olanda.



Lungul drum al modernizarii

O alta companie care lucreaza in proportie de 90% pentru export este firma Arta Veres din Sf. Gheorghe (jud. Covasna), care are clienti mai ales in Germania, Franta si Olanda. "In Romania cererile pentru sculptura in lemn, fie ca vorbim de mobilier, sau de obiecte artistice, sunt aproape inexistente, deoarece trecem printr-o perioada de recesiune in care arta nu este neaparat o prioritate", declara pentru ZF Transilvania Ferencz Veres, unic actionar al companiei. In ciuda acestei situatii, reprezentantii companiei au inaugurat in urma cu trei ani primul magazin de prezentare, prin care s-a incercat o pozitionare mai buna pe piata interna.

Reprezentantii companiei estimeaza pentru acest an o stagnare a indicatorilor financiari dupa ce in ultimii ani evolutia cifrei de afaceri a fost de peste 10% anual. "Este cel mai greu an pe care l-am avut pana acum, principalul motiv fiind deprecierea monedei europene. Daca aceasta situatie va mai continua ne va fi foarte greu sa ne mentinem pe piata, in conditiile in care toate veniturile ni se duc inspre cheltuielile de exploatare", mai declara Ferencz Veres. Potrivit acestuia, o solutie viabila pentru iesirea din aceasta criza ar fi investitiile in modernizare si in marirea capacitatilor de productie. Momentan, compania dispune de un punct de lucru de peste 200 de metri patrati si investeste anual cateva mii de euro in utilaje moderne care sa asigure competitivitatea produselor pe piata europeana.

In cei peste 10 ani de activitate firma din Covasna a dezvoltat un portofoliu de produse ce include pe langa mobilierul pentru copii si aproximativ 100 de modele de sculpturi clasice sau moderne, toate in lemn. Din dorinta de a-si dezvolta portofoliul de produse, compania a demarat, incepand de anul acesta, o colaborare cu o firma germana, prin care firma Arta Veres va executa partea decorativa a unor seminee. Principalii clienti ai fabricii pe segmentul de sculpturi sunt fabricile de mobila de pe piata externa care executa mobilier sculptat. "Lucram anual cu trei clienti mari la care se adauga comenzile sezoniere pe care le avem pe piata interna. "Desi avem productie continua, veniturile sunt o problema deoarece multe dintre comenzile la care lucram acum sunt contractate anul trecut cand euro avea valoarea de 40.000 de lei", precizeaza managerul companiei. Numarul total de angajati cu care firma este de 13 si produsele realizate sunt unicat. Potrivit reprezentantilor firmei, veniturile anuale inregistrate de firma se cifreaza la aproximativ 50.000 de euro.



Teroristii strica afacerile meseriasilor autohtoni

Una dintre companiile care lucreaza momentan, exclusiv pentru piata interna este firma Bovart din judetul Mures. "La inceputurile afacerii nostre lucram aproape in totalitate pentru piata americana, insa dupa evenimentele de la 11 septembrie multe din firmele cu care colaboram au dat faliment. O data cu acel moment a inceput si declinul nostru, deoarece nu am reusit sa ne orientam inspre alte piete. De altfel si piata europeana de sculpturi in lemn si derivate ale acestora traverseaza momentan, o perioada nefasta", declara pentru ZF Transilvania, Vasile Botos, unicul actionar al firmei.

Managerul companiei a demarat afacerea in primele luni din 1990, avand in momentul respectiv inca trei asociati. "Nimeni nu avea curajul atunci sa deschida o firma privata deoarece se stiau foarte putine despre economia de piata. Dupa patru ani de activitate am renuntat la ceilalti asociati", mai declara Vasile Botos. Potrivit acestuia, capitalul social initial a fost de 850.000 de lei vechi si a fost asigurat printr-un credit bancar.

Dupa pierderea contractelor cu Statele Unite compania Bovart a mai lucrat o perioada pentru Italia si Germania, avand ca parteneri firme de mobilier. "In acest moment lucram doar pentru piata interna, iar clientii nostri sunt in principal bisericile", precizeaza managerul firmei. In 1994 compania avea 16 angajati, insa numarul lor a scazut continuu, ajungand in prezent, la doar doi oameni. Tot in aceeasi perioada firma colabora cu peste 12 magazine de suveniruri, iar veniturile lunare inregistrate erau de 40.000 de dolari.

Compania a dezvoltat un portofoliu de produse ce include peste 100 de modele de sculpturi in lemn de tei sau stejar, toate fiind creatia proprie a managerului firmei, care este sculptor de profesie. "Produsele artistice nu sunt cerute in Romania, deoarece multi dintre oamenii cu bani sunt lipsiti de gust. Prefera sa aiba in casa o oglinda sau un ceas de plastic decat un produs sculptat in lemn, care desi este mai scump este mult mai estetic", mai spune Botos.

Principala modalitate de promovare pe care compania a adoptat-o in cei 14 ani de cand functioneaza este pe de o parte participarea la targurile si la expozitiile de specialitate, iar pe de alta parte distribuirea de pliante. Potrivit reprezentantilor firmei, volumul de munca pe care il presupune o sculptura de amploare poate depasi doua luni de zile.

Ca orice domeniu care implica manufactura si sectorul sculpturilor in lemn este unul costisitor si care implica un timp indelungat de executare. Companiile care activeaza in acest sector sunt conduse de oameni pasionati de prelucrarea lemnului, iar aceasta situatie este vizibila din faptul ca, desi majotitatea traverseaza o perioada destul de grea nu incearca sa se orienteze inspre domenii mai profitabile. anca.rif@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO