Ziarul de Duminică

CARTEA DE POEZIE /Şi dacă e tot Bach?

CARTEA DE POEZIE /Şi dacă e tot Bach?
07.07.2010, 15:20 53

Ceea ce seduce în poezia Ancăi Mizumschi sunt mai întâititlurile, de regulă parafrazări inteligente: Anca lui Noe,Aurolanca, Iubesc, Doamne, ajută neiubirii mele, Grupuri de suportpentru dependenţă, Iisus citeşte din ziar etc. Îţi fură ochiulşi-ţi magnetizează creierul.

Dincolo de titluri, nu e de găsit o inteligenţă de tip MirceaDinescu sau, alta, de tip Florin Iaru. Sunt poeme limpezi, cudicţie clară, nediscursive însă. În contrapartidă cu ce se întâmplăîn poezia feminină tânără, unde sugestia criptică construieşte prinjuxtapunere poeme rapide, fără fir roşu (Ofelia Prodan, GabrielaToma, Moni Stănilă, chiar şi Andra Rotaru), Anca Mizumschi vrea săspună ceva, susţine mereu un punct de vedere. Arta ei se poatepovesti, după asimilare.

Suntem în Anca lui Noe, Humanitas, 2009. Volum elegant,hârtie scumpă şi vignete în gri-cenuşiu, cu ilustraţii din altfeldinamicul colorist Vasile-Mureşan-Murivale, care aduce frescele dinCapela Sixtină la gradul lor 0, adică le descompune în vectorispermatici. Mai întâi se ia apărarea poetului, fără argumente noi:"mai mult decât soldatul, poetul, care nici el nu are viaţă preauşoară, fiind oştirea cu un singur soldat, are măcar dreptul său lablazon" (Oştirea cu un singur soldat).

În arta ei, autoarea pozează îndelung, decorul şi mimica fiindcele romantice: singurătatea şi inadaptarea: "cel mai bine măpricep să fiu singură/ aşa cum alte femei merg pe catwalk/ în plinălumină,/ am devenit faimoasă pentru singurătatea mea/ am poze cusingurătatea mea/ pe care dau autografe" (In turneu). Multeasemenea poetizări lejere pe teme grave au farmec: se pleacă de lao idee interesantă, inspirată, care însă se diluează pe parcurs înversuri foarte transparente, predictibile. Aşa se întâmplă înCimitirul eroilor, în care primele 7 rânduri conţin miezulpoemului: "prietenii mei au plătit poezia cu viaţa lor/ pielea lora stat un timp/ în faţă la casa scânteii/ ca pielea jupuită asfântului sebastian/ ucis pentru toate lucrurile/ în care acrezut". După care se trece la poezia despre poezie, sau mai curândla cea despre scris şi scriitori. Situaţii de boemă exemplare: vin,poezie, femei plecate, singurătăţi, eventual un cântec şirepudierea de plano a realităţii pragmatice, fără referinţeprecise. Până şi ideea dublului romantic este pusă la treabă într-opoetizare a tot şi a toate, într-un demers postmodern ce încăvibrează la cântecul de sirenă al şaizecismului: "trăiesc în pieleamea ca un travestit/ în pielea altcuiva şi urc scările/ ţinându-măde mână cu anca mizumschi/ o necunoscută pe care o agăţ în fiecareseară/ în alt bar" (O necunoscută într-un bar).

Am senzaţia că poeta se ambiţionează să abordeze marile temeîntr-un registru dezinvolt, simpatic. Încearcă astfel să împacecapra cu varza. Este posibil oare aşa ceva? Iacătă un poem dedicatlui Johann Gutenberg, despre litere şi text, fireşte: "dacă textula murit/ nu o să mai rămână nimic,/ nici măcar acea foiţă dehârtie/ în care mi-am învelit copiii/ în timp ce le citeam din ea/mai multe povestiri până când/ corpul lor mic lua formă de litere"(Spaţiu locativ). Poezia este realitatea primordială a scriitoarei.În consecinţă, despre ea scrie cu predilecţie, dar fără analize şitehnicităţi, ci pur şi simplu aşa, direct - POEZIA - ca o mantră.De fapt, referirea continuă la poezie asigură impresia de detaşareromantică de cotidian. Mai este o detaşare, însă, anume aceea deprăbuşiri interioare. Nimic nu trebuie să fie prea profund, preaabrupt sau prea obscur. Dispoziţie clasică în ambalaj romantic:"Autobuzele fură din timpul meu; staţiile lor cu tot cu/ trotuareîmi trec pe sub tălpi, nişte scări rulante orizontale/ care mă mutădin loc în loc şi mă împiedică să mă afund/ în poezie ca atuncicând îţi intră tocurile în asfaltul topit,/ la universitate (Bucăţidin Anca).

Şi totuşi, autoarea se grăbeşte să mă contrazică într-un text caBiografism ulcerant, care mai că anunţă douămiismul, dacă ne luămdupă titlu. Este mai mult o colecţie de concepte dispuse într-ostructură gen teoria literaturii: "In Anca lui Noe planetele sealiniază pe aceeaşi axă: biografismul ulcerant al autoarei,/incizia sigură cu care sunt tăiate cuvintele şi preocuparea pentruun adevăr rostit/ fără anestezie. Vocaţia Ancăi Mizumschi este<<ulcerul hemoragic>>. Discursul poetic/ declanşeazăieşirea din starea de letargie a cititorului, recâştigarea memorieifiind/ rezultatul refluxului de supravieţuire pe care poezia îlpoartă cu sine, alunecând/ scrijelitor prin viaţa celui carescrie".

Cu alte cuvinte, Anca Mizumschi este o autoare mobilă şiversatilă, ieşind în pagină drapată exclusiv în stofă poetică. Pede o parte, ea ţine să-şi încânte cititorii - pe care-i vreanumeroşi -, pe de altă parte, când simte că o pândeşte acuzaţia de"prea accesibilă", scoate repede din ghiozdan cuvinte mari, teme şiconcepte cu care face un joc de supratehnicizare. Întrebarea estece aduce nou această poezie, dacă tot ne acuză Rorty că am evadatdintr-o cultură filosofică înspre una literară, că nu mai căutămadevărul mântuitor, ci noutatea?

Mai echilibrat şi mai concav mi s-a părut volumul Poze cu zimţi.Parcă mai puţină străduinţă şi mai multă inspiraţie. Mai multfiresc, pe scurt. Iată un fragment din (melcul): "Eu cândîmbătrânesc mă strâng/ în jurul meu ca o pilitură subţire/ pe unpat de magnet/ moale şi total lipsită de ameninţare".

Aştept de la Anca Mizumschi un al treilea volum, în care sădepăşească stadiul actual al liricii feminine de la noi - cea debună calitate, evident - măiastră la tehnică, dar prea obscură,prea programat delirantă. Ştiu că ea ne va scoate din impas.

Felix Nicolau este conferenţiar universitar la Facultatea deLitere şi Limbi Străine a Universităţii "Hyperion" şi laUniversitatea Tehnicǎ de Construcţii din Bucureşti. A publicatcǎrţi de criticǎ şi teorie literarǎ (Anticanonice, Homo imprudens,Eroismul eminescian), un roman (Tandru şi rece,) şi versuri (Bach,manele & Kostel, Salonul de invenţii). Colaboreazǎ la revisteleArca, Cuvântul, Luceafǎrul de dimineaţǎ, Steaua, Tomis, Ziarulde Duminicǎ. Membru al Uniunii Scriitorilor din Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO