Ziarul de Duminică

Doamna Crainic (II)

Doamna Crainic (II)
20.07.2007, 23:32 234

Cand, anul trecut, am vizitat-o pe Doamna Crainic, sa-i dau, cu dedicatie, cadou albumul meu de fotografie Digital Sessions (DAAB - 2005), l-a primit in tacere, l-a rasfoit atenta si, la sfarsit, mi-a spus ca e mandra ca am fost elevul ei.

Apoi, pentru anumite fotografii din album m-a criticat sever - "n-aveau ce cauta aici" -, iar pentru altele m-a laudat. "Ai rezolvat niste probleme foarte grele de perspectiva a anatomiei artistice a nudului feminin". I-am marturisit sincer ca nu am urmarit asta cand am facut imaginile. "Desigur", mi-a spus ea, "ai facut-o inconstient, pentru ca ai invatat foarte bine, in liceul de arta, lectiile necesare si lucrurile astea au ramas acolo pentru totdeauna. Ele ies la iveala involuntar, dar cand trebuie".
Tot dansa m-a invatat ce raspuns sa dau la nenumaratele intrebari legate de fotografiile mele cu nuduri artistice feminine. "Te rog frumos sa nu te mai explici", mi-a zis dansa pe un ton ferm, "spui ca faci asta pentru ca esti artist si om de cultura si gata!". Mare dreptate are. Si mi-am adus aminte ca noi, elevii de la Tonitza, traiam pe vremea dictaturii comuniste intr-o enclava a artei si a frumosului si ca eram invatati sa privim nuditatea umana ca pe ceva firesc, in spiritul Greciei antice cu a sa "kalokagathia". Inca din clasa a opta am avut primele sedinte de studiu de nud artistic - la desen, pictura si modelaj - cu modele vii. Si acum, retrospectiv, ma gandesc la enorma ipocrizie care intuneca mintile romanilor atunci cand vine vorba de nudul artistic. Intr-o societate si un regim care inainte de 1989 cenzurau brutal expresiile nuditatii - iar astazi fac din ea un subiect tabu, din categoria "politically correctness" -, noi studiam tocmai nuditatea intr-un liceu de stat!
Am invatat de-a lungul a 26 de ani de la Doamna Crainic o multime de lucruri. As putea scrie un roman. Dar am sa selectez acum ceea ce mi se pare cel mai important. Fascinantul Egipt antic si "Epoca de Aur a sculpturii grecesti antice". Renasterea cu ale sale splendori de spirit si de arta. Magia metaistorica si misterul perspectivelor luminii in tablourile unui geniu numit Vermeer Van Delft - pictate acum sute de ani, par fotograme dintr-un film contemporan. De la dansa stiu ca Mona Lisa lui Leonardo da Vinci reprezinta o femeie "cu un chip mai degraba urat, dar cu niste maini de o frumusete care exprima o spiritualitate atinsa de divin" si ca in cheia asta se citeste aceasta capodopera.
Tot astfel am invatat ca pictura este forma construita din culoare, dar obligatoriu pusa pe panza numai dupa ce stapanesti bine desenul ca forma de structurare si cunoastere a lumii, precum si legile clarobscurului. De aici, marea lectie a impresionistilor: ei pictau cu lumina descompusa in spectru - picturalitate in stare pura. Lectiile de arta - dar si de spiritualitate inalta - ale unor Michelangelo, Raphael, El Greco, Cezanne, Matisse, Picasso.
Doamna Crainic ne-a facut sa intelegem acum multi ani ceea ce romanii n-au inteles nici pana acum: ca daca e sa alegem "cel mai mare roman", acesta nu poate fi decat CONSTANTIN BRANCUSI. Punct. Pentru ca genialitatea lui s-a materializat in niste opere de arta care NU AU NEVOIE DE NICIUN FEL DE TRADUCERE, adresandu-se prin vaz mintii si spiritului oricarui om de pe planeta. Este singurul artist roman care a marcat definitiv si definitoriu istoria artei universale. In plus, a fost unul dintre putinii artisti care au stiut sa fie si buni manageri, si promotori ai creatiei lor.
Doamna Crainic obisnuia sa dea un test cand se intalnea prima oara cu elevii din prima clasa de gimnaziu - a cincea. Aducea un pick-up si discuri cu muzica simfonica - Bach, Mozart. Incepea auditia. In primele 5 minute, toti elevii stateau cuminti si ascultau. Dupa aceea, treptat, tot mai multi isi pierdeau interesul. Dansa urmarea fenomenul cu mare atentie. La sfarsitul auditiei, doar 3-5 elevi, poate maximum 7, mai ascultau - total captivati - intervalele muzicale "perfecte" ale lui Bach, de exemplu. "Acei cativa urma sa fie cei mai buni elevi ai mei la istoria artei", mi-a spus ea.
Nu s-a inselat niciodata. Testul sau era infailibil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO