Ziarul de Duminică

Aproape de Africa

Aproape de Africa
02.02.2007, 20:33 23

Unii au spus deja despre Leonardo DiCaprio ca aminteste - in acest Blood Diamond - de Bogart si de haloul intunecat si cinic al durilor sai singuratici. Oricat de socanta ar parea alaturarea, DiCaprio face, intr-adevar, din personajul lui, Danny Archer (inrolat la 19 ani ca mercenar in Angola, ajuns unul dintre cei mai eficienti si duri traficanti de diamante din Africa, impietrit, dur, amoral, un erou neostentativ, cu inventivitate de escroc), clenciul filmului. Fie doar pentru accentul local pus in negocierile cu localnicii, inflexiunile grave ale vocii si alura matura, care il indeparteaza categoric de singurul sau moment esuat, rolul din Titanic, DiCaprio merita toate laudele si nominalizarile, dupa ce a luat tot caimacul interpretarii si in The Departed (impreuna cu Mark Wahlberg). Alaturi de el, Djimon Hounsou (africanul lansat de Spielberg in Amistad) are un aer convingator de noblete si forta, in rolul pescarului care lupta sa-si scape cu viata familia. Cat despre Jennifer Connelly, poate ca e pentru intaia oara, la maturitate, in postura care o prinde cu adevarat. Reportera jucata de ea, Maddy Bowen, are suficienta determinare pentru a se implica in cursa infernala a celor doi (de dragul unui articol adevarat) si suficient sarm si relaxare pentru a crea si sustine o permanenta tensiune sexuala intre ea si Archer. Ei trei, plus negativii secundari (David Harewood, Arnold Vosloo) contribuie esential la atractivitatea povestii, prin jocul de o intensitate nu prea obisnuita intr-un film de aventuri. Pentru ca, in a doua parte, filmul lui Edward Zwick gliseaza brusc spre aventura pura, dupa ce in prima ii administrase spectatorului un puternic mesaj social. Un pariu regizoral deloc usor, fiindca plaseaza goana dupa diamante pregatita din titlu abia dupa ce filmul face literalmente o incursiune in iad. Africa prezentata aici nu e deloc idilicul continent de o savoare salbatica din memoriile lui Karen Blixen, ci o nesfarsita sursa de imbogatire pentru traficantii celorlalte continente, care ii ineaca in sange pamantul pentru a-l stoarce de bogatii: fildes, aur, diamante. Pe langa descrierea agoniei africane cauzate din exterior, filmul insista asupra nesfarsitelor conflicte politice locale. In scene de o cruzime detaliat descrisa, guerilla locala distruge sate, incendiaza, mitraliaza si mutileaza tot ce misca. Femeile sunt violate si ucise, copiiilor li se taie mainile ca sa nu mai poata vota, iar barbatii mai puternici sunt luati practic ca sclavi cautatori de diamante. Baietii de 10-12 ani sunt recrutati, drogati si antrenati sa ucida; totul e un front urban, in care luptele de strada, rafalele de mitraliera, exploziile, decimarea civililor si ciocnirile cu trupele guvernamentale sunt o realitate cotidiana. In acest indraznet mixaj, care se detaseaza de restul filmelor lui Zwick (The Last Samurai, The Siege, Courage Under Fire), teza - injustitia exploatarii, crimele, coruptia, comertul ilegal care finanteaza razboaie - e in mod constient apasata si greu de digerat pentru cei care mizeaza doar pe adrenalina aventurii. Insa, desi nu are stilul, consistenta si retorica solemna a altor recente cronici africane (zguduitoarele Hotel Rwanda, The Constant Gardener ori The Last King of Scotland), filmul lui Zwick are un firesc si o vibratie pentru care merita sa i se acorde si rabdare, si atentie.

Diamantul sangeriu/ Blood Diamond. Productie SUA, 2006. Regia: Edward Zwick. Cu: Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou, Jennifer Connelly, Arnold Vosloo, Kagiso Kuypers, Antony Coleman, Benu Mabhena. Premiera: 26 ianuarie. Distribuit de InterComFilm Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO