Ziarul de Duminică

CULTURE CLUBBING / „Vino sa-ti arat colectia mea de discuri!"

21.05.2009, 13:22 49

Asta e o treaba care chiar nu se termina niciodata. Cu rare exceptii, discutiile dintre doi DJ sunt despre noul single Parov Stelar, de exemplu, sau noua duda scoasa de te miri cine. Desigur, doi DJ pot sa vorbeasca despre femei la fel de bine, dar e putin probabil sa iasa la fel de multe scantei si sa se foloseasca argumente pro si contra. Cand vine vorba despre femei, DJ-ii, ca mai toti oamenii, sunt relativ toleranti cu gusturile celorlalti. Cand vine vorba de muzica se atinge cu adevarat pasiunea. Toti vrem sa avem toate single-urile care conteaza. Si sa le avem primii. Atat de mare e dorinta DJ-ului de a fi la curent cu tot ce misca, incat adesea casele de discuri folosesc asta in avantajul lor si transforma o parte din ei intr-o masa de manevra. Pe de alta parte, un DJ adevarat este un trend-setter... Prin muzica de „mainstream", el merge „incet si sigur ca un Cadillac" si impusca doar ce vrea. „Headshots", cum ar spune gamer-ii. Un DJ adevarat isi va face singur variantele de care are nevoie de la piesele care „aproape ii plac". Asa cum un pasionat isi tuneaza masina ca sa obtina dintr-o baza agreabila un produs finit 100% pe gustul lui, la fel niciun DJ nu va ezita sa remixeze cum poate mai grozav o piesa in care crede. Si pe care e convins ca ar fi putut-o face chiar mai bine decat autorul.
In aceste conditii, putem spune ca, pentru DJ, colectia de muzica este un organism viu care nu se opreste niciodata din crestere. Mereu apare ceva nou, iar accesul la muzica pe internet face ca mai degraba sa fie greu sa tii pasul (adica sa poti asculta critic atat de multe cantece cate apar intr-o saptamana). Cu riscul de a pune motivatia si determinarea multora dintre voi la grea incercare o sa va pun o intrebare la care e de dorit sa va raspundeti sincer: sunteti atat de pasionat de muzica incat sa ascultati 500 de piese noi intr-o zi? Suna ca o munca silnica. si e mai mult sau mai putin zilnica. Evident, din cele 500 exista riscul sa nu alegi nimic. 10% e un procent senzational. Dar momentul cand descoperi un titlu nou care te smulge din scaun nu se compara cu nimic. Poate doar cu momentul cand ii smulge si pe altii din scaune si pornesti „a hell of a party" cu acel cantec a carui putere tu ai intuit-o din cele 500 intre care statea cuminte, ca o perla in scoica ei, asteptand un om care stie sa vada.
Muzica de dans e perisabila. Foarte usor perisabila. Asa ca adesea te simti sufocat de CD-uri pe care nu le mai folosesti si pe care le-ai arunca la gunoi cu o mare voluptate. Raspuns gresit. Pune-le undeva intro cutie, scrie pe cutie „retrase" sau orice alta combinatie de cuvinte care sa insemne cam acelasi lucru, dar lasa-le. E mai mult decat sigur ca iti va trebui o piesa pe care ai aruncat-o, desi cu doar 12 luni in urma aveai un cd-single-original primit de la casa de discuri cu autograful artistului scris cu marker negru. E foarte simplu sa stii ce este/poate sa fie la moda acum, dar e o munca de Sisif sa incerci sa evaluezi ce piesa s-ar putea intoarce sau ce bucata ai sa vrei sa samplezi pentru un remix.
Ca veni vorba despre single-uri primite de la casele de discuri. Multa lume crede ca un DJ cheltuie sume uriase pe discuri, cand, de cele mai multe ori el le cam primeste gratis. Daca e suficient de bun ii sunt trimise cu rugamintea de a le acorda cateva secunde din timpul lui pretios. Pentru ca producatorii stiu ca o piesa pe care ai ascultat-o in club sau la radio are mai multe sanse sa se vanda la raft in benzinarie sau la Media Galaxy. Ceea ce totusi nu stiu oamenii de la casele de discuri este ca nu exista niciun DJ care sa stea si sa se bucure ca un copil ca a primit 10 discuri noi care contin tot atatea piese... (se numesc CD-single dintr-un motiv lesne de inteles). Este o mare risipa si nu e deloc impresionant. Oricum, din discutiile informale pe care le-am tot avut cu producatori si manageri de la casele de discuri care activeaza la noi, mi-a devenit foarte clar ca nu vor renunta prea curand la ideea lor.
Ca sa primesti discuri gratis, trebuie mai intai sa se stie ca existi. Paradoxal, cu cat esti mai la inceput si ai avea mai multa nevoie de discuri gratis, cu atat mai mici sunt sansele de a le primi. Exact pe dos, dar logic, cand vei creste si vei deveni un nume, vei fi asaltat de inregistrari din toate partile. Poate ca daca ai 17 ani, dar pui deja intr-un club unde vin 500 de oameni pe week-end, am avea totusi o idee pentru tine: in primul rand scrie-le caselor de discuri romanesti sau care au reprezentante la noi. Nu pune accent pe varsta ta, iar, daca numele clubului nu e notoriu, poti sa-l omiti. Daca e notoriu intr-un fel neplacut (e rau famat) e obligatoriu sa-l omiti. Nu vei primi single-uri originale, ci niste copii cu 17 piese pe un disc de doi lei, dar vei avea muzica noua, bine „trasa" si – mai ales – cu drepturi de difuzare.

raduco@profm

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO