Ziarul de Duminică

Fluxul memoriei

Fluxul memoriei
07.09.2007, 21:33 43

Desi tanar, Ciprian Ciuclea (nascut in 1976 la Timisoara; absolvent al Universitatii de Vest, Facultatea de arte plastice), are deja un numar important de realizari.

Printre ele se numara participari la diverse manifestari expozitionale precum Bienala de grafica mica de la Sint Niklaas, Belgia, competitii internationale desfasurate in Statele Unite, Canada (care de altfel a si gazduit in 2006, la Galerie Engramme din Quebec una dintre ultimele sale personale), Italia, Lituania, Polonia, Croatia sau in America Latina (Argentina, Mexic) etc. De asemenea, de cativa ani, numele sau este legat (printre altele) de organizarea Bienalei Internationale de Gravura Experimentala.
Ciprian Ciuclea nu ramane insa cantonat intre limitele impuse de tehnicile grafice. Creatia sa, asemeni celei a multor artisti din generatia din care face parte, include pe langa gravura si desen, colajul, instalatia si obiectul.
In textul ce ii acompania expozitia din Canada, organizata sub genericul Sediment si Memorie, criticul de arta Olivia Nitis indica drept concept central al acesteia ideea de vid ca forma, si relatia obiectelor cu registrul expresiv pe care il antreneaza. Pe de alta parte (citand-o tot pe Olivia Nitis), artistul propune o regie intersanjabila, elastica, ce integreaza spectatorul in demersul expozitional, creand astfel, prin scenografia imaginata de el, un pretext pentru a recurge la memoria afectiva a subiectului.
Tematica acestei ultime faze este dedicata memoriei in dubla acceptiune, ca resursa individuala si ca perimetru extins la formele culturii in sens amplu, ce inglobeaza ideea de colectivitate, anonimatul, serialitatea, tiparul cultural.
Portretizata prin succinte notatii ale gandului si sentimentelor pasagere, memoria personala in varianta lui Ciprian Ciuclea reia linia psihologiei de sfarsit de secol XIX, in care eul se coaguleaza din secvente-sediment ale memoriei. Camasile barbatesti traditionale ce compun una dintre instalatiile sale directioneaza ambivalent lectura ansamblului: pe de o parte, spre zona ancestrala, spre longue duree, pe de alta, spre prezent si timp individual.
Palierele memoriei se suprapun sau se intersecteaza intr-un discurs plastic ce evoca lumea rurala intr-un limbaj extrem de actual. Grafica sa este in egala masura focalizata pe tema memoriei si reflectiei. Lucrari precum Convorbiri de duminica (linogravura), Primul gand de azi-dimineata ilustreaza prin mijloace diferite acelasi concept al fluxului amintirilor. De o expresivitate cautata, cu variabilele sale stilistice, aceste disectii ale timpului personal si timpului colectiv converg intr-un discurs unitar pe care tanarul artist si-l asuma integral.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO