Ziarul de Duminică

Nicapetre

14.09.2007, 16:27 40

Expozitia de sculptura si desen Nicapetre deschisa la Galeria de Arta din Silistra este un simbol al spiritului Dunarii, coagulat prin manifestarile si proiectele culturale ale muzeelor din Braila (Centrul Cultural "Nicapetre"), Calarasi (Muzeul Dunarii de Jos) si al galeriilor de arta din Silistra si Ruse.
Nicapetre, de obarsie dunareana, nascut la Braila si, de peste 26 de ani, stabilit la Toronto, este un artist cu o exceptionala creatie si activitate internationala.
In aceasta vara, arta lui Nicapetre a urcat pe Dunare in amonte, dupa un scurt periplu pe tarmurile Pontului Euxin, de la Tulcea, Braila, Calarasi pana la Silistra, in vechea cetate a Durostorumului. Silistra este situata intr-un spatiu incarcat de sacralitate, marcat nu doar de episcopia romana a Durostorumului si apoi de cea medievala a Dorostolonului, ci si de vecinatatea sfanta a Manastirii Dervent sau a cetatii bizantine Vicina de pe insula Pacuiul lui Soare. In acest context, expozitia lui Nicapetre deschisa la Galeria de Arta de la Silistra, in ziua de Sfanta Maria, nu este doar o intamplare fericita, ci se constituie intr-o implinire a destinului acestor locuri cu vocatia sacrului.
Piesele ce compun expozitia lui Nicapetre deschisa la Silistra reprezinta o intoarcere spre origini, operata printr-o descindere arheologica spre straturile ascunse ale istoriei, cat si printr-o vizionara contemplare a genezei. Pentru Nicapetre, "Dunarea mai aduce fantasme de statui greco-latine, purtate fara corabii in malurile surpate... urma intensa a stravechilor asezari prenatale" (Grigore Hagiu). Astfel, Inger albastru ne trimite, prin simboluri (triunghiul vietii) si fragmentarismul intentionat, la plastica preistorica a Dunarii de Jos. Sculptura Altar pagan, Regele si Regina, dar mai ales desenele maestrului au ca tema centrala cuplul divin barbat-femeie, principiul vietii si al lumii, conceput si activat ca un ritual ancestral de fertilitate. Dialogul cu lumea inceputurilor in creatia lui Nicapetre este ea insasi o arta a descrierii si interpretarii originilor (Samanta crapata).
"Artistul refuza sa flateze ochiul, sufletul sau mintea privitorului" (Virgil Untila) iar privitorul este socat in fata unor piese stranii, concepute parca pe o alta planeta, dar cu o tematica pamaneana (Priveghi, Rugaciune pentru fiul pierdut). Desi, aparent, universul recompunerilor primordiale propus de artist "este la prima vedere ostil, agresiv" (V.U.), temele ce ii orneaza catapeteasma sunt profund umane: spiritul si suferintele colosale sau poverile sisifice se sprijina pe stalpii/coloana undeva intre vazduh si apa, mai putin cer-pamant, dar sigur intre material si imaterial (Cariatida). Sculpturile si desenele lui "sunt puternice, iar in ele pulseaza o enigma ce are darul sa te absoarba ca in interiorul unei tornade" (Cristina Maria Angelescu). Oriunde s-ar afla, operele lui Nicapetre "genereaza in jurul lor un climat de autoritate spirituala, de demnitate care il innobileaza pe privitor" (Cristina Maria Angelescu).
Pentru artist, lemnul si piatra, materiile din care ciopleste si reinventeaza universul formelor dintai sunt "cea mai lenta clepsidra cu putinta... urechea exersata care prinde sunetul timpului" - G.Hagiu. Asemeni lui Brincusi, pe care nu il imita, ci doar ii urma "sursele de inspiratie si metodele de esentializare a formei" (Petre Comarnescu), Nicapetre este unul din marii artisti ai lumii, iar expozitia deschisa la Galeria de arta din Silistra constituie un veritabil eveniment cultural al Dunarii de Jos.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO