Ziarul de Duminică

Gala artistilor nemteni

Gala artistilor nemteni

Tablou de grup; Imagine din interiorul expozitiei de la "Apollo"

14.07.2006, 13:38 64

Vara este, potrivit unor inveterate obisnuinte, sezonul "descalecaturilor" falangelor artistice din provincie in Capitala. Vacantele cu lentori caniculare si iz de peste in minciocuri la margine de ape videaza galeriile bucurestene de zelul exhibitionist al protagonistilor locali, creand un soi de "stagiune estivala" ad-hoc. Spre norocul si bucuria filialelor din tara, ca si al unor grupuri de tineri intrunite sub acelasi imbold al intentiilor de a-si etala pe o simeza centrala stradaniile de peste an! La Galeria "Apollo" de pe esplanada Nationalului si-au desartat desagii "plaiesii" pictori, graficieni si sculptori de sub Pietricica Neamtului. Oaspeti rari, altfel, pentru amatori de arta bucuresteni, artistii nemteni (doar 20 dintre ei de asta data) n-au precupetit nimic pentru a demonstra ca autoritatea staturii lor artistice nu-i mai prejos de cea a puternicelor filiale moldovenesti din vecinatate - Iasiul si Bacaul. Macar si pentru implinirea acestui orgoliu platonic, drumul lor la Bucuresti s-a cuvenit a fi facut.

Care ar fi atuurile acestei grupari artistice, asa cum par ilustrate in conceptul expozitional de la "Apollo"? In primul rand, tineretea spirituala a rostirii lor plastice. Si valoarea relativ-apropiata a operelor expuse. In ciuda eterogenitatii, ca si a numarului redus de lucrari reprezentative pentru fiecare artist (doua sau trei), se distinge cu pregnanta in expozitie un vivant suflu contemporan al expresiei plastice. Aceasta vibratie sensibila a "timpului prezent" domina oferta nemteana, dar nu intr-o gesticulatie a complezentelor stilistice, ci prin asumarea convingator individualizata a tendintelor pozitive si constructive din arta contemporana. Nu mimetismul fad sau emfaza experimentalista ii tenteaza pe artistii moldoveni care expun la "Apollo", ci expresia curata si decenta a gandirii lor plastice, lucrul bine mestesugit si improvizatia poetica pedant controlata.
Intreaga expozitie emana un aer de sinceritate cordiala in comunicarea vizuala cu orice tip de privitor. Totul pare bine intocmit si oranduit. Diversitatea viziunilor si a timbratiei stilistice circumscrie un spectacol plastic agreabil, intr-o forma de modernitate temperata, dar in care se deslusesc evolutiile ulterioare si tendintele estetice posibile. O atesta cu temei profesional si o alerta preocupare pentru improspatarea sau macar personalizarea limbajului plastic si a instrumentelor specifice, adecvate nivelului de asteptare si de percepere a comunitatii in mijlocul careia activeaza, artistii din generatiile tinere, dar si colegii lor aflati in plina forta creatoare si care au facut posibile si pana acum asemenea deschideri primenitoare.
Nu trebuie sa ne intrige persistenta peisagismului de factura impresionista, de pilda, atata vreme cat mai exista un public si clientela care staruie in a-l cere. Dupa cum nici arta figurativa nu trebuie abolita in virtutea alinierii la tendintele novatoare stringente. Maniera in care artistii nemteni conserva valorile traditionale si gustul burghez la paliere valorice rezonabile constituie un alt atu notabil. Dar semnul cel mai evident al maturitatii acestui nucleu artistic este flexibilitatea cu care isi modeleaza personalitatile, mai vechi sau mai noi, intr-un efort metodic sustinut de mentinere a omogenitatii valorice, a entuziasmului creativ si a autoritatii optiunilor performante. Coeziunea in sine a gruparii nemtene a avut in aceasta strategie simpla si eficienta o cheie de succes. Faptul ca noua generatie de lideri, mult mai tanara, are proiecte si initiative bazate pe filosofia continuitatii si a sustinerii adevaratelor valori, dar si de a realiza un consens al opiniilor si initiativelor proprii, este un pas reusit si plin de fagaduinti.
Expozitia de la "Apollo" rezuma o asemenea realitate. Creatii relevante, multe admirabil compuse si finisate, in viziuni deopotriva echilibrate, rationale, altele cutezatoare, acrosante prin insolitul asocierilor cromatice sau al structurarii formelor, fie ele spatiale sau bidimensionale, grave sau ludice in substanta lor ideatica, semnate de Grigore Agache, Mihai Agape, D-tru Bezem, D-tru Bostan, Monica Carp, Sandu Cuciureanu, Doina Daschievici, Gh. Diaconu, L. Dimisca, Violeta Dinu, Iosif Haidu, Iulia Halaucescu, Dinu Huminiuc, D-tru Mosor, P. Petrescu, Raluca Popescu, St. Potop, Arcadie Raileanu, Lucian Tudorache, Gh. Vadana. Adica, aureola de entuziasm si verva creativa a artelor contemporane nemtene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO