Ziarul de Duminică

Crangul de portelan

Crangul de portelan
20.07.2007, 18:37 154

Locul unde gasiti inca aceasta minune plamadita de mana omului este peluza din asa-zisa "gradina italiana", aflata pe flancul apusean al Gradinii Botanice din Bucuresti. Ansamblul plastic ii apartine Danielei Fainis - o artista cu faima internationala, insa mai putin receptata si apreciata intre fruntariile propriei tari.

Ideea originalei expuneri de azi a apartinut unui inspirat confrate, care a transformat un fapt de rutina profesionala intr-un seducator eveniment artistic. O demonstratie, altfel spus, de arta ambientala inteligent orchestrata, si beneficiind, cum nu se intampla intotdeauna, de intelegerea si priceperea necesare! In cazul Crangului de portelan al Danielei Fainis, proiectul a fost fericit finalizat. Cam acesta ar fi modelul si tot acesta ar mai fi si temeiul unui asemenea exercitiu de adecvare, fara precedent, a gustului public comun la indrazneala vizionara a artei noastre contemporane: aceea de a se situa, fara complexe, in elita spiritualitatii si civilizatiei europene. Daniela Fainis nu urmareste, pragmatic, un asemenea scop, dar traieste in tensiunea unui astfel de crez estetic. O face cu o naturalete mereu surprinzatoare, mereu profunda in incarcatura semnificativa a simbolismului ei, astfel incat creatiile sale exceleaza printr-un soi de maretie a simplitatii.
Formele imaginate de artista, cele mai multe de proportii monumentale - ea fiind una dintre promotoarele, pe plan international, ale sculpturii ceramice in portelan destinata forului public - nu sunt pure fantezii, cum s-ar crede la o privire superficiala. Pretextul lor real se lasa anevoie deslusit, desi in cultura noastra vizuala au patruns in ultimele decenii informatii din cele mai neasteptate cotloane ale universului senzorial, de la cele galactice la cele microcosmice sau infracelulare.
Exista, in acest tip de experiente creative, un pariu concurent al aptitudinilor imaginative ale artistului cu infinitatea formelor si combinatiilor asociative ale universurilor reale. Este greu de evaluat daca inchipuirea artistului egaleaza sau depaseste aceasta fabuloasa, in dimensiunea ei mistica, aventura genetica. Ceea ce nu inseamna ca performantele unei asemenea "sfidari" nu ne impresioneaza. Ele nu incumba sentimentul ca divinitatea insasi salasluieste in noi, doar in masura in care traim in palpitul miraculos al creatiei. Daniela Fainis se afla, in toata aceasta cercetare artistica careia i s-a dedicat cu devoranta pasiune, intr-o astfel de raspantie, unde imaginatia fantastica este pe cale sa cotropeasca realul!
Rezultatul este o spectaculoasa, si exotica in felul ei, tentativa de coabitare a mediului natural, dirijat si ocrotit dintr-un spatiu botanic vestigionar, cu un manunchi de artefacte net diferentiate de acesta prin forme, materialitati si logica ambientala. Peluza inierbata din fata Facultatii de genetica, flancata de maiestuoase aliniamente arboricole si molcome arborete de corn, sanger, buscus si mirt, exaltand vitalitatea invaluitoare a clorofilei, este "fecundata" literalmente de intruzia pluriforma de alburi eclatante si fragile ale portelanurilor arhitecturate in fascinante eflorescente arteziene, mladiate pe suporturile vibratile din oteluri speciale inoxidabile. O fratietate de materialitati supuse unei poetici a inefabilului si, in acelasi timp, unei dinamici gravitationale nascatoare, prin ea insasi, de materialitati morfologice, perfect plauzibile si apartinand virtual oricarui regn mineral sau animalier. Artista ne convoaca astfel la un fel de banchet platonician al savorilor vizuale si senzoriale. Natura insasi pare sa accepte acest rasfat al simturilor si potentarilor, intr-un timp al pervertirilor de tot felul si al delirului experimentalist.
Daniela Fainis isi vadeste si cu acest prilej apetenta pentru creatia de obiecte cu un puternic marcaj inventiv, dar ferm ancorat in memoria vizuala a umanitatii. O forma de originalitate ce confera lizibilitate plasmuirilor sale si o inconfundabila coerenta si continuitate raportate la arhetipurile deprinderilor noastre culturale. Creaturile ei evoca formele sau miscarea incremenita din lumea realului, fara a le imita sau reproduce aidoma. Distingem in "padurea ei de portelan" formele arboricole sau florale ale Meridionului, dar si valurirea gratioasa si exotica a fapturilor submarine, ori fascinantele geomorfisme ale sedimentelor minerale, ale "florilor de mina", sau frenezia senzuala a horbotelor dantelate ale dansurilor si melopeelor hispano-americane. Toate acestea inchipuie, prin stradania revelata a artistei - un nume greu al ceramicii contemporane - un colt paradiziac, in care, la urma-urmei, fiecare dintre noi tanjeste sa regaseasca adierea divina!

Daniela Fainis
Artista a absolvit Facultatea de Arte Plastice in 1985 si in prezent traieste ca artist liber profesionist la Bucuresti.
A avut expozitii in Germania (Fundatia Gerhart Hauptman, Dusseldorf), Strasbourg (Consiliul Europei), Bruxelles (Galeria "La Source"), Paris (Centrul Cultural Roman), Japonia (Muzeul Sanshokan) si Romania (Galeria Rotunda a Teatrului National Bucuresti, Galeria Simeza s.a.).
A castigat premii si burse in Romania, Portugalia, Japonia si Italia.
Lucrarile din prezenta expozitie se vand cu sume cuprinse intre 5.000 si 45.000 de euro.
Sunt piese din portelan si oteluri inalt aliate, cu greutati de la 250 la 2.500 kg.
danielafainis@yahoo.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO