ZF Transilvania

Poti concura cu marile banci numai daca esti flexibil

04.05.2004, 00:00 62



Dupa deschiderea sau reamenajarea a noua sedii in primele patru luni ale anului 2004, Banca Transilvania (BT) a inaugurat saptamana trecuta la Dej noul sediul al sucursalei locale si isi propune ca pana la sfarsitul anului sa ajunga la 100 de sucursale in toata Romania. Povestea Bancii Transilvania a inceput in 1993. Primul sediu a fost in Cluj, pe strada Iasilor, unde erau inchiriate 2 camere de la firma Compexit. Acolo se intalneau membrii fondatori. Apoi la Hotelul Napoca a avut loc ultima sedinta de infiintare si asa s-a nascut Banca Transilvania. Semnarea actului constitutiv al BT a avut loc pe 13 decembrie 1993. Dupa Cluj prima sucursala a fost la Oradea si apoi au urmat marile orase din regiune. Daca in 2002 Banca Transilvania avea deja filiale in 35 de orase la nivel national, in 2002 s-a ajuns la 47 de unitati, iar in 2003 au fost 71.



Chiar daca Banca Transilvania s-a extins, cota de fidelitate a ramas ridicata; o mare parte din businessul generat astazi apartine in continuare celor 40 de firme ale fondatorilor, actualii actionari mari ai bancii, spune Horia Ciorcila, Presedintele Consiliului de Administratie al BT. Pentru el un element al succesului au fost filialele din Transilvania, iar deschiderea de agentii in orasele transilvanene a generat business in continuare.





Clujul, oras de suflet



Initiatorul ideii infiintarii unei banci care sa se cheme Transilvania a fost Dan Palaghian. "La inceput a fost doar ideea de a infiinta o banca, dar dupa 10 ani de activitate este pentru mine implinirea unui vis. Nu putem sa nu ne amintim de "primii pasi", spune Palaghian. Pentru fondatori important nu este doar faptul ca BT este singura institutie bancara din Romania cu sediul central in Cluj-Napoca. "Clujul este orasul nostru de suflet. A avut si are un rol important in dezvoltarea mediului economic din acest oras, finantand o serie de intreprinzatori privati si afaceri de succes.", considera Dan Palaghian. Pentru Ciorcila scopul principal a fost construirea unui business de anvergura si, inainte de orice, impunerea unui nume. "Numele nostru este cel mai important. Cota de piata din Transilvania este de trei ori mai mare decat in restul tarii. Nu doar datorita numelui suntem o banca locala, 65% din capital este capital local, dar faptul ca suntem aici, suntem un partener strategic care poate sa se implice imediat intr-o oportunitate de afaceri. O oportunitate pusa rapid in aplicare. PotI concura cu marile banci internationale numai daca esti flexibil. Altii au resurse mai mari, dar noi avem decizii rapoide Avantajul nostru competitiv este acela al deciziilor rapide luate la nivel local. Ingredientul cel mai bun al succesului."



SI pentru directorul Bancii Transilvania Clujul ar trebuie sa devina locul central al activitatilor financiare si economice din regiune. "Mentalitatea pe care noi o promovam este "si tu poti sa reusesti!". Vrem sa le transmitem tuturor colaboratorilor nostri mesajul urmator: "Haideti sa fim mai ambitiosi, pentru ca putem mai mult aici in Transilvania!" Respectul fata de oameni este foarte important pentru noi, nu doar in termeni financiari, ci si comportamentul nostru. Este vorba despre respectul reciproc, in sensul respectarii diversitatii. Aici in Cluj si in Transilvania oamenii isi tin cuvantul, te poti baza pe oameni, iar faptul ca noi ne bazam pe ei presupune ca si ei se pot baza pe noi", spune Robert C. Rekkers, directorul general al bancii. Rekkers a venit in 2002, dupa ce a condus cativa ani filiala de la Bucuresti a grupului olandez ABN Amro Bank. De la infiintare si pana in 2002, banca a fost condusa de Iosif Pop, unul dintre fondatori.





O poveste care a devenit certitudine



Horia Ciorcila se gandeste cu multa nostalgie la "aventura" in care a intrat in urma cu aproape 11 ani. "Totul a pornit fara sa stim prea multe despre consecinte. Unii dintre membrii fondatori mai aveau experienta bancara, dar un proiect privat de banca avea un grad de risc ridicat. Am avut 1,5 milioane de lei, o suma importanta la vremea aceea, si acum la aniversarea de 10 ani am vazut ca avem 67 milioane de dolari fonduri proprii. O firma care nici nu avea valoare de piata a ajuns la o valoare bursiera care depaseste 200 milioane de dolari. Cred ca am facut si o investitie umana foarte buna. Avem 1800 de angajatI si numarul acestora va creste. Oamenii au contat foarte mult. S-a bazat pe seriozitatea managementului, tot timpul. Aceasta atitudine merge de sus pana jos: transparenta, seriozitate, cordialitate cu totI angajatii."



Altii nu isi recunosc banca de acum 2-3 ani. In urma unui rebranding serios BT si-a schimbat imaginea complet. "M-am alaturat echipei de conducere a bancii inca din primul an de existenta. De la cei 13 angajati profesionisti, cati a avut la inceput Banca Transilvania, acum am ajuns la aproape doua mii de oameni bine pregatiti. Aceasta este investitia noastra cea mai de pret. A fost implementata o noua identitate de corporatie, avem o noua imagine. Sustinem cresterea bancii printr-un sistem informatic nou si intreaga activitate este canalizata spre servirea clientilor. Banca a crescut si cred ca putem vorbi de 10 ani de succes romanesc", spune Nicolae Ploata, Vicepresedintele comitetului de management BT, Chief Operations Officer.



Intrebat care a fost momentul de maxima siguranta Horia Ciorcila declara: "Cel mai bine m-am simtit cand BERD s-a implicat in BT sI au inceput sa vina alti investitori. Aceea a fost confirmarea unei povesti in care toti am crezut, dar care a devenit o certitudine".





Profit cu 60% mai mare in primul trimestru



Banca Transilvania a raportat pentru primul trimestru al acestui an o crestere de 60% a profitului brut in termeni nominali fata de perioada similara a anului trecut. Profitul brut al bancii dupa primele trei luni ale anului se ridica la 180,9 miliarde de lei, fata de 113,4 miliarde de lei in primul trimestru al anului 2003. Veniturile bancii au urcat cu 72% pana la 520,6 miliarde de lei in timp ce cheltuielile au s-au majorat cu 75% pana la 333,9 miliarde de lei. La finalul primului trimestru, banca inregisra active totale in valoare de 16.180 miliarde de lei (490 milioane de doalri), in crestere cu 14% fata de nivelul inregistart cu un an in urma.



Adunarea Generala a Actionarilor bancii a aprobat luna trecuta bugetul de venituri si cheltuieli al bancii pentru acest an, care prevede o crestere de 31% in termeni nominali a profitului brut al bancii fata de anul trecut pana la un nivel de 730 miliarde de lei. Banca mizeaza pentru intreg acest an pe venituri nete totale de 2.256 miliarde de lei, in crestere cu 45% fata de anul anterior cheltuielile urmand sa urce cu 50% pana la 1.472 miliarde de lei.



Actionarii Bancii Transilvania au aprobat si majorarea capitalului social cu suma de 364 miliarde de lei, de la 971 miliarde de lei pana la 1.334 miliarde de lei, prin emiterea a 364 milioane de actiuni cu valoarea nominala de 1.000 lei.



Majorarea capitalului social se va realiza din doua directii. Pe de o parte va avea loc o capitalizare a rezervelor constituite din profitul net inregistrat anul trecut - in suma de 267 miliarde de lei. Vor fi emise actiuni noi cu valoarea nominala de 1.000 lei/actiune. Ca urmare, fiecare actionar existent la data de inregistrare de 21 aprilie va primi cu titlu gratuit un numar de 0,275 actiuni pentru fiecare actiune detinuta.



Etapa a doua a majorarii, se va face prin noi aporturi in forma baneasca din partea actionatilor in suma de 97 miliarde de lei. Pretul de emisiune pentru actiunile noi cu valoarea nominala de 1.000 de lei va fi de 3.500 de lei. Fiecare actionar existent la data de referinta 25 martie va avea dreptul de a subscrie o actiune penteru fiecare zece titluri detinute detinute, la un pret de 3.500 lei / actiune, adica mai putin de jumatate din pretul de piata al actiunilor bancii. AGA a hotarat ca actiunile ramase nesubscrise in urma exprimarii dreptului de preferinta sa fie oferite spre vanzare prin intermediul unei oferte publice.
transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO