Ziarul de Duminică

Nja Mahdaoui

Nja Mahdaoui
23.03.2007, 18:52 8

Incheind panotarea expozitiei de la Muzeul de Arta, artistul tunisian Nja Mahdaoui, venit in persoana la Cluj, mi-a spus: "E un fel de retrospectiva in nuce, care aduna cate ceva din tot ce am facut." Mai lipsesc avioanele, am spus glumind, stiind din paginile web care ii sunt dedicate ca a fost eroul unui proiect fabulos, cu care a castigat in anul 2000 concursul international pentru decorarea flotilei companiei Gulf Air. A fost, cred, pentru prima data in istorie cand opera unui artist a putut fi admirata in aer si pe uscat, aproape simultan pe mai multe continente, in cele mai populate si frecventate spatii publice - care sunt fara indoiala aeroporturile.
Cu un an inainte ca alte avioane sa produca unul dintre cele mai dramatice episoade de dupa caderea comunismului, obiectivand aparent speculatiile lui Huntington, avioanele decorate de Nja Mahdaoui purtau mesajul concordiei pe care o sustine de altfel intrega sa opera. O opera ce sta sub semnul unei vaste culturi, profunde meditatii si acute sensibilitati pe care artistul o demonstreaza cu fiecare lucrare si tehnica abordata.
Demersul sau plastic se concentreaza in exaltarea plasticitatii scrierii arabe redusa insa la simple grafeme eliberate de povara semantica, intr-un raport perpetuu al plinului si golului formal, acordat pentru obtinerea echilibrului. Provenind dintr-o cultura semitica ce exclude reprezentarea figurativa, dar o compenseaza cu laborioase si rafinate, frizand perfectiunea, structuri decorative, Nja Mahdaoui a inteles ca arta abstracta poate deveni esperanto-ul comunicarii culturale, la fel cum algebra, ce provine din acelasi spatiu cultural, a devenit esperanto-ul comunicarii informatice mondiale. Artistul nu ramane insa cantonat in propriul areal spiritual, esenta operei sale fiind interculturalitatea si dorinta de comunicare sub acelasi semn al concordiei. Aceasta profesiune de credinta s-a concretizat in lucrari cu dubla paternitate, fiind realizate in duet cu artisti prestigiosi din spatiul cultural occidental. La Cluj au fost expuse lucrari de grafica semnate impreuna cu Wolfgang Heuwinkel din Germania si Jacques Hudon din Canada, ce exprima, prin traseele compozitionale, ideea unei intrepatrunderi si completari armonice. Fermecatoare ca un miraj, tapiseriile si imprimeurile expuse la muzeul clujean etaleaza aceleasi grafeme de inspiratie islamica, devenite semne abstracte ce evoca paradoxal concretetea nisipului uscat al desertului si moliciunea racoritoare a marii.
Mai elocvente decat orice declaratie politica, mai atragatoare decat orice pliant turistic, operele lui Nja Mahdaoui te invita parca sa treci Mediterana ca sa fii primit cu bucurie. Caci dincolo de neintelegerile iscate din nepotrivirea graiurilor, arta adevarata a fost intotdeauna cel mai bun ambasador.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO