Ziarul de Duminică

Intre misterul si jubilatia luminii

20.04.2007, 19:39 17

Alfred Dumitriu are, in breasla atat de insingurata a sculptorilor, renumele unui as al modelajului in bronz. Este, daca vreti, consacrarea cea mai calificata in constiinta publica a autoritatii lui artistice. Evident, lucreaza cu aceeasi pasiune si pricepere si in alte materiale. Vocatia lui de virtuoz al modelajului ii tradeaza, insa, atasamentul pentru sculptura in metal. O afinitate care exprima pulsatia subtila a artistului intre contemplarea sensibila a realului si poetica rationala, virila, a formelor pe care le elaboreaza.

Sculptorul chiar transmite privitorului aceasta voluptate a conversiei imaginii, fie ea expresie symbolic-figurativa a unui pretext real, fie rod al fervoarei imaginarului. Formele sale par sa sfideze logica universurilor senzoriale, perceptibile, oferind alternativa unui soi de metarealitati, purtatoare de intelesuri si sensuri proprii, ce trebuie descifrate. Artistul ne ademeneste in acest "joc" al deghizarilor transcendente, prin sugerarea unor repere ideatice, simbolice ori metaforice, de regula lapidare si precise, desi, cum este si in cazul acestei expozitii, foarte cuprinzatoare in substanta si profunzimea intelesului lor (ciclurile Rasarit; Cer; Mugure; Stalpi, dar si Fericire; Trinitate; Inaltare; Miriam...).
Dupa cum se poate observa, artistul pare sa recurga in arhitecturarea plamadelor sale sculpturale, extrem de sintetica in marcajul ei plastic, la o anumita infiorare mistica a substratului semnificativ. Este, in acest mecanism al creatiei sale plastice, un talc al disimularii tendintei de reformulare in forme coerente, desi foarte acutizat moderne si indraznete in geometria lor spatiala, a unor continuturi abstracte. Este si o impacare, totodata, a doua planuri antagonice, dar care nu se exclud reciproc. Si, anume, acela al configurarii unui mesaj vizual palpabil prin corporalizarea transanta a sugestiei ideatice, inefabila prin insasi natura ei!
Iata ecuatia estetica pe care si-a propus sa o rezolve credibil Alfred Dumitriu in acest admirabil, prin maturitatea discursului plastic propriu-zis, concept expozitional. A rezultat un amestec fascinant de solemnitate, cu deloc intamplatoare conotatii religioase monumental ipostaziate, si de intimitate cordiala, sesizabila mai cu seama in suita de compozitii/reliefuri parietale modelate in aluminiu.
Ceea ce da unitate acestui proiect sculptural, destinat forului public, mi se pare a fi iscusinta cu care artistul incorporeaza in forme, misterul si, deopotriva, jubilatia luminii.
Aparent paradoxala, proprie mai mult creatiei picturale, observatia de mai sus traduce o realitate indispensabila formelor imaginate de artist. Lumina este o componenta organica a compozitiei sculpturale, ba chiar o determinanta a ei, mai cu seama in piesele in care suprafetele polizate alterneaza cu cele rugoase sau matisate. Ori in cele in care venatura modelajului, in suprafata materiei, foarte difuz si rafinat introdusa in ecuatia efectelor plastice, este menita sa confere o anume identitate expresiva imaginii (precum in ciclul Cer sau Rasarit, de pilda).
O aceeasi implicare a fluidizarii componentei luminoase, devenita un al patrulea element definitoriu in elaborarea compozitiei sculpturale (dupa substanta materiala, modelaj si cizelura), in viziunea lui Alfred Dumitriu capata un rol de prim-plan, asa cum putem constata in piesele masive poliedrice (Mugurii) sau in cele traforate angular-piramidale (Luceferii). Lectia brancusiana a dinamicii spatiale a formelor ce reflecta sau absorb lumina, sporindu-le expresivitatea prin anihilarea efectului de stenicitate, pare a fi, in filozofia sculpturala a artistului campinean, temeiul capital, pe care si-a migalit, in timp, propria viziune intr-o modernitate devenita, iata, aproape clasica! In spatiul generos oferit de noul sediu central al BRD-Societe Generale din Piata Victoriei, lucrarile in bronz si aluminiu semnate Alfred Dumitriu devin in chip natural harazite, prin limbaj si cutezanta vizionara, acestui timp, acestui loc si unui astfel de exercitiu de adecvare la un alt model de sensibilitate si dialog vizual.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO