Ziarul de Duminică

Cartea de siliciu

13.10.2006, 19:06 31

Cartea de nisip a lui Borges tinde sa devina, tot mai mult, o carte de siliciu, de cand Google si-a propus sa digitalizeze volumele din marile biblioteci ale lumii. Cine se bucura? Cine se plange? Mai poate cineva sa ramana indiferent?
Cam acestea sunt intrebarile pe care si le pune si Jason Epstein intr-un numar recent din The New York Review of Books, comentand cinci noi volume consacrate fenomenului Google si impactului dintre cel mai puternic motor de cautare de pe World Wide Web (creat, in 1998, de doi absolventi ai Universitatii Stanford, Larry Page si Sergey Brin) si literatura lumii, inca extrem de familiara in varianta tiparita pe hartie.
In ce masura raportul dintre democratia la pret redus a Internetului si inflatia nediscriminatorie de texte accesibile oricui, oriunde, va mai fi apt sa genereze sisteme de valori recognoscibile pe scara larga - pare a fi marea dilema din aceasta dezbatere ad-hoc. Cine sau ce va decide: numarul de accesari contorizate instantaneu, vanzarile - monitorizate permanent - realizate cu cartea de credit sau decantarile sui generis de pe forumuri, chat room-uri ori link-urile aferente blogurilor? Mai conteaza vreo alta instanta critica decat "bunul-gust" contaminant si autoreplicant al internautilor? Copiii care se nasc cu mouse-ul in mana vor mai avea nevoie (sau chef) de manuale, fie ele alternative?
De fapt, cred ca toata aceasta isterie care tinde sa demonizeze web-ul are la baza o incapacitate (funciara?) a celor care nu sesizeaza revolutia actului de comunicare din ultimii ani. Se naste, practic, o clasa de receptori virgina si imuna la prejudecatile subconstientului colectiv tip Letea. Prapastia care-i separa, de pilda, pe pustanii veniti cu laptop-ul in rucsac in fata la Beaubourg (Centrul Pompidou) pentru a profita de spatiul Free WiFi creat acolo (i-am vazut de curand, la ultimul meu raid parizian) si generatia de intelectuali formata in anii postbelici este tot mai evidenta. E greu sa mai impui norme atunci cand cei supusi acestei disperate tentative de legiferare a unei autoritati in degringolada au deplina posibilitate si libertate de a alege singuri. Evident, se vor gasi destui care vor manipula si acest sistem al libertatii care este Internetul (vezi cazurile de bloguri fake, concepute de armate de PR & marketing in scopuri comerciale), numai ca nici un specialist in guerilla advertising (versiunea sci-fi) nu va fi vreodata capabil sa insele pe termen lung un pusti istet si intuitiv, obisnuit deja sa scormoneasca pe www dincolo si dincoace de mesajele publicitare deghizate sau la vedere.
Noi, cei inca fideli suportului de hartie, vom ramane intr-o elita haotica, nerecunoscuta de nimeni altcineva decat de noi insine. Ei, si ce: mie-mi place si-asa!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO