Ziarul de Duminică

Erotikon-ul Zamfirei

Erotikon-ul Zamfirei
25.07.2008, 21:35 41

Pentru cine nu stie inca, Zamfira Birzu este o tanara artista din Iasii neostoitelor orgolii si nostalgii culturale. Ca in atatea alte cazuri similare, aria ei de "miscare" in teritoriu a fost multa vreme limitata la zonele limitrofe ale planurilor "stefanide" din jurul Iasilor, singurele aventuri peste hotare insemnand pentru ea, multa vreme, galeriile de peste Prut, la Chisinau!

De unde a cules si niste premii la ciclicele Saloane ale Moldovei. Apoi, a fost ruperea zagazurilor, cand pictura ei a razbatut spectaculos spre Occident, in spatiul scandinav si mediteraneean, cu admirabile proiecte artistice, in formula "single" sau cu gruparile de tineri colegi pe care le-a intemeiat si cultivat pana in prezent - "3 Grup"; "Triade"; "AXart"; "FinRoArt". Este doctor in arte vizuale si cadru didactic al Universitatii de Arte din Iasi.
Bucurestenii au putut-o remarca, pentru cine a avut ochi de vazut, in cateva expozitii colective ale filialei iesene si in cadrul unor proiecte de grup, tematice (cum a fost, de pilda, "Perpetuum Gestual", de acum cativa ani, de la Galeria "Apollo"). In ultima vreme, mult mai numeroase si mai consistente sunt participarile artistei cu concepte expozitionale personale in diferite galerii si la simpozioane sau saloane de arta contemporana din Europa. Cateva dintre acestea au putut fi contemplate ulterior si in galeriile Iasiului rezidential.
Una de acest gen s-a numit "EROS", cu o premiera expozitionala, special conceputa pentru "Anixis" Gallery din Baden, Elvetia, pentru vara-toamna anului trecut si cu o extensie la "Cupola" ieseana cu cateva vreme in urma.
Zamfira Birzu se afirma in cuprinsul gandirii si sensibilitatii postmoderne a picturii contemporane ca un exponat preocupat statornic de pastrarea tensiunii ideatice a mesajului vizual. Putem observa cu usurinta, in majoritatea creatiilor sale din ultimul deceniu, o consecventa in frecventarea genurilor fundamentale ale picturii, de la peisaj, statica, nud, compozitie alegorica de gen, foarte rar portret. Dar, intr-o viziune ce dizolva orice forma de canon stilistic sau didactic intr-o libertate atent stapanita a gestului pictural si a viziunii, ce-i certifica exceptionalul instinct plastic.
Un simt al ostentatiei deconstructive, dublat de o voluptate a replamadirii formelor in concepte compozitionale coerente, ce se dezvolta si se sustin autonom, gratie unui dicteu cromatic elaborat, intotdeauna imprevizibil si plin de prospetime, penduland intre dozajele si acordurile rationale, atent stapanite si fervoarea senzuala a tuselor si a materiei colorate.
Ea sfideaza linearitatea discursului pictural, caruia ii opune expresia gestuala libera a temperamentului sau plastic. De aceea, lucrarile ei palpita de vitalitate provocand un impact vizual direct si atasant, datorita spontaneitatii si sinceritatii debordante a rostirii ei plastice, lipsita de orice complex sau retinere. In panzele si cartoanele ei, orice forma isi dobandeste propria logica si coerenta, chiar daca, aparent, privirii i se ofera o imagine abstracta. Tocmai aceasta fortare admirabil si inteligent stapanita a granitei dintre abstract si figurativ, dintre realitate si proiectia ei fictionala, confera surpriza si atractivitate viziunilor ei picturale.
Zamfira Birzu patrunde in substanta spectaculara a gestului pictural, regizandu-si cu un remarcabil simt al proportiilor retorica si dinamica structurilor compozitionale si intensitatea asocierilor si emisiilor cromatice. Ea si-a creat in timp chiar o anumita specificitate stilistica distinctiva din aceste calitati.
Pentru Zamfira, erotismul este tratat plastic ca o simpla si foarte personala problema de limbaj corporal. De aici tensiunea senzoriala si eleganta coregrafica a formelor, liniei si ipostazierilor.
Ciclul "Eros" confirma toate aceste particularitati, pe un suport imagistic consacrat de experiente seculare in materie, tema traversand epoci de "civilizatie a ochiului". Virtuozitatea desenului ei, deloc academic, dar de o expresivitate a dinamicii corporale si a tensiunii senzoriale, filtrata de o buna cunoastere a anatomiei si a armoniei interioare, ce genereaza spectacolul erotic, face din eseurile plastice, unele de foarte mici dimensiuni, o desfatatoare lectie aplicata de postmodernism, prin reconsiderarea pioasa a unui model consacrat de o indelungata traditie, dar cu o surprinzatoare simplitate a mijloacelor si, mai ales, cu o invaluitoare prospetime si ingenuitate a viziunii sale plastice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO