Ziarul de Duminică

Evul nuditatii

Evul nuditatii
15.06.2007, 19:26 22

La Kent State University Museum din Kent, statul Ohio, a fost prezentata, de-a lungul unui intreg an, expozitia "The Age of Nudity" (Evul nuditatii). Institutia organizatoare este depozitara unui impunator patrimoniu de piese vestimentare, adunate de-a lungul timpului de fondatorii ei, Jerry Silverman si Shannon Rodgers, co-proprietari ai unei prospere companii de moda, care si-au donat aici, la Kent, colectia de costum istoric.

Periodic au fost organizate manifestari tematice - intre care, de mult succes, s-a bucurat "Expozitia romaneasca. Doua sute de ani de costum si arta", din intervalul octombrie 1991-iulie 1992, la care am contribuit si noi, aranjand obiectele imprumutate de Muzeul Municipiului Bucuresti si elaborand studiul pentru catalog.
"Evul nuditatii" face parte dintre aceste importante expozitii tematice, pregatita cu temeinicie si deschisa o perioada mai lunga, spre a da posibilitatea sa fie vizitata de un public cat mai numeros. Sub acest titlu incitant, sunt dezvaluite secretele vestimentatiei purtate de inalta societate europeana si americana incepand de prin 1760 si pana in 1850. Nuditatea nu este decat un pretext pentru a revela preocuparea croitorilor si modistelor acelei epoci de a sublinia anatomia beneficiarilor, urmarind siluetele sau, dimpotriva, accentuand anumite parti ale corpului. In vreme ce, in ultimele decade ale veacului al XVIII-lea, doamnele purtau rochii al caror corsaj era rigid iar fusta ampla, "cu panere", era sustinuta de o structura metalica si era lunga pana la pamant, fara a descoperi macar varful pantofului de matase, domnii erau aceia care trebuiau sa aiba picioare frumoase, evidentiate de pantalonii scurti pana la genunchi ("chiloti"), de ciorapii de matase si de incaltamintea cu toc si catarame de metal pretios. Haina de catifea sau postav fin era, de asemenea, cabrata pe talie, iar camasa avea jabou si mansete de dantela. Perioada Primului Imperiu francez schimba radical situatia, caci doamnele renunta la corset si poarta rochii din materiale foarte subtiri, unele chiar transparente, cu talia sus, sub sani, si fusta mult mai scurta, dezgolind glezna si curgand in cute antichizante, amintind chitonul grecesc. Decolteurile adanci ale rochiilor in tonuri deschise, predominant albe, erau vag ascunse de saluri de casmir in culori vesele. Perioada Restauratiei readuce formele ample, nenaturale, fustei invoalte si mai ales manecile a gigot sau a l'imbecile, foarte umflate la umeri, apretate si sustinute de retele de sarma. Domnii arboreaza o tinuta mai sobra, hainele de catifea brodata sau de brocart multicolor dispar in favoarea redingotelor si fracurilor in nuante intunecate, in special negre, insa la fel de stramte pe talie si pe brate, cu evazari la mansete si poale, care dadeau o silueta de clepsidra, ce o repeta pe aceea a doamnelor. Pentru a tine pantalonii perfect intinsi, pe sub talpa incaltamintei era trecuta o banda de postav sau de piele care era fixata de marginea cracului. Palariile cilindrice, rigide, confereau elansare siluetei.
Toate aceste toalete, expuse pe manechine inspirat aranjate si avand coafuri elegante realizate din fasii de hartie, precum si multe accesorii, puteau fi admirate in salile de la Kent State University Museum in sustinerea tezei existentei unui Ev al nuditatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO