Ziarul de Duminică

Evanghelia dupa Mark

28.09.2007, 22:04 128

Mark Z. Danielewski a zapacit lumea literelor cu un prim roman, House of Leaves (martie 2000), care - simplificand lucrurile pana la caricatura - descrie o casa al carei interior este mai mare decat exteriorul.

O aventura textuala care nu poate fi istorisita (si pe care am salutat-o cu cativa ani in urma in spatiul acestei rubrici), ci traita livresc, in fluxul debordant si sinuos pana la aberatie, al unor capcane lingvistice si stilistice trasnite. Daca mai era nevoie, acestea erau la tot pasul "insolitate" de niste performante tipografice si grafice pe care, pana la el, le mai incercasera experimentalisti de tip Maurice Roche, in romane cu foi intersanjabile, pagini goale, si litere ce isi schimba de 7 ori culoarea in decursul unui singur volum. In ciuda chinurilor pe care le provoaca lectura unor asemenea pagini, romanul a devenit obiect de cult, are pagina web, iar fanii, snobi si nobili deopotriva, inca ii gasesc valente de semnificatie mereu proaspete.
Dupa Whalestoe Letters si The Fifty Years Sword, carti bine primite, dar lipsite de unda de soc, Mark Z. (fiu al regizorului polonez avangardist Tad Danielewski si frate al cantaretei Annie Decatur Danielewski, a.k.a. Poe) loveste din nou la finele lui 2006, cu Only Revolutions, volum care a figurat printre finalistele de la National Book Award. Din nou layout-uri variabile, funambulerii tipografice si naratiuni pluristratificate, spre deliciile unui public care jura pe Mark, ca altii pe Biblie. Cartea, un road novel postmodern, spune povestea a doi adolescenti, Sam si Hailey, dar si pe aceea a lui Hailey si Sam, care traverseaza Statele Unite, schimband masini, suferind accidente, traind surprize si deceptii, luand in piept toata istoria americana de la Razboiul de Secesiune pana in zilele noastre. Si, mai ales, iubindu-se cu patima, intr-o dezlantuire sentimentala pe care Danielewski o compara cu Houdini rupand lanturile sau cu Julieta si Romeo. E o poveste de dragoste pe drum, care, dupa Casa Frunzelor, care explora interiorul, priveste acum spre exterior.
Cum spuneam, O.R. desfasoara, asupra aceleiasi aventuri, doua viziuni, cea a lui Sam si cea a lui Hailey, traduse, ca maniera de ordonare tipografica a cartii-ca-obiect, in doua coperti (si in doua posibile inceputuri ale romanului) una verde si una galbena. Cartea se poate citi de la cap la coada si de la coada la cap, fiecare poveste completand-o sau contrazicand-o pe cealalta, asta in vreme ce coperta intai devine coperta a patra si invers. Editorul ne recomanda, spre a ne usura misiunea, sa citim 8 pagini din versiunea lui Sam si 8 din versiunea lui Hailey, intorcand cartea cu susul in jos.
Sigur ca, dupa atatea loopinguri, risti sa ti se faca rau, cu atat mai mult cu cat matematica danielewskiana, indigesta si implacabila, sufoca literatura: cartea are 360 de pagini a cate 360 de cuvinte, impartite in texte de cate 90. Prima pagina dintr-un ciclu de 8 incepe cu o letrina. Adunate, letrinele ganguresc: Sam and Hailey and Sam... s.a.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO