Ziarul de Duminică

ISTORII DIN UMBRA / Intelectualii si terorismul (VI)

ISTORII DIN UMBRA / Intelectualii si terorismul (VI)

1. Moscheea din Al Acsa (Ierusalim) – tinta a „terorismului religios"; 2 Papa Ioan Paul II si Mehmet Ali Agca, „atentatorul iertat"

25.02.2009, 15:28 80

 
Clerici, credinciosi
 
 
 
Terorismul motivat de fanatism religios isi are o istorie proprie, una dintre cele mai importante forme ale sale manifestandu-se prin „asaltul lacaselor de cult", prin atentate carora le-au cazut victime atat slujitori ai diferitelor culte, cat si credinciosi ai acestora. Predilectia pentru asasinarea unor clerici este motivata de influenta pe care acestia o au asupra maselor de credinciosi, efectele unor asemenea acte teroriste in ceea ce priveste inducerea unei atmosfere de teama in randul unor largi comunitati fiind apreciabile.
De cele mai multe ori, motivatia, justificarea religioasa a acestei forme de terorism se imbina cu cauze etnice si geopolitice, asa cum reiese din analiza evolutiei lor istorice. Persecutarea si masacrarea crestinilor in Imperiul Roman, cruciadele, razboaiele religioase din timpul Evului Mediu (Noaptea Sf. Bartolomeu – 1572), confruntarile dintre Catolicism si Reforma, ca si o serie de acte din timpul miscarilor revolutionare (prigonirea catolicilor irlandezi in timpul razboiului din 1649-1653 initiat de Cromwell) au avut adesea ca tinta distrugerea lacaselor de cult si producerea de victime printre slujitorii religiei si printre credinciosii inocenti, de diferite confesiuni. In acelasi timp, au existat o serie de obiective/interese de natura politica, vizand dobandirea sau consolidarea puterii mai ales in perioadele de criza istorica.
Justificarea acestor masacre a fost cautata in texte religioase, dar a fost exprimata si de liderii unor confesiuni. In 1543, Martin Luther le cerea credinciosilor incendierea sinagogilor si scolilor, arderea cartilor sfinte si persecutarea slujitorilor cultului mozaic.
 
 
 
Pogromuri
         
„Terorismul religios" s-a manifestat din plin in formele de represiune, chiar in masacrele care au fost pogromurile. Se considera ca primul dintre acestea a avut loc in 1821, la Odesa. De altfel, in Imperiul Tarist au avut loc cele mai numeroase pogromuri (1859, 1871, 1881, 1886, 1905). Se estimeaza ca Revolutia Bolsevica si Razboiului Civil care a urmat au dus la uciderea a circa 250.000 de evrei.
Dar nu numai in Rusia au avut loc asemenea acte, iar victimele acestora au fost nu numai evrei. Pogromuri au mai fost inregistrate si in Irlanda, Polonia, Argentina. Un alt exemplu il constituie masacrarea in Turcia a populatiei armene dupa primului razboi mondial.
In acelasi timp, trebuie remarcat faptul ca „terorismul religios" nu a fost un „monopol" al Europei, istoria Statelor Unite fiind marcata, inca de la inceputurile sale, de acte de asemenea natura, de la atentate la mascare.
In timpul celui de al doilea razboi mondial, lichidarea populatiei evreiesti, a lacaselor sale de cult si a slujitorilor acestora a devenit un obiectiv al „terorismului de stat", al holocaustului, vizand disparitia lor totala prin „solutia finala".
Desigur nu trebuie trecut cu vederea faptul ca asemenea masuri de prigonire a populatiei evreiesti au avut loc si in Romania, dar nici faptul ca majoritatea evreilor au fost deportati in lagarele de exterminare de pe teritoriul Transilvaniei, ocupat de autoritatile horthiste.
 
O cronologie a „terorismului religios"
 
Potrivit unor cercetatori ai problemei si unor oameni politici, „terorismul religios si etnic" constituie una dintre cele mai importante provocari la adresa lumii contemporane. In acelasi timp, se subliniaza faptul ca fenomenul terorismului religios e in stransa legatura cu interese geopolitice, iar fundamentalismul constituie in realitate o forma de nationalism cu infatisare religioasa. De fapt, ideologia fundamentalista, emanatie a diferitelor confesiuni, a vizat de cele mai multe ori interese politice, mai ales (re)dobandirea de influenta, de suprematie politica si teritorii.
In ceea ce priveste motivatia dupa care indemnul la acte violente impotriva reprezentantilor altor confesiuni s-ar afla chiar in „cartile sfinte", ea este contrazisa de o analiza obiectiva a textelor acestora, in care, de cele mai multe ori, asemenea acte de violenta sunt justificate doar atunci cand au drept scop contracararea unor pericole reale. De exemplu, in Coran sunt reproduse spusele lui Allah dupa care „necredinciosii" trebuie pedepsiti doar daca fac „rau" musulmanilor. Desigur, interpretarea acestor precepte este, asa cum o demonstreaza faptele, influentata si de alte motive decat cele religioase.
Numerosi specialisti considera ca majoritatea gruparilor teroriste isi afirma cauza in termeni religiosi si culturali, fiind vorba de o tactica transparenta de a „masca" scopurile lor politice si de a obtine sprijin popular sau macar o opozitie pasiva. 
In ceea ce priveste „atacurile sinucigase", ale caror executanti sunt considerati de unii reprezentanti ai islamismului drept „martiri", un cercetator avizat al problemei, Robert Anthony Pape, autor al volumului publicat in 2005 Dying to Win: The Strategic Logic of Suicide Terrorism(A muri pentru a castiga: logica strategica a terorismului sinucigas), in care analizeaza cele 315 asemenea acte comise in perioada 1980-2003, ajunge la concluzia ca majoritatea „au la baza conflicte politice, nu religia".
O cercetare statistica demonstreaza ca actele de terorism sunt inspirate, in majoritate, de funamentalismul islamic, concretizandu-se, in principal, in atentate impotriva unor lacase de cult si a slujitorilor lor, dar implicand si securitatea, chiar viata credinciosilor. Din aceasta „cronologie a groazei" nu lipsesc insa nici ripostele, deci atentatele impotriva unor clerici/lacase ale Islamului, ca si impotriva unor culte crestine considerate a se indeparta de la preceptele de baza, asa cum reiese din simpla enumerare a unora dintre aceste evenimente sangeroase, care au zguduit lumea din secolul al XIX-lea si pana in perioada contemporana. In tot cazul, aceste exemple vin sa ilustreze preceptul dupa care „violenta naste violenta".
* 1838: In America, la Haun’s Mill (Missouri), are loc masacrarea credinciosilor mormoni de catre militii locale.
* 1857: „Masacrul de la muntele Meadwows", in statul american Utah, cu 140 de victime, executat de un grup de mormoni si de indieni Paiute, care, la randul lor, fusesera victimele unor masuri de exterminare din partea colonistilor, dar si a autoritatilor. 
        * 1958: Distrugerea unui lacas de cult evreiesc, Hebrew Benevolent Congregation Temple din Atlanta, Georgia (SUA).
        * 1979, 20 noiembrie: Teroristi islamici ataca Marea Moschee din Mecca; in luptele pentru eliberarea sutelor de credinciosi, 200 de persoane sunt ucise.
        * 1981, 13 mai: In piata Sf. Petru de la Vatican, papa Ioan Paul II este ranit in urma unui atentat cu arma de foc executat de cetateanul turc Mehmet Ali Agca
, apartinand gruparii teroriste Lupii Cenusii. Se banuieste ca Serviciul secret bulgar si KGB l-a sprijinit pe atentator, fara a se putea produce probe directe. In 1983, papa ii acorda iertarea sa atentatorului, fara a face publice declaratiile pe care i le-a facut Agca.    
       * 1981, 4 decembrie: Trei calugarite si un misionar sunt ucisi in San Salvador.
       * 1984, 5 iunie: Teroristi sikh ataca Templul de Aur din Amritsar (India); 100 de victime.
       * 1994, 25 februarie: Extremistul evreu Baruch Goldstein
ataca Pestera Patriarhilor din Hebron; 29 de palestinieni morti, 150 raniti.
 
      * 1998: Gruparea Cavalerii Crestini ai Ku Klux Klan ataca lacase de cult baptiste apartinand populatiei de culoare din Statele Unite.
 
      * 1999: Membrii grupului terorist Crestinii Apocalipsei din Israel, care planuiesc distrugerea unor lacasuri de cult musulmane din Ierusalim (Moschea Al-Aqsa), sunt expulzati.
 
      *1999: Pastorul Bisericii Penticostale din Irlanda, Clifford Peeples, este condamnat la inchisoare pentru pregatirea unor atentate impotriva comunitatii catolice.
      *2000, 1 octombrie: Atentatul impotriva unei biserici crestine din Dishanbe (Tajikistan) provoaca 7 morti si 70 de raniti.
      * 2001, 28 octombrie: Un grup de musulmani ataca o biserica in Bahawalpur (Pakistan), ucigand 15 credinciosi.
      * 2002, 17 martie: Talibanii ataca o biserica in Islamabad (Pakistan); 5 morti, 46 de raniti.
      * 2002, 11 aprilie: Un atentator-sinucigas apartinand „Armatei de Eliberare" din Tunisia produce 16 victime intr-o sinagoga din Djerba.
      * 2002, 24 septembrie: Atac asupra templului hindus din Ahmedabad
(India).
      * 2002, 24 noiembrie: Templul din Jammu (Kashmir) este atacat de un grup de talibani; 13 morti, 50 de raniti.
      * 2003, 15 noiembrie: Bombele transportate de doi atentatori sinucigasi apartinand unei grupari al-Qaeda arunca in aer sinagoga din Istambul (25 de morti, 300 de raniti).
      * 2007, 1 octombrie: Un preot-misionar crestin este ucis in Sri Lanka. Asemenea atentate au loc si in alte state din sud-estul Asiei.
 
      * 2008, 5 februarie: Este condamnat la inchisoare Dayton Lee Calaway, liderul unui grup religios extremist, pentru pregatirea unor atentate impotriva unor biserici care considera ca s-au indepartat de la preceptele crestine de baza.
      * 2008, 6 aprilie: Un preot crestin este ucis in Bagdad. Dupa invadarea Irakului, peste 40 la suta dintre credinciosii crestini au parasit Irakul.
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO