Ziarul de Duminică

Cu Templul Cerului la Bienala de la Beijing

Cu Templul Cerului la Bienala de la Beijing
27.06.2008, 18:53 143

Cu o luna inaintea inceperii Jocurilor Olimpice de Vara, Beijingul va gazdui o grandioasa expozitie internationala de arta. Aproape 1.000 de plasticieni vor fi prezenti aici, printre care si cativa romani. Unul dintre acestia, clujeanca Manuela Botis, premiata in 2006 cu Medalia de Onoare a orasului Paris, la a 50-a expozitie de pictura si sculptura a Federatiei Culturale Internationale Feminine, participa pentru a doua oara la manifestare.

- Lung e drumul Clujului... Dar cel al Beijingului! Cum ati ajuns pe simezele din capitala Chinei?
- In 2003, a fost inaugurata la Beijing prima editie a Bienalei Internationale de Arta. In 2005, a avut loc a doua editie, iar cea de-a treia a fost decalata cu un an, pentru a coincide cu Olimpiada. Ei bine, in primavara lui 2005, am gasit la sediul Uniunii Artistilor Plastici din Cluj o invitatie de participare pe care gazdele o raspandisera in toate colturile lumii. M-am hotarat sa incerc si am trimis toate informatiile cerute de organizatori, precum si cinci lucrari (pe CD, diapozitiv si imagine fotografica). Am fost acceptata cu lucrarea de arta decorativa Cerul pe pamant, pentru care primisem in 2005 Premiul UAP si care, in scurta vreme, a luat drumul Chinei si a fost expusa la Bienala, la Muzeul Monumentului Mileniului din centrul capitalei chineze. Am fost si eu prezenta, alaturi de circa 600 de artisti din toata lumea, si cred ca nu gresesc cand afirm ca acest moment a reprezentat un punct important al destinului meu artistic. Nu poti vedea China fara sa fii influentat de ea. Lucrarea, de forma romboidala, pleaca de le simbolul Sfintei Cruci si e realizata din lemn, pal, matase, dantela, fir de sisal, precum si dintr-un material foarte spectaculos ca aspect, heraclit, folosit in constructii, cu o structura care imita firul textil. La incheierea Bienalei, am donat lucrarea viitorului Muzeu de Arta Moderna din Beijing.
- Cum a fost receptata in China o asemenea lucrare care figureaza o evidenta simbolistica crestina?
- Cu un interes sincer, daca ma ghidez dupa numarul mare de colegi chinezi care au tinut sa ma cunoasca si sa discute cu mine despre Romania si despre arta noastra plastica. De altfel, trebuie sa mai spun ca intreaga manifestare de acum doi ani a trezit un interes extraordinar. Vernisajul a avut loc in aer liber, in Piata Mileniului, si am vazut acolo mii de oameni care venisera sa asiste la eveniment. Apoi, in toate zilele cand am revenit in salile de expozitie, am constat cu uimire ca salile erau arhipline - asistam la un adevarat pelerinaj in fata picturilor, sculpturilor, artei decorative expuse pe simeze. Ecoul Bienalei a fost urias, un motiv in plus sa astept cu emotie reintalnirea cu publicul chinez.
- Asadar, acum veti participa la editia a treia a Bienalei Internationale de Arta.
- Editie care va fi vernisata pe 8 iulie, adica exact cu o luna inaintea Olimpiadei, si va ramane deschisa doua luni. Ea va fi gazduita de o galerie noua, care va fi inaugurata special pentru acest eveniment, si va avea ca tema "Culorile si spiritul olimpic". Ca si in urma cu trei ani, organizatorii au trimis invitatii pe tot mapamondul, cei care au dorit le-au dat curs, la fel si eu, iar la sfarsitul lunii ianuarie am aflat cu satisfactie ca mi-a fost din nou acceptata o lucrare. Se intituleaza Templul Cerului si este limpede, dupa titlu, ca reprezinta rodul contactului meu cu spiritualitatea chineza. Adevarul este ca, din momentul revenirii mele din spatiul Extremului Orient, am inceput sa lucrez intens, dornica sa transpun pe plan artistic impresiile decantate acolo. Drept urmare, in primavara acestui an, am reusit sa finalizez circa 30 de lucrari, cu care am organizat la Galeriile Studioului de Radio din Cluj o expozitie al carei motto a fost "Amintiri cromatice din China". Am stat mult pe ganduri in momentul cand a trebuit sa dau un nume fiecarei lucrari. Si intrucat fiecare reprezenta o ipostaza particulara a aceleiasi unice trairi, le-am intitulat pe toate Templul Cerului, diferentiindu-le doar prin numerotare. Una dintre ele mi-a fost acceptata la expozitia Olimpiadei. Interesant este felul in care operele plastice selectionate vor ajunge la Beijing. Intreaga aceasta operatie complicata nu-l priveste pe artist. Organizatorii au facut contract cu firme de specialitate din tarile participante, care preiau si expediaza lucrarile in conditii de securitate.
- De ce Templul Cerului?
- Templul Cerului este numele cunoscutului ansamblu monumental din Beijing, construit in China secolului al XV-lea. Este locul unde, in fiecare an, imparatul mergea sa se roage divinitatii pentru pace si prosperitate. Acest spatiu sacru m-a impresionat in mod deosebit. Am revenit acolo de nenumarate ori, intarziind fascinata pe circumferintele sale de piatra. Acolo am trait deosebit de intens senzatia ca Dumnezeu, in diversele sale ipostaze, este peste tot si depinde numai de noi sa ne deschidem sufletele si sa-l receptam. Pare ciudat, dar acest monument medieval, in special Altarul Circular, centrul ceremoniilor, mi-a amintit, la zeci de mii de kilometri de tara, de Masa Tacerii a lui Constantin Brancusi. De aceea am hotarat ca intreg ciclul de lucrari pe care urma sa il realizez pe baza experientei chineze sa-l intitulez Templul Cerului.
- Ati preluat aici elemente ale artei traditionale chineze? V-a influentat aceasta in vreun fel itinerarul artistic?
- Nu cred ca pot vorbi de o modificare a viziunii mele artistice. Ceea ce lucrez in prezent reprezinta o continuitate a ceea ce am facut pana acum, adica o arta inspirata de spiritualitatea crestina, cu simbolurile ei perene. Totusi, trebuie sa recunosc ca o serie dintre trasaturile specifice ale spiritualitatii orientale, unele doar de ordin formal, altele de esenta, de substanta, se regasesc in ultimele mele creatii. De pilda, m-au frapat cromatica de o bogatie extraordinara, culorile intense din arta decorativa chineza, din elementele de costum si care apar inclusiv pe constructiile lor traditionale - temple, dar si cladiri laice. Rosul, in mod special, este culoarea de care m-am indragostit, culoarea prosperitatii, a belsugului, a bucuriei si care se regaseste in tot ce am lucrat in ultimul an. Apoi, am fost marcata, neasteptat, de detalii care fac parte din universul cotidian al oamenilor de aici. Asa am descoperit valoarea decorativa a semintelor care se afla pe masa fiecarui chinez. Nici nu va imaginati cata expresivitate pot sa aiba grauntele naturale de soia din punctul de vedere al formelor si culorilor, "topite" intr-o lucrare de arta decorativa! Ii confera acesteia un volum neasteptat, elemente de relief care provoaca o anumita tensiune ansamblului plastic. In aceasta tehnica mixta am realizat lucrarea selectionata pentru Bienala din acest an: un patrat care margineste un cerc, avand in interiorul sau simbolul crucii, prelucrat plastic. Pe masa mea de lucru am avut materialele mele obisnuite: heraclit, lemn, dantele, dar, de aceasta data, o paleta mai bogata de culori, cu mult rosu si multe... seminte.
- Veti fi prezenta la vernisajul celei de a treia Bienale de la Beijing?
- Imi doresc din toata inima sa ajung pentru a doua oara in China. Organizatorii ne asigura cazarea si masa pe toata durata Bienalei, asa ca mie imi ramane doar sa ma pregatesc sufleteste pentru momente pe care le astept cu emotie si pe care le anticipez drept unice in viata.
Interviu realizat de Radu Constantinescu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO