Ziarul de Duminică

O arta contextuala

O arta contextuala
29.06.2007, 19:43 43

Nu as fi cumparat cartea lui Paul Ardenne intitulata Un art contextuel (Flammarion 2004), daca nu as fi vazut pe coperta fotografia lui Andrei Cadere surprins in una din plimbarile sale cu nelipsitul baston modular, purtat pe umar mai curand ca pe un stindard victorios decat ca pe o unealta de sprijin.

Cum Andrei Cadere este inca departe de a fi cunoscut cum se cuvine in tara in care a debutat, merita sa vedem ce crede Paul Ardenne despre el. Subtitlul cartii esteticianului si istoricului de arta francez este mai explicit, si enumera tipologia creatiei artistice de care se ocupa: creatia in mediu urban, situationala, de interventie si de participare.
Toate aceste forme de expresie artistica, avand precursori inca de la inceputul secolului XX, si care au ajuns astazi dominante, refuza existenta unui intermediar intre realitate si opera, suspenda simulacrul in oricare dintre manifestarile lui, exclud reprezentarea, descrierea figurativa, seductia aparentelor. Experienta concreta a realului si implicarea iau locul intregului arsenal de practici care concurau la producerea de obiecte destinate contemplarii. Contemplarea cedeaza locul actiunii, interventiei imediate, directe, "contextuale", in masura sa atraga si sa stimuleze publicul sau chiar sa smulga o reactie din partea unei colectivitati inerte sau ostile. Paul Ardenne atrage atentia asupra importantei contigentului, imprevizibilului in acest tip de manifestari artistice care implica spontaneitatea, lipsa determinarilor, cu alte cuvinte un sens al aventurii, al descoperirii. Or Andrei Cadere, in scurta sa cariera artistica de numai noua ani, a teoretizat si pus in practica la inceputul anilor '70 un tip de actiune artistica indreptata impotriva sistemului institutional care regizeaza viata artistica, demonstrand un instinct de libertate care l-a impus rapid, chiar daca la inceput doar intr-o comunitate artistica restransa. Paul Ardenne ii recunoaste acest rol, asa incat numele lui Cadere apare citat de numeroase ori in cuprinsul cartii.
Deplasarea ca forma de arta, peregrinarea urbana din care Cadere a facut modul sau atat de personal de manifestare este un topos al modernitatii. De la flaneur-ul baudelairian pana la impresionisti si mai apoi la futuristi sau constructivisti, mediul urban este un spatiu privilegiat, un spatiu de descoperit, de investigat, de apropriat. Situat de catre Paul Ardenne alaturi de Yoko Ono, Vito Acconci, Stanley Brouwn, artistii din gruparea Fluxus, Andrei Cadere a promovat cu incapatanare, timp de un deceniu, inconfundabila sa imagine de "man with a stick" care a parcurs intreaga Europa, a traversat oceanul, recuperata, astazi, si clasata de istoricii de arta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO