Ziarul de Duminică

Efectul de pironire

Efectul de pironire
04.08.2006, 14:08 56

Drumuri de vara. Simpozioane, tabere de creatie, itinerarii expozitionale provinciale, ateliere si proiecte estivale inter-arte. Escale, mai mult sau mai putin intamplatoare, pe unde nici cu gandul nu gandesti! Surprize pe masura. In vreme ce Capitala somnoleaza sub toropeala vacantiera a unui soare ce metamorfozeaza orice sala de expozitii intr-o sauna ad-hoc, in asezarile mai ferite de pe sub poala Carpatilor viata artistica palpita sub tonicitatea sfidatoare a evenimentelor pe care le gazduiesc.

Popasul de cateva ceasuri pe care l-am facut zilele trecute la Ramnicu Valcea m-a imbiat si cu "ochioasa" vitrina a Galeriei de Arta, dincolo de care privirea era acaparata, ca de o fabuloasa amoeba, de neobisnuitele obiecte si instalatii spatiale din lemn, sfoara, rachita, muluri de chirpiciuri din care explodau, aidoma unor eflorescente policrome, cuie, scoabe, piroane ciclopice, recipiente diforme, caraghioase, precum cele gasite prin gunoaie, toate din gresie si portelan pretios, modelate si finisate. Afisele din preajma deconspirau elegant si ceremonios identitatea faurarului - artistul ceramist Leontin Tibacov din Alba Iulia.
Dupa cum se stie, in stravechiul oras din Apusenii motilor inca mai produce o fabrica de portelanuri. In ea si in jurul ei au prins cheag in anii din urma nuclee autonome de creatori si producatori de obiecte din ceramica - de arta sau de folosinta domestica - unicate sau de serie mica, integral manufacturate. Acest din urma atribut fiind sigiliul de autenticitate, de originalitate si de valoare a tot ce se intampla in acest domeniu oriunde in lume! Expozitia de la Rm. Valcea a lui Leontin Tibacov s-a dorit o demonstratie exemplara in acest sens, fiind creata anume pentru galeria valceana si la "comanda" colegiala si calificata a eforului acelui spatiu, pictorul si vitralistul Gh. Dican. A carui idee a capatat raspuns palpabil si convingator intr-un remarcabil concept expozitional!
Si, ca lucrurile sa nu fie limitate doar la atat, data fiind sensibilitatea particulara a amfitrionului si relatia de adiacenta stilistica a acestuia cu pictura gestuala, simezele galeriei nu puteau fi "ornate" mai fericit decat cu mostre ale unei asemenea expresii picturale. Sorina Tibacov nu este doar un simplu secondant in acest concept expozitional. Aparent autonom, discursul plastic al artistei se adevereste a stabili o subtila relationare cu formele din jur, mai ales in energicele si rezonantele armonii cromatice pe care le orchestreaza cu eleganta si aplomb expresiv, consonanta cu spectacolul vizual creat de ambientul ceramic-sculptural.
Din cat mi s-a confirmat ulterior, acest "acord" esential dinlauntrul dialogului vizual a fost numai implicit, rezultat al starilor simpatetice traite independent de fiecare protagonist, in timpul propriului demers creativ. O relatie fericita, artisticeste vorbind, care a dat substanta si credibilitate intregului ansamblu plastic. Unul dintre cele mai fascinante si mai coerente pe care le-am vazut in ultima vreme. Pictura Sorinei Tibacov este, asa cum o stiam din anterioarele, destul de sporadice, aparitii publice: concentrata si rafinata in expresia ei coloristica, virila si spectaculoasa in gest si mestesug compozitional.
Asa cum am mai spus-o si cu un alt prilej (nu de mult, artista a avut o remarcabila personala la Galeria "Orizont" din Bucuresti), Sorina Tibacov este una dintre cele mai valoroase exponente si o indarjita continuatoare a gestualismului pictural, in traditia lui tasista, din arta noastra actuala. Un tronson pe care l-as numi elitist din pictura contemporana, profund motivat estetic si adecvat sensibilitatii artistice proprii, care exclude mimetismul si, deopotriva, gratuitatea impulsului improvizatoric in rostirea plastica. In expozitia de la Rm. Valcea, tablourile artistei (putine, dar cu o puternica amprenta vizuala) nu-s doar o componenta scenografica in sustinerea spectaculoasei desfasurari de compozitii ceramice, care acapareaza prim-planul galeriei, ci un personaj semnificativ, modern si vibrant prin efluviul de stari metafizice si sensibile pe care il isca, in viziunea de ansamblu a universului vizual imaginat, ca si prin melanjul subtil dintre spontaneitate si meticulos control al tusei si paletei.
Cunoscut si apreciat portretist, Leontin Tibacov era deja socotit un inspirat si plin de fantezie "pictor" printre ceramisti. De asta data, performanta sa reabiliteaza vocatia de sculptor si "instalationist" a ceramistului. Compozitiile sale exploreaza teritoriile arhetipale ale formelor, si resusciteaza modelele si esoterismul insemnelor antropomorfe, aflate in proximitatea mediilor domestice rurale, incremenite, dramatic sau nostalgic, in ancestralitate. Un amestec de mister mistic si profan, deopotriva, reductia aproape minimalista la cateva materiale si simboluri obiective (pironul - Pironul crucificarii cristice hiperbolizat -, scoaba si lemnul cu imbinarile lui dulgheresti), aduse in compozitie ca elemente vestigionare superb patinate de vreme, ca si insolita, prin modernitate si fantezie asociativa, (precum in acei "coltuni" de portelan glazurat "pironiti" in usa putrezita a surii) arhitectura si reconversiune vizual-alegorica/metaforica a formelor, iata ce fascineaza in acest opus ambiental-sculptural al lui Leontin Tibacov. O demonstratie de virtuozitate si culturalitate, in planul filosofiei plastice, printr-o indrazneata abordare postmoderna a unui domeniu - ceramica - ce parea mortificat in propria lui traditie si zestre materiala si tehnica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO