Ziarul de Duminică

Kore (II)

Kore (II)
17.08.2007, 19:13 20

Corina este un model si la propriu, si la figurat: un model uman si un model pentru artist. In cazul ei particular, exista o identitate intre cele doua imagini. Expresiile sale nu se altereaza prin trecerea la starea de nud. Corina nu pozeaza, ci isi exprima imaginea, pentru ca, neavand complexe, nu crede ca are ceva de corectat, imbunatatit sau adaugat starii ei naturale.

Nuda, estetica ei corporala nu are nimic provocator, lasciv sau languros in mod premeditat. Felul ei de a fi - direct, luminos, deschis, tonic, relaxat - ramane acelasi. Corpul ei frumos, cu alura sportiva, are ceva din zveltetea amazoanelor sau a tinerilor kouros, atletii Greciei antice, dar nu pentru ca a facut sport sau pentru ca tine regim. Nici pentru ca s-ar duce la sala sau ar face jogging ori gimnastica. Uneori am impresia ca o vointa interioara - constientizata sau nu - ii ajusteaza permanent trupul sa ramina asa cum este. As numi-o "sanatate mintala".
Si frumusetea ei vine mai ales din felul in care isi asuma si exprima nuditatea ca pe o stare naturala, fireasca. Miscarile, gesturile, privirile, atitudinile, expresiile au o gratie aparte, dar nu gratia balerinei sau a printesei. Intr-un fel, desi trupul este al unei femei mature, expresiile sale au ramas ale preadolescentei naive, imberbe - insolenta uneori -, aproape deloc constienta de nurii sai.
In Istoria frumusetii (editie ingrijita de Umberto Eco - Enciclopedia RAO, 2005), dupa ce trecem de istoria succinta in imagini a frumusetii feminine nude (cap. "Venera nuda" - pag. 16-19) - incepand cu statueta Venus din Willendorf din mileniul XXX i.Hr. si terminand cu un nud al actritei Monica Bellucci pentru Calendarul Pirelli, ajungem la capitolul "Idealul estetic in Grecia antica", unde citim (pag.45): "...sculptura greaca nu idealizeaza un trup abstract, ci e mai degraba in cautarea unei Frumuseti ideale, facand o sinteza a trupurilor vii prin care se manifesta o frumusete psihofizica menita sa armonizeze sufletul si corpul, adica frumusetea formelor si bunatatea sufletului; este idealul acelei Kalokagathia a carei cea mai inalta expresie se regaseste in versurile lui Sappho si in sculpturile lui Praxiteles". Mai departe, in subcapitolul "Corpul omenesc" (pag.72-81), aflam ca ideea lui Heraclit conform careia "armonia nu reprezinta absenta, ci echilibrul contrastelor", inclusa de pitagoreicii generatiei urmatoare in doctrina lor, a condus la ideea unui echilibru intre doua entitati opuse, a polaritatii dintre doua aspecte contradictorii ce devin armonice doar pentru ca intra intr-un conflict dialectic.
Astfel, frumusetea vine din proportiile juste dintre elementele formei dar, foarte important, mai ales din raportul corp-suflet sau forma-continut. Un suflet urat poate distruge frumusetea anatomiei si invers, trupul poate fi infrumusetat de calitatea sufletului. Regasim aici principiul complementaritatii, al diversitatii in unitate, al armoniei contrariilor.
Corina are in mod nativ seninatatea acestei armonii. "Hainele mi se par o constrangere, o conventie", spune ea, "sunt masti". In viata omului, hainele ar trebui sa existe in complementaritate cu nuditatea, nu ca o interzicere a acesteia. "Asta ne-ar oferi o libertate pretioasa: aceea de a ne accepta asa cum suntem, fara disperarile absurde pe care ni le provoaca urmele lasate pe trup de trecerea timpului".
"Natura", continua ea, "e nuda, omul s-a nascut la fel, dar s-a apucat sa puna haine si lui, si naturii si astfel a uitat de frumusetea naturii si a trupului uman". Da, nuditatea a devenit o rusine pentru ca omul a asociat-o in mod artificial cu sexualitatea privita in mod fals ca o vina, ca un pacat. Este OK sa privim filme in care se ucide, se minte, se tortureaza, se fura, dar nuditatea si sexualitatea au devenit, din ceva natural si firesc, ceva blamabil.
Corina viseaza sa poata construi Gradina perfecta, sa reconstituie un Eden in care oamenii sa poata umbla goi si fericiti - sa se poata intoarce la starea lor naturala macar pentru cateva ceasuri... eliberati de tot acest balast al unor prejudecati care le-au adus alienare, instrainare si insingurare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO