Ziarul de Duminică

Cand noaptea se termina la ora 20.30

Cand noaptea se termina la ora 20.30
17.11.2006, 18:08 19

Urmand un principiu experimentat pentru intaia oara la Paris in 2002, Autoritatea Nationala pentru Tineret din Romania a organizat in data de 4-5 noiembrie a.c. Noaptea alba dedicata tinerilor din Bucuresti, Oradea, Cluj, Brasov, Pitesti, Constanta, Craiova, Deva, Petrosani, Iasi, Targu-Mures, Ploiesti, Galati, Sibiu, Timisoara. Scopul initiativei e cat se poate de nobil si, exprimat pe intelesul destinatarilor, suna cam asa: "deschiderea unor orizonturi culturale nocturne tinerilor; in conditiile in care toata noaptea va fi rezervata evenimentelor culturale si nu numai, dandu-le tuturor celor ce bantuiau fara rost pe strazi ceva de facut".
Astfel, "zona Piata Universitatii - Piata Romana, impreuna cu Teatrul National, muzee, librarii si Complexul Sportiv Cultural Tei vor fi scena de desfasurare a unei experiente colective unice. Pe toata durata noptii, gesturile zilnice vor asigura intr-o atmosfera neobisnuita calitatea evenimentului, intr-un curios context festiv si cultural". Fiecare dintre punctele programului a fost anuntat din vreme si mediatizat cum se cuvine (am auzit cu urechile mele, intr-o emisiune de larga audienta a postului de televiziune national, cum o domnisoara anunta, cu o crispare cauzata probabil de emotie, cum ca muzeele vor fi deschise intre orele 17.00-05.00). Nu stiu care vor fi fost dimensiunile sportive ale Noptii albe, pentru ca, marturisesc, nu m-au interesat. Dupa cum n-am avut ragaz sa zabovesc pe-ndelete nici la concertele oferite de Vank si Vama Veche din fata Teatrului National, nu de alta, dar asemenea evenimente muzicale ii tot rasfata pe tineri de vreme indelungata, fie ca e vorba de serbarea dintre ani, fie ca e un festival al berii, fie ca se deschide cine stie ce expozitie de masini. A petrece insa o noapte alba in muzee este cu totul altceva. Ispititoare, dincolo de orice, sunt nu intrarea gratuita (desi...), ci aventura colindului cultural, senzatia usoara de libertate, gandul ca intre doua expozitii poti sorbi o cafea ca apoi s-o iei de la capat, deliciul unei nopti pierdute cu folos, si cate si mai cate. Nu stau sa le enumar, pentru ca oricum n-as putea cuprinde sumedenia de nuante care i-a impins pe tinerii bucuresteni (nu stiu ce s-a intamplat in provincie) sa iasa pe gerul din noaptea de 4 spre 5 noiembrie afara din casa si din fumul discotecilor sau cluburilor. Si ei, ca si mine, s-au izbit de o crunta neintelegere si de o severa dezamagire. Cortegiile de adolescenti care puteau fi vazuti la ora 20,30 in fata MNAR isi traiau buimaceala cu resemnare: muzeul se inchisese deja, iar ei, cu mana inghetata pe mobile, contramandau posaci rendez-vous-uri sau isi dadeau intalnire la alte muzee, mai primitoare poate. Mos Craciun din Noaptea Alba nu avea sa vina la MNAR, dupa cum isi va anunta absenta si la Muzeul Colectiilor, si la Muzeul de Istorie, si la Muzeul Taranului, locatii ale caror porti zavorate le-am iscodit pe rand, fara vreo curiozitate jurnalistica, ci doar cu o indrituita speranta de vizitator oarecare. Singurul care isi mai primea cu generozitate oaspetii, la o ora care insemna deja noapte - 22,00 -, era muzeul Antipa. Am patruns impreuna cu fiul meu, insufletiti de ganduri profund adverse: el (in varsta de 10 ani), bucuros nevoie mare ca poate vedea schelete de dinozauri, eu - mahnit ca trebuia sa dau sculpturile lui Bourdelle pe mulajele de bosimani. Evident ca, de nervi, am petrecut o noapte alba in patul personal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO