Ziarul de Duminică

Filme suprarealiste la BIEFF 2012/ de Ziarul de duminică

Filme suprarealiste la BIEFF 2012/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica

16.11.2012, 00:08 219

Prestigiosul Centru Pompidou - Muzeul Naţional de Artă Modernă din Paris - oferă publicului român acces la impresionanta sa colecţie de film, prin programul special prezentat la Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF 2012, organizat între 17 şi 20 noiembrie la Bucureşti, la cinematografele Scala şi Elvira Popescu.

Câteva dintre cele mai importante capodopere cinematografice ale avangardei suprarealiste, filme ce influenţează practicile vizuale experimentale până astăzi, vin la BIEFF într-o prezentare unică.

Centrul Pompidoueste unul dintre cele mai importante muzee de artă modernă din lume şi deţine una dintre cele mai impresionantecolecţii de film: peste 1300 de filme, ce acoperă mai mult de un secol de cinema şi artă vizuală, începând cu Voyage dans la lune de Georges Méliès (1902) până în prezent, reflectând practici cinematografice experimentale dezvoltate în afara cinema-ului mainstream. Cnetrul Pompidou se alătură astfel demersului educaţional al BIEFF, oferind publicului bucureştean o incursiune inedită în universul oniric, plin de umor şi surprinzător de actual al avangardei suprarealiste, prin programul special realizat decuratorul colecţiei, Philippe-Alain Michaud. Programul special va fi reprezentat la Bucureşti de domnul Jonathan Pouthier, responsabil de programele de cinema ale Centrului, invitat în dublă ipostază, fiind de asemenea membru al juriului BIEFF 2012. Colaborarea BIEFF cu Centrul Pompidou este posibilă datorita sprijinului generos oferit de Institutul Francez,UNIFRANCE şi Institutul GOETHE.

UN CHIEN ANDALOU (AN ANDALUSIAN DOG) este unul dintre cele mai importante documente artistice ale anilor '20 şi probabil cel mai cunoscut film suprarealist. Rezultat al colaborării lui Luis Buñuel, care urma să devină unul dintre cei mai mai importanţi cineaşti ai anilor '60-'70, cu Salvador Dalí, filmul are ca sursă de inspiraţie visele celor celor doi autori. O explorare a subconştientului uman, filmul este o seducătoare mostră a predilecţiei suprarealiste pentru iraţional, oniric şi intuiţie, în defavoarea raţiunii şi a logicii.

LA COQUILLE ET LE CLERGYMAN (THE SEASHELL AND THE CLERGYMAN,foto 1), cu un scenariu de Antonin Artaud, este o captivantă şi macabră explorare a erotismului şi violenţei reprimate, ce descrie trăirile unui preot îndrăgostit de soţia unui general. Filmul regizoarei Germaine Dulac prezintă visele stranii şi terifiante ale personajului, folosindu-se de mişcări de cameră dramatice şi de unghiuri de filmare inedite pentru a exprima, în acord cu teoriile freudiene, frustrările şi fanteziile sexuale ale tânărului preot. Considerat revoltător la data apariţiei, LA COQUILLE ET LE CLERGYMAN este încă un exemplu al curajului suprarealiştilor de a nega convenţiile şi a lupta contra conformismului.

În GHOSTS BEFORE BREAKFAST(VORMITTAGSSPUK), pălării zboară, ceşti de ceai se umplu de la sine, bărbaţii au bărbi care apar şi dispar ca prin farmec - universul devine straniu, văzut prin ochiul fanteziei suprarealiste. Astfel, filmul suprarealist se întâlneşte cu încercările cinema-ului primitiv (George Méliès, Segundo de Chomon) în fascinaţia faţă de puterea miraculoasa a camerei de filmat de a transcede realitatea, de a o transfigura, oferind o perspectivă neaşteptată asupra lumii. Tocmai această dimensiune transgresivă capătă, în filmul artistului Hans Richter, o dimensiune politică anarhistă: revolta obiectelor împotriva ordinii sociale burgheze devine un elogiu al dezordinii şi al imaginaţiei. Acest subtext subversiv alGHOSTS BEFORE BREAKFAST nu a scăpat cenzurii naziste, care a interzis filmul, declarându-l "artă degenerată".

Inspirat de un poem deRobert Desnos,L'ETOILE DE MER (THE STARFISH,foto 2) este cel mai pur exemplu de adaptare cinematografică suprarealistă. O experienţă mai curând senzorială şi emoţională, filmul celebrului artist Man Ray e un poem vizual despre dorinţă şi pierderea iubirii, construit pe bază de asocieri libere şi imagini simbolice. Acţiunile protagoniştilor sunt prezentate in cadre deformate, granulate şi mereu surprinzătoare - fiind aplicate variate filtre pe obiectiv, ce fac imaginile să pară privite printr-o sticlă groasă. Astfel filmul păşeşte alternativ între cele două planuri: cel real şi cel al imaginaţiei, poezia cuvintelor devenind poezia camerei de filmat. Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF este organizat de Asociaţia Cultură şi Imagineşi susţinut deCentrul Naţional al Cinematografiei, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporaines, MNAC Muzeul National de Arta Contemporana, Jameson, JTI, Samsung, Romania Film, Fundaţia Konrad Adenauer, Forumul Cultural Austriac, Goethe Institut, UNIFRANCE, Institutul Francez, Ambasada Republicii Koreea, Institutul Polonez, Carturesti, ALLTUR, Kraftmark.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO