Ziarul de Duminică

Dinamica vizuala

Dinamica vizuala
02.11.2007, 21:25 145

Nestatornik 2 indica afisul de la Palatul Sutu din inima Capitalei, care ne invita la expozitia de pictura a tinerei brasovence Luminita Gliga. Varianta princeps a proiectului expozitional Nestatornik a fost itinerata tot in acest an in galeria somptuosului sediu central al BRD-Societe Generale, la InterPallas Galerie din Montreal-Canada si la Muzeul de Arta din Pitesti. De altfel, tanara doctoranda in pictura, instruita si calauzita de mana unor maestri de talia lui Sorin Ilfoveanu si Zamfir Dumitrescu, a performat, numai in acest an, nu mai putin de sapte expozitii personale! O energie creativa si o prolificitate neobisnuite marcheaza, iata, un debut de cariera artistica in plina forta.

Ca la orice inceput, "nestatorniciile" stilistice ale tinerei artiste fac parte din stil! Picteaza dezinvolt aproape orice, de la icoane la peisaj postimpresionist si de la portret la compozitie abstracta. O manualitate remarcabila, sustinuta de eleganta si rigorismul desenului, o ajuta sa se exprime cu o savoare lesne sesizabila in tehnici si aproape in orice cheie stilistica. Ceea ce da coerenta acestei disponibilitati extreme si lipsite de complexe este tonicitatea si tensiunea radianta, uneori, sau absorbanta, alteori, a armoniilor cromatice pe care le orchestreaza in panzele sale. In aceasta consta, cred, marcajul definitoriu al actualei sale viziuni plastice, inca dominata de o anumita doza de instinctualitate justificata in buna masura si de temperamentul ei artistic. Indiferent ce tematica abordeaza, aceste date, atat de intim legate de nativitatea ei artistica si, deopotriva, de educatia ei vizuala si culturala, ii personalizeaza distinct demersul pictural. Ceea ce constituie un pozitiv factor de "statornicie" in evolutia ei ulterioara!
Cat priveste expozitia din aceasta toamna de la Palatul Sutu, ea este o certificare a consecventei si seriozitatii preocuparilor ei actuale, aflate inca sub semnul tatonajului stilistic, dar mai ales al cercetarii sistematice si foarte aplicate a problemelor fundamentale ale picturii. Ma refer in special la arta compozitiei si la rafinarea paletei coloristice proprii. In pofida catorva inabilitati in panotare si a unei excesive oferte vizuale, pe simezele expozitiei de la etajul Palatului Sutu gasim suficiente argumente ale programatismului sau studios din aceasta etapa creativa. Majoritatea panzelor, lucrate cu briliante culori acrilice, propun un discurs aparent abstract, in care expresia gestuala, foarte elaborata de altfel, pare sa elibereze impresiunea cromatica intr-un spectacol vizual captativ si provocator, mai pe potriva temperamentului si sensibilitatii optice ale artistei. Este vizibila placerea cu care aplica tusa de culoare in alaturari armonioase complementare sau contrastante, eclatante sau catifelate, intr-o scenografiere alerta, in care alterneaza suprafetele dense, saturate cu cele transparente realizate prin delicate glasiuri.
Aceste calitati apar foarte evidente in planul conceptelor compozitionale, pentru care a optat artista in acest moment. O tematica in care precumpanesc imaginile dinamice ale unei realitati sugerate prin aluzive repere figurative, de regula antropomorfe, sau care indica un univers sau un ambient humaniform (Strada; Aglomeratia; Piata; Urbanitatea). Fascinata de miscare, de expresivitatea ritmurilor dinamicii corporale, in variantele ei sportive, atletice (Biciclist; Vaslas; Gimnasta; Dans), spectaculara (Corida; Urcare; Dinamic) sau relaxata (Plimbare; Omul si pasarea; Profil de fata), Luminita Gliga realizeaza un suport compozitional puternic marcat de structurarea geometrica a suprafetelor si a formelor. Cumva in maniera cubismului sintetic difuz, interpretat in viziunea proprie, cu ceva influente (filiatii) purtand pecetea unui mare concitadin din ascendenta sa artistica, Mattis Teutsch..

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO