Ziarul de Duminică

Marcel Duchamp, Centre Pompidou şi MNAC. Cantor!/ de Ziarul de duminică. GALERIE FOTO

Fotografii de Daniel Mihăilescu, AFP PHOTO/ MEDIAFAXFOTO. GALERIE FOTO

Fotografii de Daniel Mihăilescu, AFP PHOTO/ MEDIAFAXFOTO. GALERIE FOTO

Autor: Ziarul de Duminica

19.04.2013, 00:07 266

MNAC / Muzeul Naţional de Artă Contemporană prezintă Mircea Cantor: Q.E.D., pri­ma expoziţie personală în România a unuia dintre cei mai importanţi tineri artişti, activi pe scena internaţională în ultimii zece ani.

Q.E.D. este cea mai amplă prezentare a operei lui Mircea Cantor de până acum, cuprinde 30 de titluri: foto­grafii, filme, desene şi sculpturi, de la Originea lumii (după Courbet) din 1999, o lucrare ce l-a determinat pe Cantor să părăsească România şi să se stabilească în Franţa, până la mai recentul film Sic Transit Gloria Mundi (2012) sau lucrările produse special pentru această expoziţie: Business Class Worried şi noua serie de foto­grafii Sic Transit..., în care Monica Bîrlădeanu re-actează arderea flăcării “vanităţii”.

Folosirea simbolurilor într-o clădire simbolică este premisa aces­tei expoziţii. Spaţiile de la parterul muzeului care păstrează elemente din decoraţiunile originale, reminiscenţe ale trecutului traumatic al clădirii, vor găzdui două impunătoare lucrări catalizatoare: un text gigantic scris pe perete cu fitil de dinamită (a cărui aprindere a fost performată la vernisaj) şi sculptura ce reproduce la scară reală o casă maramureşeană cu acoperişul neterminat.

Această ultimă lucrare, Prag resem­nat care oscilează poetic între local şi universal este plasată în tandem cu intervenţiile in situ ale lucrării DNA Kiss şi supravegheată de pe plafon de Cer Variabil. Prin aceste vecinătăţi Cantor orchestrează o discuţie complexă despre strămutare/relocare, fragilitate, certitudine şi anxietate raportându-se într-un mod critic la istoricul Casei Poporului pentru a cărei construire s-a apelat în anii ’80 la un număr impresionant de meşteri anonimi, artizani şi artişti care au dat formă monumentului Puterii absolute.

Sic Transit Gloria Mundi este o fuziune între imaginea Vanităţii şi reflecţia asupra disparităţilor eco­nomice. Filmul este prezentat în dia­log cu Holy Flowers (fotografii alb/negru cu arme israeliene, reflectate caleidoscopic) şi Fishing Fly (un avi­on de vânătoare construit din butoaie de benzină reciclate şi accesorizat cu un cârlig auriu de pescuit, supradi­mensionat).

Binecunoscutele filme Deeparture şi Wind Orchestra împărtăşesc preocuparea pentru anxi­etatea şi sublimarea violenţei, pre­cum şi felul în care aceasta poate fi indusă metaforic şi instituită poli­tic.

Expunerea este concepută pentru a provoca (auto)reflecţia.

Quod Erat Demonstrandum: titlul auto-ironic contrabalansează ambiţia artis­tului de a crea lucrări unice şi uni­versale, de a opera artistic în zona declaraţiilor irefutabile. Lucrări precum Unpredictable Future, All the Directions sau Cer Variabil repro­duc această indecizie între abordarea tranzitivă şi incertitudinile inter­pretative ce apar în momentul în care declaraţiile artistice îşi întâlnesc receptorii.

Expoziţia Mircea Cantor: Q.E.D. rămâne deschisă timp de un an. În luna septembrie sunt programate evenimente speciale şi schimbarea proiecţiilor video. Lucrarea Eyes Starring to My Absence va putea fi văzută la intrare, doar în zilele de luni şi marţi, când muzeul este închis pentru public.

 

Camera de oaspeţi, un spaţiu inte­grat expoziţiei va găzdui în fiecare lună lucrarea unui artist, prieten sau artizan care împărtăşeşte aceleaşi afinităţi cu Mircea Cantor: Rudolf Bone (aprilie), Geta Brătescu (mai), Ga­briela Vanga (iunie), Ion Grigorescu (iulie), Corneliu Brudaşcu şi Andrei Şerban (august), Victor Man (septemb­rie), Oanea Vasile şi Ioan Opriş (oc­tombrie), Ciprian Mureşan şi Angajare de clovn de Matei Vişniec, regia Geo Balint, cu Eliza Noemi Judeu, Nina Io­nescu şi Adelaida Perjoiu (noiembrie), Adrian Gagiu (decembrie), Victoria Berbecaru (ianuarie), Miklós Onucsán (februarie), Pavel & Tudor (martie).

 

Mircea Cantor s-a născut în Româ­nia în 1977. Trăieşte şi lucrează “pe pământ”.

Expoziţiile personale majore includ Mircea Cantor, Centre Pompidou (2012); Sic Transit Gloria Mundi, MACRO Museo di Arte Contemporanea, Roma, (2012); More Cheeks Than Slaps, Le Crédac, Franţa, (2011); Wise as a Serpent and Innocent as a Dove, Städtisches Museum Abteiberg, Monchengladbach, Germania, (2010); Mircea Cantor solo, Kunsthaus Zürich (2009); The Need for Uncer­tainty, Modern Art Oxford şi Arnolfini, Bristol and Camden Arts Centre, Lon­dra (2008-2009); Ciel Variable, Fonds Régional d´Art Contemporain Champagne Ardennes – FRAC, Franţa (2007); The Title Is the Last Thing, Philadelphia Museum of Art, USA (2006).

Şi expoziţii de grup: TRACK, S.M.A.K. Gent, Belgium (2012); Our Magic Hour – Yokohama Triennale, Japonia (2011); Barock, Museo MADRE, Napoli (2009); 28th Bienal de São Paulo, Brazil (2008); Airs de Paris, Centre Pompi­dou, Paris (2007); Brave New Worlds, Walker Art Center, Minneapolis (2007)şi 4th Berlin Biennale (2006).

În anul 2011 i-a fost decernat pre­miul Marcel Duchamp, Paris şi în 2004 premiul Fondation d’entreprise Ricard, Paris.

 

Expoziţie îngrijită de: Raluca Velisar şi Mihai Pop.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO