Ziarul de Duminică

Fii curajos, o dam... on-line!

Fii curajos, o dam... on-line!
07.09.2007, 19:22 17

In luna iulie, publicatia on-line Atitudinea (www.atitudinea.ro) a realizat o cercetare proprie pe baza comentariilor cititorilor de pe forumurile electronice a 10 publicatii romanesti (Adevarul, Libertatea, Evenimentul zilei, Cotidianul, CanCan, Gandul, Jurnalul National, Gardianul, Catavencu si Romania libera). Scopul era acela de a afla care este atitudinea romanilor fata de evenimentele prezentate in ziare. Dupa ce au analizat 166 de comentarii, rezultatele au stabilit ca romanii au o atitudine critica (60%) fata de stiri si ca o foarte mare parte (22%) folosesc un limbaj vulgar sau licentios pentru a-si spune opiniile. Restul comentariilor sunt neutre sau apreciative.
Asadar 22% dintre comentariile inregistrate de pe forumuri contineau expresii obscene sau apelative gen "bolnav la cap", "bestiile comuniste", "badaran handicapat", "infractor infatuat", "Bas(in)escu", "jigodie penala", "lingau" s.a.m.d. Procentul ar fi trebuit sa fie si mai mare, spune Atitudinea, insa anumite cotidiene au instaurat o politica mai restrictiva care blocheaza automat astfel de comentarii. Stirile alese au fost deopotriva cu tenta pozitiva sau negativa. Surprinzatoare sunt comentariile critice facute la vestile bune! De exemplu, articolul "Se vor ieftini tarifele la roaming" a fost criticat in totalitate, majoritatea romanilor fiind suparati din cauza intarzierii acestui moment si a pretului care oricum nu este suficient de mic!
Daca ne-am referi doar la aceasta cercetare si la rezultatele ei, concluziile ar fi triste, dar nu ingrijoratoare: romanii sunt carcotasi, o stiam, sceptici, retractili, neinformati, isi dau cu parerea despre orice, chiar daca nu se pricep, prefera sa critice, dacat sa se informeze, sa arunce cu pietre, sa foloseasca invective din cele mai agresive, iar nu argumente. O stiam deja. Problema pe care a readus-o in discutie fara sa vrea aceasta analiza este cea a agresivitatii si lasitatii "virtuale" pe care ti-o asigura un forum on-line. Pentru a posta orice comentariu doresti pe editiile electronice ale cotidienelor noastre, este de ajuns sa detii o adresa de e-mail (care poate sa nu fie a ta!) si sa iti alegi o porecla la intamplare, iar ziarul iti asigura anonimatul, adica chiar in cazul unei adrese valide de email, ziarul iti publica doar prima litera apoi, pentru protectie, pune puncte-puncte la restul numelui care ar putea fi recunoscut. Hm, in principiu, o practica onesta. De ce sa te bombardeze pe email-ul personal tot felul de lume doar pentru ca nu e de acord cu parerea ta. In fapt, nu este vorba deloc despre acest lucru. Este vorba despre o explozie fara corespondent (poate doar in sutii de cartier care isi pun un ciorap in cap si te snopesc in bataie fara sa se arate fiindca au boala pe tine) a agresivitatii in formele ei cele mai primitive. Fara sa facem o divagatie fara sfarsit pornind de la subiectul agresivitatii forumurilor, voi da doar un singur exemplu, nu dintre cele sinistre si pornografice, ci dintre cele care au avut in jur de 200 de vizitatori si care poate fi vizualizat in continuare pe site-ul respectiv, care a starnit la randul lui zeci de replici, dar care, sincer, nu ar merita efortul de a-i raspunde.
In 27 iulie, dupa concertul mult-comentat al lui Julio Iglesias in Bucuresti, ziarul Gardianul publica (si) in editia sa on-line un articol despre ceea ce a fost la concert - problemele cu sonorizarea, nemultumirea platitorilor de bilete, dezamagirea spectatorilor. De o agresivitate cum rar mi-a fost dat sa vad, fie si pe comentariile anonime, artistul a fost facut in toate felurile posibile, de la constatarea unei forumiste ca "s-a facut de kkt" pana la "un cantaret de 2 bani" si altele pe care mi-e jena sa le transcriu. Totul a culminat cu un mesaj al unui asa-zis "ioan" pe care il voi transcrie integral (in grafia autorului), cu scuzele de rigoare, pentru a atrage atentia ziarelor care gazduiesc asa ceva asupra riscurilor extraordinarei agresivitati care poate ruina toata munca redactorului. Deci: "(2007-07-27 23:13:40) Frati romani treziti-va odata! (46 vizualizari) De cand cu asa zisa Revolutie din 1989, in Romania timp de 18 ani, s-au adus numai gunoaie, produse expirate, falsuri grosolane atat alimentare cat si vestimentare, au venit fel de fel de "oameni de afaceri", "politicieni pacaliti", artisti rasuflati, si tot felul de falsuri in toate domeniile de activitate. si cand te gandesti ca toate acestea au fost inlesnite si puse la cale tot de catre unii conationali de ai nostrii, excroci nesatui de profituri, care si-au batut joc de bietii romani, dornici de altceva decat de ce le oferise ceausestii ani si ani de amaraciune. Inca si acum se mai produc multe pacaleli precum venirea "marelui rasuflat" Julio Iglesias, care nu a facut altceva decat sa-si bata joc de romani si de o Romanie, care l-au primit insa cu mare bucurie si sinceritate. Pe deasupra a mai stat la masa si cu presedintele Romaniei Traian Basescu. Acest tigan batrin si jigarit nu a facut altceva decat sa-si umfle burta tiganeasca cu bucatele romanesti si probabil ca s-a desfatat si cu ceva prospatura de romance. Rusine sa le fie celor care i-au acordat atentie si credit unui tigan spaniol. Nu ne ajung tiganii nostrii?...mai vrem si alte boraturi?... Treziti-va fratilor romani odata!". Cu amaraciunea in suflet, constat ca cei care plang soarta tarisoarei nostre si a romanilor in genere sunt cei mai agresivi dintre noi, orice discutie se termina in fata unui asemenea comentariu. Tot ce spune forumistul acesta aici poate fi perfect adevarat, problema e ca a ales cele mai violente cuvinte cu care putea sa o spuna! Il facem pe Iglesias "tigan" si "boratura" spaniola, si, in acelasi timp, clamam toleranta si mentalitatile. Stereotipiile functioneaza din plin si, apropo, ele NU sunt opinie. Pentru doar unul dintre aceste invective aparute pe suport de hartie, ai fi dat in judecata si ai tari Romania intr-un scandal de proportii!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO