Ziarul de Duminică

Estetism si sacralitate

Estetism si sacralitate
22.08.2008, 19:28 43

Onisim Colta s-a nascut la 10 iunie 1952, in Baia Sprie; este absolvent al Institutului de Arte Plastice "Ion Andreescu" din Cluj-Napoca, promotia 1976. Detine premiul UAP pentru grafica in 2006; este redactor al revistei culturale Arca din Arad si curator al Bienalei Internationale de Pictura, Sculptura si Grafica de la Arad, editia 2007.

Cu ocazia recentei expozitii personale din 2007, s-a vorbit despre arta plasticianului maramuresan Onisim Colta in termenii eliadieni ai unei adevarate calatorii spirituale. Artistul insusi, recunoscand drept cheie de bolta a acestei expozitii ideea de recuperare a gesturilor si/sau formelor primordiale, avea sa confirme o atare interpretare: "Este, de fapt, o reactie la fenomenul disiparii, spune el. ... Prin picturile mele prezentate in aceasta expozitie si prin obiectele ce le insotesc, legate organic de primele, ca tematica, dar diferite ca executie, am dorit sa imprim aceasta conceptie: a gasirii unei cai care sa duca spre Centru".
Expunand lucrari din ciclul "Carti si faguri" si "Cartea Facerii", Colta ne introducea cu acel prilej in universul arhaic al simbolicii vetero-testamentare. Anterior, referindu-se la expozitia deschisa in 2005 la Baia Mare sub genericul Talcurile tacerii, criticul Ion Parhon evoca acest fundal simbolic pe care Onisim Colta isi proiecteaza lucrarile sale de pictura, grafica si arta obiectuala. "Uleiurile cuprinse sub genericul "Lumina si materie", desenele din ciclul "Carti si faguri", cu incitante interferente intre fagure si sulul de pergament, ori cu iviri semnificative ale unor semne-arhetipuri, ca spirala ori cercul, seria de obiecte dominata de acele "Biblioteci", numeroase alte lucrari, ca acea "Carte de rugaciuni" si "Ofrande", cu impresionanta lor substanta metaforica, ce trimit la Evanghelie, la jertfa lui Iisus Hristos, ori inspirate din "locuintele rupestre de la Capadochia" dau seama de temeinicia raporturilor dintre arta lui Onisim Colta, pe de-o parte, si altitudinea morala, filozofica si culturala a lumii spirituale careia ii este dedicata aceasta arta."
Lucrarile realizate anul trecut, precum Nostalgie, Hambar cu grau, Piramida, toate pictate in acril pe panza, trimit catre marea tema poetico-filozofica a trecerii timpului; quasi-totala solitudine, prezenta umana discret evocata, ca umbra, in Nostalgie, dar si restul pieselor ce compun aceasta serie, descriu traiectoria efemera a existentei umane. In ansamblul sau, opera lui Onisim Colta invita la autoevaluare, la meditatie asupra insertiei individuale in istorie, a situarii fiecaruia dintre noi fata de bine si frumos.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO