Ziarul de Duminică

Componenta artistică a economiei/ de Ziarul de duminică

Componenta artistică a economiei/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

09.01.2014, 23:56 42

Galeria Oberwelt din Stuttgart cu sprijinul ICR Berlin a organizat între 7 şi 30 decembrie 2013 expoziţia „œconomy, an already tumultuous landscape where phantasms cross” care a prezentat un grup internaţional de tineri artişti a căror practică artistică conţine o componentă consistentă dedicată dezbaterii critice a subiectelor economice.

Reunite sub sintagma ersatz economics, conceptele şi propunerile de a înţelege şi explica procesele economice articulate în afara mediului academic (incluzând aici şi pe cele imaginate de către artişti) sunt considerate de către majoritatea cercetătorilor ca fiind non-discursive şi irelevante pentru că nu se bazează pe o argumentare solidă şi pe raţionamente teoretice precise precum cele vehiculate in cercetarea ştiinţifică.

Acordând o atenţie specială posibilităţilor neaşteptate de cunoaştere a economiei bazate pe speculaţii extrase din zona non-academică - în linie cu abordarea unor cercetători din academia precum Jack Amariglio, David F. Ruccio, Arjo Klamer - selecţia de lucrări noi şi recente din expoziţia „oeconomy, an already tumultuous landscape where phantasms cross” îşi propune să exploreze potenţialul subversiv al acestei forme particulare de cunoaştere numită ersatz economics şi să aducă în discuţie perspective noi în încercarea de a examina procesele economice actuale.

În timp ce lucrările create de Carl & Pontus Olsson, Olanda, şi Tobias Sternberg , Suedia, investighează noi metafore şi propuneri care scurtcircuitează modul în care funcţionează piaţa de artă, o altă constelaţie de lucrări de Apparatus 22, Anca Benera şi Arnold Estefan, Radu Cioca, Farid Fairuz –toţi din România -, Goldin + Senneby, din Suedia şi Wooloo, din Danemarca  produce naraţiuni despre o gamă extinsă de subiecte economice.

„Portraying Simulacra”, instalaţia (obiect si chestionar digital) colectivului Apparatus 22 explorează universul iluzoriu şi haotic al obiectelor FALSE, al experienţelor şi emoţiilor provocate de FALS, lucrarea „Acord Bilateral” creată de Anca Benera şi Arnold Estefan ca răspuns perfect pentru un diferend legat de acorduri de cooperare semnate de către Fidel Castro cu fostul dictator român Nicolae Ceauşescu arată cu umor ca orice încercare de oprire a schimbărilor apărute ca urmare a reconfigurării permanente a ordinii mondiale este destinată eşecului, iar Radu Cioca prezintă instalaţia „Golden shoes for golden routes” - un comentariu tăios despre prostul gust şi ostentaţia specifica categoriei de nouveau riche care s-a proliferat vertiginos în Estul Europei chiar în condiţiile unei crize economice produnde.

 Deşi apare deghizat într-o mascotă a MALL-ului, prin performanţa video „AFIFARID",  Farid Fairuz regizează un atac de disenchantment împotriva shopping-ului, program ce ne poate acapara în totalitate (într-un Stuttgart sufocat de mall-uri, problemele şi întrebările ridicate de Fairuz capătă o importanţă sporită şi urgenţă); Având ca fundal un flux deteritorializat al capitalului financiar ce topeşte toate barierele „Looking for Headless” - primele cinci capitole ale nuvelei scrise de autorul fictiv KD pentru duo-ul artistic Goldin+Senneby - explorează o cartografie alternativă a conexiunilor companiilor de tip off-shore cu crima organizată, dar şi cu societatea secretă cunoscută sub numele de Acéphale fondată de filosoful francez Georges Bataille la sfârşitul anilor '30, in timp ce lucrarea „Expensive Fiasco / Cheap Success  (diagram)” a duo-ului Carl & Pontus Olsson oferă diagrama de continuare a unei lucrări iniţiate de artista Ioana Nemeş cu scopul de a submina logica economică pe care se bazează artfacts.net un indice prizat si hrănit de piaţa de artă.

Sune, sculptură de mari dimensiuni creată de Tobias Sternberg special pentru expoziţia „oeconomy, an already tumultuous landscape where phantasms cross” se înscrie în seria „Independent Art Objects” (Obiecte de artă independente). Datorită regulilor speciale înscrise de artist la vedere pe lucrare, sculptura poate fi luată din galerie de orice vizitator, lucru care s-a şi întâmplat la vernisaj marcând intenţia ireverentă a lui Sternberg vizavi de limitele foarte clare ce guvernează piaţa de artă privind proprietatea. 

 

Recunoscând puterea financiară imensă a Bisericii Catolice, Wooloo au produs videoclipul imului caritabil „WE NEED YOU NOW (MORE THAN EVER)” pentru a solicita acestei instituţii un gest de generozitate supremă: să plătească datoriile Europei salvând astfel bătrânul continent de la această nesfârşită criză economică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO