Ziarul de Duminică

Lumea dupa Horia Ursu

Lumea dupa Horia Ursu
22.02.2008, 18:45 302

Horia Ursu este un scriitor scump la vedere. A debutat in vrac, in 1983 (Debut '86, Cartea Romaneasca); publica in 1988 o prima carte de proza, Anotimpurile dupa Zenovie, retiparita in 2001 (Anotimpurile dupa Zenovie si alte proze). Il mai gasim doar in volumul Generatia '80 in proza scurta, Paralela 45, 1998. Atat. Discretia sau exigenta de sine l-a mentinut intr-un cvasianonimat.

Romanul recent publicat, Asediul Vienei (Cartea Romaneasca, Bucuresti, 2007), concentreaza, ca intr-o oglinda concava, viata postdecembrista dintr-un oras de provincie, dintr-un fragment al fostului imperiu chezaro-craiesc mitteleuropean. O provincie intre Europe, una a nimanui, fiindca romanul este deopotriva "realist" si "simbolic", "material" si "metafizic".
Horia Ursu si-a construit cartea ca pe o vasta fresca, abundenta in detalii, in cromatica si in suculenta concretului ca o pictura flamanda, intregul fiind disciplinat insa dupa o ordine narativa si o logica aflate dincolo de torentul epic. Simbolizarea devine, astfel, o consecinta inevitabila, iar nu o prescriptie. Daca unele locuri pot fi identificate sau daca numele unor personaje sunt reale, ele sunt doar pigmenti de plauzibilitate. In rest, functia lor e exponentiala. Iar locul unde se intampla totul sau nu se intampla nimic e un teritoriu cu totul inventat.
Simturile privilegiate prin cheia carora se lasa descifrata aceasta "realitate" sunt doar vazul si auzul. Vizual, picturalitatea, uneori cinetica, trimite la imagini cuprinse intre Jugendstil si expresionism.
Muzical, se merge de la cutezanta armonica la atonalitate. Adica tot ce e cuprins intre Klimt si Egon Schiele, intre Mahler si Schoenberg.
Tematic vorbind, intreaga poveste a romanului e o mirifica inaintare catre rest, "putin fum si putina cenusa", catre moarte si catre Nimic. S-a spus despre Asediul Vienei ca e un roman al ratarii. Insa e mai mult decat atat - nu poti rata fara un scop -, e un roman al surparii inexorabile si impersonale, in spirit musilian. Un roman al strivirii "per se". De aceea, a cauta parabola politica postdecembrista, multiculturalitatea transilvana, paragina ei etnica sau mioritismul existential reprezinta prea putin. Lumea lui Horia Ursu e mult mai larga decat atat si sta ori sa explodeze, ori sa fie strivita, dar de instante mai inalte decat realiile imanente. Cat despre resursele naturale ale naratiei, pentru cine isi inchipuie ca intreg romanul e sumbru, ele sunt vii si nelimitate, iar umorul veninos e chiar unul dintre principalele izvoare. Personaje si tablouri vivante sunt aranjate cu oarecare cinism, fara ca persoana care citeste sa stie dinainte daca totul e "simpla relatare sau confesiune", daca e "banala intamplare sau provocare demonica". Sala de teatru nu e simpla sala de teatru, e camera obscura in care se developeaza imaginea lumii pe dos; sarbatoarea (revelionul-licitatie-vernisaj) nu e sarbatoare, e revelatorul care desprinde contururi grave din pasta bezmetica a carnavalului.
E o anume cruzime auctoriala in toate astea, personajele sunt haituite fara pic de crutare. Distanta dintre diafan si atroce, dintre gratie si caricatura lipseste. Cea mai buna dintre lumile posibile isi contine, clipa de clipa, surparea. E si iubire in lumea asta, dar fiecare iubeste mereu pe altcineva, toata lumea pleaca mereu, singura ratiune de a fi este tensiunea, tranzitia catre nimic.
La capatul lecturii, prea multul oferit deschide noi si noi perspective de luat in posesie, nu exista capat. Cartea nu se termina la ultima pagina a ei.
Aduce cumva cu acele clopote minuscule de sticla sub care sta scufundata, in lichid greu, o lume intreaga (oameni, peisaje) si pe care, daca le agiti, provoci miscare, ninsori. Sub pielea butaforiei, atrocitatea vietii sta sa tasneasca. Un obiect perfect.
Asediul Vienei e un roman total, cum putine avem in literatura romana. Un colosal roman voltairean cu teza. Iar Horia Ursu, se poate spune fara pic de exagerare, a devenit, dintr-o mare promisiune, o mare revelatie. Lumea romanului, dupa Horia Ursu, nu mai e aceeasi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO