Ziarul de Duminică

Grafica, adrenalina si barbati perfecti

Grafica, adrenalina si barbati perfecti
06.04.2007, 17:09 34

Doua categorii de cronici a starnit mult-anticipatul 300: cele care ii lauda in gura mare spectaculozitatea vizuala si cele care ii critica, foarte incruntate lipsa de continut si de nuante. Sigur ca ambele puncte de vedere sunt valabile in felul lor, insa prima conditie pentru judecarea unui astfel de film este sa nu uitam totusi ca reprezinta ecranizarea unei benzi desenate, sau a unui roman grafic, cum sunt calificate in SUA productiile lui Frank Miller, gen cu o traditie puternica si indelungata acolo, in timp ce la noi e aproape inexistent. Faptul ca filmarile au durat doua luni, iar post-productia - un an, spune foarte mult despre natura unui asemenea experiment. Din capul locului, Frank Miller si regizorul Zack Snyder au declarat ca nu au avut ca scop acuratetea istorica (schimband nu doar stilul de lupta, ci si alinierea formatiunilor in front - in special a falangei spartane), cautand doar sa redea eroismul spartan, sintetizat de sacrificiul unanim din batalia de la Termopile. In ciuda acestor premise, foarte multi cronicari au cazut in capcana numararii foilor din placinta, aducand contraargumente de natura cronologica, istorica, filosofica, psihanalitica in fata unui asemenea film. Sigur ca Europa, uniformele, iadul si sfintii sunt concepte absurde pentru acea vreme. Sigur ca se vad de la o posta asemanarile cu Gladiatorul (sotia si copilul la marginea lanului) ori cele - mult mai numeroase - cu Stapanul inelelor: Nemuritorii amintesc de Cavalerii negri, cocosatul Ephialtes e o varianta rudimentara a perfidului Gollum, iar slutenia monstrilor dezlantuiti de armata persana ne duce cu gandul la orci. Sigur ca filmul se preteaza la ironii nesfarsite. S-a vorbit despre un Die Hard multiplicat, amestecat cu Rambo si Conan barbarul, despre inadvertente, anacronisme, s-au contabilizat membrele retezate si capetele taiate, s-au analizat intrigile de la curte, mizanscena si forma potcoavei cailor, marimea rinocerului si previzibilul finalului. Filmul are multe momente perplexante, de la lupul care aduce cu o creatura a lui Tim Burton la momentul in care Leonidas zboara la propriu de pe o stanca pe alta si la rinocerul care pica infrant la cativa milimetri de scutul celui mai apropiat spartan, culminand cu carul de lupta de un kitsch absolut pe care troneaza, intr-o grandoare cautata, un Xerxes de 1,90 m, cu vocea modificata in studio, in slip, vopsit cu bronz din cap pana-n picioare, plin de piercing-uri in nas, sprancene si obraji, cu lanturi pe chelie, de la o ureche la alta si gatul prins in zale ca africancele din triburi, aratand ca o combinatie perfecta intre Dennis Rodman si un travestit din Frisco. Insa, dincolo de defilarea plina de testosteron a tuturor spartanilor "cu piepturile tari" (cu adevarat spartan in toata aventura a fost antrenamentul la care au fost supusi actorii, pentru ca abdomenul sa le sclipeasca fotogenic), de lipsa oricarei complicatii narative ori profunzimi a dialogurilor, de atitudinea finala model Gerula a lui Leonidas, filmul are energie, ritm frenetic, unele replici cu umor savuros, splendoare vizuala (la inceput, cel putin, sunt cateva cadre care amintesc de Velazquez si Caravaggio) si o coloana sonora impresionanta si impresionant montata. Daca vreti o experienta tonica, frusta, pe care s-o traiti cu umor si cu placerea cu care rasfoiam "Rahan" cand eram mici, fara sa-i pretindeti sa fie altceva decat e, nu-l ratati...

300 - Eroii de la Termopile / 300 Productie SUA, 2006. Regia: Zack Snyder. Cu: Gerard Butler, Lena Headey, Dominic West, David Wenham, Vincent Regan, Michael Fassbender, Tom Wisdom, Andrew Pleavin, Andrew Tiernan, Rodrigo Santoro. Premiera: 23 martie. Distribuit de: InterComFilm Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO