Ziarul de Duminică

Călin Vlasie: „Eu am ştiut încă din vara lui 2007 că în lume s-a declanşat o criză economică dură”/ de Ioan Es. Pop

Călin Vlasie: „Eu am ştiut încă din vara lui 2007 că în lume s-a declanşat o criză economică dură”/ de Ioan Es. Pop

Autor: Pop Ioan

27.01.2011, 23:49 469



- Mulţi, chiar foarte mulţi dintre exponenţii literaturii carea consacrat Generaţia 80 au devenit după 1989 editori de ziare,reviste şi cărţi. Te numeri printre cei mai puternici şi maivizibili. Ne-ai putea furniza o hartă cu poziţionarea lorgeografică, dar şi cu modalităţile în care au abordat ei actuleditorial?

- Generatia 80, ebine sa reamintim, a adus subiectul liric si fictiunea epica cupicioarele pe pamant, a combatut oportunismul ideologic si inainte,si dupa 1989, mai ales imediat dupa 1989, cand s-a incercatrestaurarea imposturii, a construit institutii literare siculturale care nu pot fi neglijate. Fiind prima generatie literarasi culturala (Generatia 80 nu se reduce la poeti si prozatori!)care si-a dat seama ca centrul poate fi oriunde, inclusiv laBucuresti, exponentii ei, mai mult sau mai putin valorosi, mai multsau mai putin vizibili, imprastiati peste tot prin tara, au devenitdupa Marea Zavera editori de reviste, ziare, carti. Probabil, ca simine, s-au gandit in demersul lor la anii mizerabili ai cenzuriicomuniste omniprezente, la imposibilitatea de a lucra intr-oredactie pentru ca nu erai membru de partid, s-au gandit laanonimatul la care era supus autorul roman, la lungile perioade deasteptare a publicarii cartilor (unii nu au reusit deloc), laingroparea unei intregi generatii de creatie. Au fost imbolduriserioase pentru a se apuca de treaba dupa 1989. Nu exista zonaastazi in care sa nu intalnesti un optzecist mentor sau conducatorde revista, editura sau ziar. Lor li s-au adaugat mai tineriinouazecisti sau douamiisti.

Cred ca are maiputina importanta gradul de vizibilitate si modalitatile editorialefata de impactul cultural local si national produs. Hartaadministrativ-teritoriala a Romaniei nu contine judetul Cluj, ciApostrof - Marta Petreusau Limes - MirceaPetean, nu Bihor ci Familia - Ioan Moldovan, nu Muresci Vatra - Al.Cistelecan, nu Satu Mare ci Poesis - George Vulturescu sauInformatiazilei - Dumitru Pacuraru, nuBotosani ci Hyperion -Gellu Dorian, nu Sibiu ci Euphorion - Dumitru Chioaru, nuTimisoara ci Orizont -Mircea Mihaies sau Brumar- Robert Serban, nu Dolj ci Ramuri - Gabriel Chifu, nu Iasi ciPolirom - Silviu Lupescusau Dacia Literara -Lucian Vasiliu sau Timpul- Liviu Antonesei, nu Bucuresti ci Observator Cultural sau A(l)titudini - Ion Bogdan Leftersau Cuvantul - Radu G.Teposu sau Nemira-Valentin Nicolau, nu Alba ci Discobolul - Aurel Pantea, nuBrasov ci Aula -Alexandru Musina s.a.m.d. - o lista foarte lunga din fericire.Partea trista e ca foarte multi dintre acesti extraordinari mentorise confrunta cu dificultati financiare inimaginabile. Noi nu avem ostrategie nationala culturala decat pe hartie. In realitate e undezastru. Cu atat mai exceptionale sunteforturile.

- Scriitorii-editoridevin/pot deveni oameni bogaţi? Eşti un editor bogat? Care este ceamai bine vândută carte pe care ai publicat-o la editura ta? Dar şicea mai iubită?

- Sunt un editorintr-adevar bogat… am editat in 20 de ani, pana la 31 decembrie2010, peste 3.200 de titluri din care 3.009 din 1994 la EdituraParalela 45 in peste 10 milioane de exemplare, cum s-ar spune cateo carte la fiecare doi romani. De cativa ani apar in fiecare an mai bine de 1.300.000 de carti cu marca Paralela 45, carti din 90de domenii editoriale si organizate in 57 de colectii. Din catesunt eu informat, nu cred ca exista o a doua editura, infiintatadupa 1989, cu asemenea performante. Intrati pewww.edituraparalela45.rosi veti gasi la "Contact/Despre noi" toatestatisticile astea pe care le puteti analiza si compara.

In timp editura afost apreciata prin acordarea de numeroase premii, atat pentruactivitatea editoriala, cat si pentru valoarea cartilor editate - obucurie personala greu de expimat, a echipei cu care am lucrat silucrez, a autorilor. Am publicat mii de autori, pe multi i-aminvatat sa devina autori, ca in cazul autorilor de carteeducationala sau de traduceri, pe multi i-am debutat, altora,consacrati deja, le-am publicat opere fundamentale. Multe carti nuar fi aparut asa asa cum le cunoastem fara obsevatiile mele si aleredactorilor.

Cartea cea maiiubita este, de departe, capodopera lui Nicolae Manolescu"Istoria critică aliteraturii române. 5 secole de literatură", publicata lasfarsitul anului 2008. Dar nu pot uita antologia de poezieoptzecista alcatuita de Alexandru Musina, nici antologia de texteteoretice ale generatiei 80 alcatuita de Gheoghe Craciun, niciantologia de proza scurta optzecista alcatuita de Gheorghe Craciunsi Viorel Marineasa. Sunt carti care au avut un impact total si deneegalat in literatura ultimilor 21 deani.

Cea mai vandutacarte este de fapt o colectie, o colectie de carte scolara, foartepopulara in cei 14 ani de cand am lansat-o si care bate toaterecordurile de longevitate si de tiraje vandute. Se numeste "Mate2000+" si cuprinde auxiliare didactice de matematica de la clasa Ila clasa a XII. De cativa ani, "Mate 2000+" este o marcainregistrata, alaturi de alte cateva zeci de marci inregistrate aleEditurii Paralela 45.

In 1990, cand amdecis sa renunt la profesia mea de psiholog clinician si logoped sisa continui prin a edita reviste literare si carti, nu m-am gandito clipa ca asta imi va aduce o bunastare materiala, am fost tottimpul innebunit de proiectul editorial, ca si astazi. Dinfericire, proiectele mele mi-au adus si bunastare materiala.Editura este o institutie de cultura care poate avea un impacturias in viata literara si culturala, in educatie in general, darse construieste greu, in timp, ca o universitate, iti trebuie vreo30 de ani sa o aduci la maturitate. Primii 16 ani au trecut, mairaman 14 si sper ca voi reusi.

- Anul trecut aiiniţiat o Serie Aniversară în cadrul căreia au apărut până acumvolumele "Nicolae Manolescu - 70", "Virgil Nemoianu - 70", MirceaMartin - 70", plus Livius Ciocârlie, "Pe mine să nu contaţi". Careeste miza acestei colecţii şi ce urmează în2011?

- Intr-o taramanelizata si becalizata de la vladica la opinca, de la cel cu douaclase mai mult decat trenul pana la cel cu titluri universitaretrase la xerox, carevasazica in totala si devastatoare confuzie avalorilor, a omagia marile personalitati (din pacate foarte putineramase in viata) ale culturii romanesti mi se pare in acest momentnenorocit de istorie nationala prioritatea numarul unu a editorilorromani, a univeritatilor, a surselor media. Nu putem continua cufalse modele culturale. Iar modelele adevarate nu le putem lasa inanonimat.

Asta mi-am propusprin aceasta Serie Aniversara, inceputa de fapt cu Mihai Şora canda implinit 90 de ani. Ea va continua si anul acesta, cu Ion Pop,Angela Marinescu si Mircea Ivănescu.

- Ce riscuri aiîntâmpinat ca patron de editură în aceşti doi ani de criză şi cumai ripostat pentru a continua cursa?

- Eu am stiut incadin vara lui 2007 ca in lume s-a declansat o criza economica dura,care se va amplifica si va afecta in urmatoarea perioada si Romaniaemergenta. Am stiut ca oricum economia noastra era in crizaprofunda de multi ani. Era doar o chestiune de timp ca totul saexplodeze. Asa ca in toamna lui 2007 am luat toate masurile derestructurare posibile (planuri editoriale, structura de personal,amanarea unor investitii nerentabile, controlul creantelor, analizavandabilitatilor pe domenii editoriale etc.), asa incat in 2008 amintrat ras, tuns, frizat. In tot anul 2008 la noi nu s-a vorbit osecunda despre o posibila criza. Abia pe la debutul lui 2009 auinceput intrebarile printre editori si nu numai si abia prin vararestructurarile. Trecuse deja mult timp si se pierdusera foartemulti bani. Cu ceea ce eu nu am pierdut am investit: in resurseumane (am facut angajari si nu am redus cu un ban salariile), intitluri noi si proiecte (mai ales in solutii editoriale IT), invanzari (mi-am dublat distributia), in active (o tipografie de marecapacitate absolut noua). La sfarsitul lui 2010 cifra de afaceris-a triplat, iar profiturile au crescut de patru ori. In orice caz,conteaza enorm ca echipa pe care ai angajat-o sa-ti ofere cele maibune solutii financiar-economice, chiar daca ai propriile intuitii.Propriile intuitii nu insemna nimic daca nu sunt validate despecialisti. Multi au murit si vor muri din excesintuitional.

- Cărţile de poezie pecare le publici şi le publică orice editură nu-şi acoperăcheltuielile de producţie şi difuzare. Totuşi, continui să scoţinoi titluri pe piaţă. Cu ce contrabalansezi aceste pierderi dinpunct de vedere financiar?

- In 2010 ameditat 32 de titluri de poezie. Nu contrabalansez cu nimic, pentruca nu am pierderi! Fiecare titlu are profitabilitatea lui, mai maresau mai mica. Sigur, comparativ cu profiturile rezultate dineditarea altor tipuri de carte, profiturile cartilor de poezie suntinsignifiante.

- Când vei scriejurnalul dublei tale naturi, de poet şi administrator, cum crezi căte vei autocaracteriza în aşa fel încât să nu nedreptăţeşti niciuna dintre cele două naturi?

- Da, m-am ganditca odata sa scriu memorii de editor. As avea multe de marturisit.S-ar putea ca unii sa nu fie prea incantati. Ar fi memoriile unuieditor intr-o epoca pe care nici in cele mai negre vise nu mi-as fiimaginat-o inainte de 1989.

Dar de ce crezi caar fi o incompatibilitate sau o disjunctie intre poet si editor? Nuzic administrator, pentru ca si poetul (si prin extensiescriitorul) e un administrator! Vezi atatia care isi administreazaimaginea propriei opere, ca si pe a lor insile, cu o priceperemanageriala de invidiat, specifica managementului societatilorcomerciale! Ce conteaza ca opera e subtirica atata vreme cat lumea,manipulata, se inghesuie sa o cumpere? Pe altii, cu adevaratvalorosi, prosti administratori ai propriului interes, nu-i preastie lumea.

Desi mi-ampublicat cartile esentiale la propria editura, mi s-a parut deprost-gust sa ma labartez peste imaginea tuturor autorilorpublicati de Paralela 45.

Am mai spus-o siin urma cu cativa ani buni: creierul are doua emisfere, una care arcontrola imaginatia, alta gandirea si functionaliatatea practica,trebuie folosite la maxim amandoua. Activitatea editoriala e oprelungire a celei poetice, care nu inceteaza niciodata, chiar dacanu mai publici nimic. Editarea de carte este o alta opera aaceluiasi autor - in cazul meu. Am fost atras dintotdeauna decomplementaritati. Cu totul altfel ar fi stat lucrurile daca maapucam de afaceri imobiliare sau de negot sau de altceva. Ampreferat lumea scrisului si a cartilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO