ZF Transilvania

Proiecte de infrastructura cu "unda verde" la Cluj

15.09.2005, 19:14 67

Primaria Cljului cauta solutii pentru fluidizarea traficului din centrul municipiului, proiectele osciland intre realizarea de sensuri unice, pasaje subterane, zone speciale pentru pietoni si transport in comun sau trenuri suspendate.

Proiectul trenului suspendat, datand din anii ''70, a revenit in actualitate, fiind considerata cea mai ieftina solutie pentru rezolvarea problemei traficului in Cluj-Napoca, trenul urmand sa faca legatura intre vestul si estul Clujului. Potrivit lui Mihai Grecu, secretar de stat din Ministerul Transporturilor, trenul monosina, asa-numitul "monorai", ar fi cea mai ieftina solutie pentru rezolvarea problemelor de trafic din Cluj-Napoca, oras catalogat drept cel mai aglomerat din tara. "Cea mai ieftina solutie, estimata la 250 de milioane de euro, este construirea unui tren suspendat monosina pe traseul Manastur-Marasti", a mai spus Grecu. El a precizat ca, potrivit studiilor, realizarea unui kilometru de sina suspendata ar costa intre 20 si 22 de milioane de euro si ca timpul de constructie este destul de scurt.

Reprezentantii Agentiei de Dezvoltare Regionala Nord Vest (ADRNV) sustin ca un astfel de proiect ar putea obtine finantare europeana, din fondurile structurale care vor fi alocate dupa aderarea Romaniei la UE. "Acest proiect ar da o identitate europeana Clujului si ar antrena dezvoltarea localitatilor limitrofe orasului", a declarat Lia Valendorfean, purtatorul de cuvant al ADRNV. Primarul Emil Boc a declarat insa ieri, ca autoritatile nu au primit nici un proiect in acest sens. "Au mai existat tot felul de idei de construire a unui tunel sau a unui metrou, dar deciziile vor fi luate numai dupa consultari cu specialistii", a precizat Boc.

Proiectul unui tren suspendat care sa circule deasupra Somesului a fost intocmit in anii ''70. Trenul ar fi urmat sa faca legatura intre Manastur si zona industriala a orasului, printr-o cale ferata dubla, in lungime de 12,5 kilometri. Ideea a fost agreata si de Nicolae Ceausescu, care a vazut primul model al vehiculului numit ROM-U-Lin la uzinele Electroputere Craiova. Pe sinele suspendate urmau sa circule 33 de vehicule monorai realizate la Craiova, iar durata unei curse Manastur-CUG era estimata la 30 de minute tur-retur. Fluxul preluat de monorai ar fi fost de 15.300 de calatori/ora/sens, vehiculul circuland cu o viteza medie de 50 km/ora. Investitia se ridica, in 1979, la 699,7 milioane de lei.

O alta varianta este fluidizarea circulatiei de pe arterele principale, firma Search Corporation, castigand licitatia pentru crearea sistemului de "unda verde" la Cluj-Napoca. Specialistii firmei au prezentat patru variante, primele doua variante fiind astfel gandite incat sa nu presupuna investitii prea mari din partea administratiei locale. Prima varianta, care nu costa aproape nimic, prevede interzicerea parcarilor in centru si amenajarea unor parkinguri supraterane, precum si sincronizarea semafoarelor pentru ca autoturismele sa nu fie nevoite sa opreasca la fiecare curba sau intersectie semaforizata. A doua varianta stipuleaza mutarea contrasensurilor, iar a treia din cele patru variante presupune despartirea traficului pietonal si a celui cu mijloacele de transport in comun, de cel normal.

Ultima varianta prezentata - si cea mai scumpa - prevede construirea unui pasaj subteran paralel cu Bulevardul 21 Decembrie, cu mai multe benzi de acces. Potrivit estimarilor firmei, costurile unui astfel de pasaj se ridica la 6,8 milioane de euro pe un kilometru de pasaj cu doua benzi de acces sau 10,5 milioane de euro pentru 4 benzi de acces. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO