Ziarul de Duminică

Continua deconspirare a sinelui

Continua deconspirare a sinelui
28.09.2007, 23:23 13

Elena Surdu Stanescu este tipul de artist care a razbit prin consecventa cu care s-a dezvaluit semenilor: intotdeauna cu sinceritate, sub o pecete stilistica statornic situata in descendenta marii traditii a sculpturii figurative si cu o neasemuita incredere in filonul de vitalitate si creativitate al umanitatii, care este iubirea de aproapele.

O valoare morala si spirituala ce i-a calauzit si limpezit crezurile estetice de-a lungul intregii cariere artistice. Care, prin expozitia aniversara de la Galeria "Apollo" din debutul acestei toamne, incununeaza nu mai putin de 35 de ani de prezenta neantrerupta si apreciata in agora artistica.
Sigur, artista si-a dorit cu prilejul acestui eveniment si un mic "respiro" retrospectiv. Conceptul expozitional, pe care stiu ca si l-a pregatit cu o minutie celliniana cu multe saptamani inainte, aste, inainte de toate, unul esential si concentrat in ceea ce ar vrea sa insemne poetica sa sculturala sau, altfel spus, filozofia ei artistica. Si a mai fost ceva in aceasta sui generis "deconspirare a sinelui", pe care ne-a oferit-o Didi Surdu, dincolo de protocolaritatea momentului: o demonstratie strict personala, deloc emfatica, dar inchipuind un univers cordial-domestic, de ambientare expozitionala. Cum lesne va puteti imagina, artista nu este la primul exercitiu de acest fel! Reusita spectaculara a actualei expozitii consista si in acest auxiliar, ce contribuie la intelegerea naturii sensibile si putin idealiste (in sensul romantic al cuvantului) a artistei. Intr-un fel, e bine ca nu s-a recurs la formula reconstituirii retrospective a unui destin creator. Aceasta, pentru ca Didi Surdu nu s-a distins prin peisaje spectaculare de trecere de la un stadiu creativ la altul. Ceea ce a caracterizat-o intotdeauna a fost constanta stilistica, aptitudinea de a fi egala siesi in conceptia plastica si, in general, in ceea ce am putea numi maiestria tratarii formei. De la aceste considerente trebuie pornit in analiza creatiei acestei artiste.
Ecuatia pare simpla. O evolutie oarecum liniara, cu insemnele cuvenite ale marcajelor stilistice determinate de circumstantele estetice istorice pe care le-a traversat si de capriciile gustului artistic ce s-au manifestat in epoca. Rareori se intampla sa te confrunti, ca privitor, fie el si calificat, cu un profil creator distinct si limpede configurat inca din primele stadii ale devenirii artistice. Elena Surdu Stanescu intruchipeaza prin opera sa o astfel de personalitate implinita si temeinic motivata de statornicia crezurilor ei estetice si a valorilor morale si spirituale care i-au nutrit tumultul creativ. Din tot acest prisos al experientei ei artistice, Didi Surdu nu a precupetit sa impartaseasca cu generozitate celor ce i s-au aflat in preajma sensibilitatea ei visatoare (emanatie a simbolului romantic autohton al Zburatorului, reconfigurat in cazul ei in sugubeata formulare: "Zburatacita") si increderea in energiile revigorante ale creatiei si in eterna armonie a existentei in univers. Toate acestea se regasesc in creatia sa, intr-o forma ce urmeaza rafinatele sintaxe plastice ale mostenirii post-rodiniene, absorbite prin exemplarele filoane ale traditiei sculpturale autohtone - Paciurea, Anghel, Medrea, Ladea, Jalea... Tematica predilecta a artistei (intre care extazul poetic, oniric si erotic) se situeaza si ea in descendenta acestei mosteniri, prin atractia pentru compozitia alegorica sau pentru reprezentarea sublimat-simbolica a expresiei si atitudinii / dinamicii / imaginii corporale a fiintei umane. Dincolo de exercitiile portretistice si de probele de modelaj, realizate intr-o maniera corecta ce lasa deschisa promisiunea performarii virtuoze, artista se simta afina cu tensionata si senzuala expresivitate a compozitiei si modelajului romantic, mai cu seama in "nudurile feminine" si in suita admirabila de compozitii dedicate cuplului. Subtila modelare si fasonare a lutului, bronzului, a marmurei si a bazaltului sau chiar a sticlei turnate fac din statuara mica a sculptoritei una dintre ratiunile indestructibile ale vocatiei sale artistice. Implinita, iata, astazi intr-o atragatoare ofranda de desfatari vizuale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO