Ziarul de Duminică

Alergatorul de cursa lunga (I)

Alergatorul de cursa lunga (I)
22.09.2006, 15:04 35

Prin 2002 am dat peste o publicatie online de arta vizuala. Initial, am crezut ca este un site strain, apoi ca e facut de niste artisti romani care traiesc in Occident. Nici una, nici alta. Era fostul artphoto - actualul Pavilion -, vehiculul de comunicare al miscarii artistice cu acelasi nume fondate de Razvan Ion.
Tot ce vedeam acolo era ca o gura de aer proaspat. In peisajul prafuit, retrograd si mediocru al site-urilor autohtone dedicate artelor vizuale, "artphoto" era perfect racordata la nivelul de sus al artei contemporane internationale.
La scurta vreme, "artphoto" avea sa apara si tiparita, devenind repede una dintre cele mai bune publicatii de gen din Europa. Si am constatat - inca o data - aceasta schizofrenie: lucruri apreciate ca foarte valoroase "afara" in tara sunt necunoscute. Astazi, devenita Pavilion, dupa niste ani de lupta revista a reusit sa-si impuna valoarea internationala si in tara. Iar aceasta miscare artistica - prin mijloacele ei de comunicare - a fost si este un excelent ambasador al Romaniei in strainatate.
Pentru toate aceste merite scriu astazi despre Razvan Ion. Artist vizual de valoare, teoretician profesionist al noilor mijloace artistice contemporane (imagine digitala, video, new media, instalatii), curator, scriitor, Razvan Ion este si un bun manager cultural, specie extrem de rara la noi. Personaj controversat, incomod, liber in gandire, fara frica si complexe, orgolios, enervant de tenace, invidiat pana la disperare si ura, Razvan Ion a reusit, in ciuda tuturor obstacolelor si capcanelor, sa razbata pana la urma. Pentru mine este tot ceea ce conteaza: valoarea rezultatelor muncii lui. Pentru ca dupa el, ca dupa fiecare dintre noi, asta este tot ce va ramane.
Razvan Ion s-a nascut la 24 mai 1970, in Bucuresti. La 14 ani, primeste cadou de la tatal lui un aparat foto Smena. Face fotografii, dar fara sa-si dea seama, pe atunci, ca asta va fi calea lui.
In 1988, dupa liceu, primul sau loc de munca este acela de sculer-matriter la "Electronica". Intra apoi la Facultatea de romana-engleza a Universitatii Bucuresti. In 1990 este batut crunt de mineri si, marcat profund de aceasta experienta, se apuca de jurnalism, ca forma de protest. In 1991, intra, prin concurs, reporter la Romania libera. Aici face parte din echipa care a descoperit celebra "groapa de la Berevoiesti". Se muta la Tineretul liber iar, in 1994, are sansa de a-si continua studiile in Olanda. Acolo sta pana in 1998, studiind literatura comparata. In toti acesti ani continua sa faca fotografii.
Insa abia in 1999 vine momentul de cotitura. Cineva din afara tarii (Franta) vede niste fotografii facute de Razvan
si-i organizeaza prima expozitie personala, la Muzeul National de Arta din Cluj. Este momentul in care realizeaza ca pentru asta este facut si capata incredere in talentul sau de artist vizual.
In 2002 lanseaza editia online (website), iar in 2003 pe cea tiparita a revistei artphoto. Cu proiectul artphoto el afirma clar si public crezul sau: arta cu implicare sociala si politica.
Revista creste constant, este tot mai apreciata de elitele artei contemporane europene, fapt ce-l ajuta pe Razvan Ion sa organizeze in 2005 la Bucuresti, impreuna cu Eugen Radescu, un festival international de arta contemporana care, datorita succesului avut, se transforma in 2006 in prima editie a Bienalei de Arta Contemporana de la Bucuresti. Prestigiul european al lui Razvan Ion il ajuta sa-l aduca pe unul dintre cei mai buni curatori ai momentului - Zsolt Petranyi -, precum si un grup de valorosi artisti contemporani din Occident. Tot in 2006, artphoto devine Pavilion, revista de arta si cultura contemporana, distribuita pe 5 continente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO