Ziarul de Duminică

Arta exercitiului inovativ

Arta exercitiului inovativ
13.07.2007, 00:18 50

In Cuhnia Palatului de la Mogosoaia, vestigiu architectural medieval ce parca asteapta mereu podoabe ambientale, care sa-l revigoreze si sa-i sporeasca frumusetea, artista decoratoare Daniela Frumuseanu a imaginat unul dintre cele mai inchegate si spectaculoase proiecte expozitionale din intreaga ei cariera. Pornind de la un concept experimentat anterior, mereu imbogatit si dezvoltat metodic in anii din urma, printr-o succesiune de exercitii inovative, care, practice, au conferit viziunii sale plastice o originalitate si o individualitate devenite azi emblematice pentru arta noastra contemporana, Daniela Frumuseanu ne introduce in fascinantul univers de forme plamadite cu migala, cutezanta si verva imaginativa prin miraculoasa Atingere a focului.

Acesta este titlul expozitiei care, intr-o acceptiune cvasimetaforica, ilustreaza elementele resurectionale, pe care le-a introdus artista in cercetarile sale plastice, atipice pentru ceea ce indeobste numim arta tapiseriei, a decoratiei parietale sau spatiale bazate pe fibre celulotice, dar si alte materiale extrase din arsenalul, mereu in primenire, al noilor mijloace si tehnologii secretate in masa de civilizatia actuala.
In felul acesta, este impropriu sa mai vorbim, stricto senso, de "arte textile" - disciplina originara in care s-a format artista. Daniela Frumuseanu si, fireste, unii dintre ciracii ei pe care-i pastoreste la Universitatea de Arta, scruteaza mai departe sensurile si posibilitatile de innoire si de evolutie a artei, careia i s-a dedicat cu o pasiune si o febrilitate creativa putin comune! O disponibilitate inovativa intens cultivata in ultimii ani, o deschidere naturala pentru domenii si preocupari variate, aflate potential in relatie adiacenta ori de conjunctie cu propriile prospectiuni artistice, au facilitat gasirea unor solutii plastice surprinzatoare prin virtutile lor expresive, senzoriale si spectaculare, in sensul versatilitatii poetice a formelor si compozitiilor obiectuale. Intre acestea, folosirea ingenioasa a instrumentelor pirotehnice uzuale in modelarea si colorarea formelor poate fi socotita o premiera.
Important a fost, in tot acest rastimp, programul instituit si sustinut logistic si financiar de Consiliul National al Cercetarii Stiintifice din Invatamantul Superior - "Spatiul, apa si focul" - caruia i s-au subsumat si preocuparile Danielei Frumuseanu si ale clasei sale de la "Artele textile". Alaturi de alti colegi si alte discipline artistice universitare (intre altele, fructuosul si spectaculosul proiect "Vadastra"), au fost dezvoltate si puse in valoare linii de cercetare si performare artistica, ce au incorporat, spre exemplu, "hidro-strategiile si pirotehnologiile habitatului traditional, ca model pentru arta moderna si eco-design"! O tematica de specializare extrema, inovativa prin excelenta, careia Daniela Frumuseanu i-a raspuns cu propriile-i preocupari, de o consistenta si o prospetime a efectelor plastice puse in opera entuziasmant.
Doua directii se disting in creatia de acest gen a artistei. Una, privitoare la largirea si aprofundarea mijloacelor si a cailor tehnice de punere in ecuatie plastica a noi materiale si noi tehnologii, neobisnuite pentru tapiseria traditionala. In al doilea plan se afla remodelarea si flexibilizarea fanteziei creative intr-un efort de adecvare a resurselor nou atrase in campul acestei arte, destinata ambientelor actuale si viitoare! Iesirea din conventionalismul traditiei artei tapiseriei obliga la o alta dinamica a atitudinii si permisivitatii fata de orice material potential prelucrabil artistic prin reconversie, dar si la o pronuntata extensie a facultatilor creative. Materiale precum Netex-ul, foliile de aluminiu si cupru, fibrele de sticla sau cele siliconice, poliuretanii, fibrele celulotice primare si pigmenti de toate felurile, fractalii extrase din recuzita menajera, chiar deseuri, induc impresia ca "tapiseria", astfel conceputa a degenerat dintr-o arta a nobletei luxoase intr-una a virtuozitatii si gusturilor minimaliste! Rezultatul este, insa, unul al creativitatii pure si al insolitului spectacol vizual pe care il ofera oricarui tip de privitor. O bucurie a facerii, a exercitiului ludic, mereu inventiv si plin de candoare, iata ce resimtim in urma acestei fascinate "Atingeri a focului" de la Cuhnia Mogosoaiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO