Ziarul de Duminică

AWOL

AWOL

Lucrare de Ciprian Muresan

13.10.2006, 16:38 15

Cea de-a doua editie a Bienalei Tinerilor Artisti, Bucuresti, 2006; organizatori: Fundatia Culturala META si Goethe-Institut Bukarest) se desfasoara, in perioada 12 octombrie - 16 noiembrie, la Palatul Bratianu (str. Visarion nr. 6, zona Piata Romana).
Tema expozitiei internationale, Absent without Leave/ AWOL, a fost formulata, inca din octombrie anul trecut, plecand de la sloganul Bienalei: Arta este intotdeauna in alta parte. O mana de curatori invitati ataca cu indrazneala problema si invita peste 50 de proiecte artistice. Vernisajul din data de 14 octombrie este prefatat de o masa rotunda cu titlul: Sfidarea gravitatiei - (dez)avantaje geopolitice si structurale ale conditiei de "a fi tanar", care intentioneaza sa acopere idei complexe referitoare la conceptul de tanar in arta contemporana, si de un atelier de prezentare si sustinere a portofoliilor artistice, destinat studentilor si tinerilor artisti.
Termenul AWOL desemneaza o persoana absenta, care si-a parasit postul fara a cere permisiunea: fie se afla in alta parte, atat cu gandurile, cat si cu dorintele ei, fie - de pe o pozitie critica - rezista centrului gravitational/institutional, i se opune, ii creeaza alternative. Expozitia AWOL trebuie citita ca un puzzle al unor spatii si situatii multiple, ce exploreaza dihotomia absentei si prezentei, a centrului si a periferiei, a vizibilului si a invizibilului.
Organizatorii au invitat in aceasta aventura cinci curatori - Jenny Brownrigg (curator al Departamentului de Expozitii, Dundee University, Marea Britanie); Branko Franceschi (curator si director executiv al Muzeului de Arta Moderna si Contemporana, Rijeka, Croatia); Irina Grabovan (director si curator al Centrului de Arta AoRTa Chisinau, Republica Moldova), Simona Nastac (curator si critic de arta, Romania) si Oana Tanase (curator independent si critic de arta, Bucuresti) -, fiecare propunand, in chip democratic, in jur de zece discursuri artistice, potrivit unei grile individuale de interpretare a temei. Cu toate acestea, imaginea de ansamblu ramane unitara, si expozitia, si catalogul dezvaluind interesante afinitati si corespondente. Pentru detalii suplimentare, inclusiv lista artistilor participanti, va invit sa vizitati pagina web www.metacult.ro/awol.
Pentru Jenny Brownrigg, AWOL ofera artei "posibilitatea de a se naste din descoperiri neasteptate sau alaturari neobisnuite, atat pentru artisti cat si pentru public". Demersul ei curatorial urmareste, in acest caz, sa afle ce se intampla cu arta si cu artistii a caror practica este intotdeauna "in alta parte". Sunt indivizii "pierduti" cand pozitia lor sociala este determinata a fi AWOL de catre "normele" societatii? Poate un individ sa schimbe notiunea de institutie? Cum si in ce masura se reformuleaza identitatea unui individ in cadrul unui grup? Ce e de castigat aducand artisti din "alta parte" "aici"? Propunerile ei graviteaza in jurul intentiei de a crea situatii "gazduite", care in mod sincer creeaza o conexiune, un schimb si o platforma intre anumite practici din Romania si din Marea Britanie, iar prin "gazda" Jenny Brownrigg intelege o agentie, o cladire, un individ, o comunitate, o productie artistica, un mediu de comunicare, o strategie cu care un altul trebuie sa opereze, sa colaboreze, sa converseze, la care sa reactioneze sau careia sa-i dea o noua citire.
Sloganul arta este intotdeauna in alta parte defineste, in opinia lui Branko Franceschi, insasi pozitia tinerilor artisti. El gaseste aceasta sintagma ca fiind una fericita in "formularea sentimentului ca fluxul creativitatii este localizat altundeva in spatiu si timp si ca isi atinge cel mai inalt punct in centrele gravitationale ale hegemoniei politice si de generatie". Prin selectia operata, Franceschi intentioneaza sa analizeze acea "mentalitate unica, semnificativa pentru intelegerea actuala a termenului de Angst ca insumand frustrarile generale asociate cu conflictul dintre raspunderile reale fata de sine, fata de propriile principii, si cele fata de ceilalti." Curatorul urmareste in acest caz transferurile vizuale ale ratiunii si emotivitatii specifice, ce marcheaza convergenta dintre forta vitala a tineretii si limitarile pragmatice, plus obstacolele impuse de adulti tinerilor si celor in devenire.
Cheia de lectura a AWOL este una diferita pentru Simona Nastac: pentru ea, "prezentul pare o lume a semnelor (idei, imagini, corpuri, obiecte) lipsita de centru, in care aici si acolo se intrepatrund dupa geografii noi, alcatuite nu din locuri, ci din statii, nu din intalniri ci prin linkuri si tranzactii". Unde si cat de departe rataceste astazi imaginatia?, se intreaba Simona Nastac, intr-un moment in care ultimele mituri sunt algoritmul de functionare si metoda de acces a bazei de date. Titlul eseului semnat in catalogul Bienalei de Irina Grabovan este unul sugestiv: Impotriva pesimismului. Arta in era terorii si a apatiei.
Intr-o lume ce pare pierduta in ceata, intr-un peisaj ilizibil, Grabovan verifica sensurile sustragerii, ale dezertarii. "Este oare posibila Marea Arta in contextul unei realitati a sensului disparut si a unei alienari totale?", ne intreaba ea retoric. In ce ma priveste, desconsiderarea cliseelor de tot soiul, a gravitatiei si a gravitatii, a fortelor intotdeauna mai puternice decat noi insine, mai mult, vulnerabilitatea citita rasturnat determina un set de instrumente, situatii si atitudini generice tineretii de azi si de ieri. Sunt oare radicalismele de moment mai productive decat disimularile, subversiunile ori manipularile inefabile? Care este distanta dintre lucrurile necesare, intotdeauna adevarate, si cele doar accidental adevarate?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO