ZF Transilvania

Uneori este mai bine sa-i lasi pe altii sa se ocupe de problemele tale

21.05.2004, 00:00 38



Oferta serviciilor de consultanta in management, marketing si finante s-a facut simtita pe piata transilvaneana in urma cu aproximativ cinci ani si in prezent, companiile din acest domeniu pot prezenta un portofoliu de peste o suta de clienti. De altfel, cererea in continua crestere este o alta dovada ca au inteles nevoia unor masuri specializate pentru dezvoltarea optima a companiilor lor.





La ce e buna o firma de consultanta?



Serviciile oferite de firmele de consultanta in afaceri incearca sa acopere toate nevoile intreprinderilor mari si mici din Transilvania. Pentru a se diferentia pe piata, anumite companii se axeaza doar pe un anumit tip de consultanta, cum ar fi implementarea sistemelor de management, simplificarea procedurilor birocratice de pentru firmele straine, in aparitia lor pe piata locala, consultanta in domeiul juridic sau IT etc. Cele mai solicitate servicii sunt, insa, planurile de afaceri, studiile de fezabilitate sau planurile de dezvoltare. Preturile se calculeaza pe proiect, in functie de necesitatile clientului si variaza intre 500 si 1.000 de euro pe luna.



"Clientii cauta solutii cand vin la firmele de consultanta", spune Danut Muresan, directorul general de la MDM Consulting din Cluj-Napoca. Cele mai solicitate servicii ale companiei sunt acelea de audit. "In urma auditului, firmele cer intotdeauna si consultanta sau asistenta in implementarea unor solutii care sa ajute la dezvoltatea lor", spune Danut Muresan. In afara de clientii din Transilvania, portofoliul companiei detine un procent important de companii straine care au intrat pe piata romaneasca. "Sunt companii din Germania, Austria si Ungaria, care provin din comert, productie de utilaje din metal, constructii, transporturi, publicitate etc", spune directorul general MDM Consulting.



Expert Consulting realizeaza pentru clientii sai planuri de afaceri, studii de fezabilitate, planuri de dezvoltare, proiecte pentru finantari, analize diagnostic, studii si planuri de marketing, monitorizare programe de finantare, evaluarea proiectelor de finantare implementari de sisteme de calitate, programe de instruire, identificarea surselor de finantare si intermediere de finantari pentru proiecte de investitii. "Nu toate aceste servicii sunt profitabile, dar le oferim in continuare, pentru promovarea imaginii companiei pe piata de vest", declara Catalin Balasescu.



"Compania noastra se centreaza pe consultanta contabila, juridica, HR, IT si asistenta pentru infiintarea de societati comerciale, prin obtinerea avizelor, autorizatiilor, sau a altor tipuri de inregistrari necesare la O.R.C.", declara asociat managerul Ego Center.



Un proiect derulat de SQM Consulting presupune o evaluare initiala pentru stabilirea dimensiunii si pretul proiectului, instruirea persoanelor implicate, identificarea proceselor, elaborarea procedurilor si a altor documente necesare, supravegherea implementarii, audituri interne, elaborarea analizei pe baza rezultatelor auditului, aplicarea de masuri corective si preventive si asistenta pe durata desfasurarii auditului de certificare.





Un domeniu in dezvoltare



"Oferta pentru consultanta a crescut absolut necontrolat, pentru ca domeniul nu este reglementat si oricine se poate autointitula consultant peste noapte. De aceea, singurul criteriu care poate sta la baza deciziei clientului de a contracta un consultant sau altul este portofoliul firmei de consultanta" considera Cristian Muresan, administrator SQM Consulting. Catalin Balasescu sprijina aceasta idee: "Oferta este in crestere, insa nu la fel de brusca precum cererea. Un consultant bun se formeaza in timp, iar odata format, pentru a realiza un program de consultanta de calitate are nevoie de resurse variate : umane, materiale, financiare, informationale semnificative".



Directorul general MDM Consulting declara ca cererea romaneasca pentru serviciile de consultanta a crescut in mod semnificativ. "La inceput, compania se ocupa de contabilitate si consultanta, dar serviciile de contabilitate ocupau ponderea cea mai mare. De cativa ani, insa am redus serviciile de contabilitate in favoarea celor de consultanta", spune Danut Muresan.





Tipuri de clienti si cererea pentru serviciile de consultanta



Clientii firmelor de consultanta provin din domeniile cele mai variate ale economiei transilvanene: turism, comert, IT, finante, electronice, piscicultura sau agronomie. "Pentru fiecare companie documentarea dureaza mult timp, daca vrei sa cercetezi domeniul in mod serios. De fapt, in consultanta, prima conditie este aceea a adaptarii la nevoile cele mai variate", considera Corina Osianu, director general la Explicit Consult.



"Compania noastra are in momentul de fata un portofoliu de peste 100 clienti, iar analizele interne ale societatii arata ca in proportie de peste 90%, noii clienti au venit pe baza recomandarilor clientilor vechi", spune Catalin Balasescu.



"Clientii nostri sunt aceia care sunt constienti de schimbarile pietei si de implicatiile orientarii catre Europa" este de parere Cristian Muresan. Chiar daca acest tip de client pare un profil destul de rar intalnit pe piata romaneasca, proiectele derulate de companie au crescut cu 40% in ultimele sase luni. si directorul general de la Expert Consulting este de parere ca piata serviciilor de consultanta este in crestere si exista chiar o crestere a cererii pentru serviciile de consultanta complexe. "Din cauza cresterii bruste a unor companii, dezvoltarea necontrolata poate crea probleme in toate departamentele unei firme. De aceea firmele au nevoie din ce in ce mai mare de servicii de consultanta", considera directorul Expert Consulting.



Asociatul Ego Center explica altfel cresterea cererii pentru serviciile de consultanta. "Lumea incepe sa se obisnuiasca cu ideea ca nu trebuie sa se priceapa la toate si asa ca incep sa apeleze din ce in ce mai mult la serviciile noastre", spune Daniel Duszko.



Directorul general de la Explicit Consult contrazice aceste argumente. "Firmele nu inteleg nevoia serviciilor de consultanta, mai ales cand apare o perioada de stagnare sau de involutie in dezvoltarea lor. In loc sa apeleze la un consultant, care ar putea sa ii ajute cu solutii concrete, firmele incearca resuscitari dupa ureche: imprumuturi, credite etc. Nu exista o cultura economica la noi, si de aceea, clientii nu inteleg ca serviciile de consultanta actioneaza ca un medic in situatiile de criza", spune Corina Osianu.





Inceput timid, evolutie in crestere



Ofertantii serviciilor de consultanta din Transilvania si-au propus sa se distinga pe piata prin experienta specialistilor, prin evolutia pozitiva a clientilor sau prin dinamismul unui colectiv tanar. Consilierii apartin unor domenii din cele mai variate: economie, drept, administratie publica, sociologie, informatica.



"In momentul infiintarii, piata consultantei din zona de vest era dominata de reprezentantele locale ale unor firme internationale si de firme de consultanta in domeniul financiar contabil si in domeniul juridic. Expert Consulting si-a propus sa diversifice oferta de servicii de consultanta existenta pe piata. De altfel, firma a fost profitabila din prima luna de functionare, avand clienti ca Siemens Automotive Romania, in cadrul unui proiect de consultanta in domeniul resurselor umane", afirma Catalin Balasescu, director executiv la Expert Consulting.



Expert Consulting din Timisoara s-a infiintat in februarie 2000, firma avand la baza o experienta de 7 ani in consultanta, asociatul majoritar al firmei, Marian Mocan fiind certificat de Washington State University din SUA in Master Business Counselor. In anul 2003, cifra de afaceri a companiei s-a ridicat la 98.000 de euro, cu o rata a profitului osciland intre 20 si 30%. Investitiile firmei au depasit 40.000 de euro in 2003 si s-au concretizat in tehnica de calcul : laptop-uri, videoproiector, desktop, imprimante, copiator etc.



MDM Consulting din Cluj-Napoca are o experienta de 10 ani in activitatea de contabilitate, consultanta, audit si expertiza contabila. In 2003, compania a obtinut o cifra de afaceri de 78.000 de euro, cu o rata a profitului de 11%, iar investitiile facute in sediu, calculatoare si personal a depasit suma de un miliard de lei.



SQM Consulting a aparut pe piata din Timisoara in 2003 cu scopul de a oferi servicii de consultanta in proiectarea si implementarea sistemelor de management. In primul an de activitate compania a obtinut o cifra de afaceri de 40.000 de euro, cu un profit 18.000 de euro. Investitiile in mobilier, birotica si calculatoare s-au ridicat la 8.000 de euro. In ultimele sase luni, numarul de proiecte pe care le desfasoara SQM Consulting a crescut cu 40%.



Ego Center a fost infiintata in Marghita la sfarsitul anului 2002, de un specialist in economie si unul Drept. Investitiile facute s-au concretizat in amenajarea sediului, echipament, soft licentiat, mijloace de transport, publicitate, specializari sI in formarea echipei. "Ne-am inmultit randurile cu un specialist in HR si unul in IT. O firma de consultanta trebuie sa aiba o perspectiva de ansamblu sI asta implica specialisti in mai multe domenii", considera Daniel Duszko, asociat manager la Ego Center.



Explicit Consult, din Cluj-Napoca este o firma infiintata in 2003, de cinci absolventi de facultate din mai multe domenii: administratie publica, economie sI sociologie. transilvania@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO