Ziarul de Duminică

O chestiune de imagine

17.06.2004, 00:00 16



Am studiat, cateva zile la rand, pe internet, oferta turistica pentru Litoralul Marii Negre. Si mi-am dat seama, inca o data, ca problema turismului de la noi este una nu de bani pentru investitii, ci de mentalitate si, mai ales, de imagine.



Site-urile noastre turistice - fie private, fie de stat - se incarca foarte greu si dau multe erori. Informatia oferita este structurata prost si e incompleta 50%. In afara de preturi si de numarul de locuri de cazare, nu afli mai nimic care sa te ajute intr-o alegere. Nu intelegi de ce sunt diferente de pret intre unitati turistice din aceeasi categorie. S-ar zice ca asta e un semn de libera concurenta, dar ma indoiesc, pentru ca e singurul. Nu-ti poti invinge concurenta numai prin pret. Mai intai, convingi clientii sa-ti accepte oferta oferind, la aceeasi calitate, un pret mai bun. Sau oferind, la acelasi pret, o calitate sporita prin anumite bonusuri in servicii. Cum se poate asta? Prin IMAGINE.



Iar la capitolul asta, managerii din turism sunt catastrofali. Modul in care isi prezinta produsele este invechit, urat si neatragator. Imaginea de turism si comunicarea ei cer o calitate ireprosabila. Atunci cand clientul vede - intr-un site, o revista, un catalog, o brosura, un poster - un peisaj, un hotel, o vila, o piscina, o pensiune, un parc, o bucata de plaja, un bar, un restaurant, o discoteca, un club, imaginea aia trebuie sa-l faca sa-si doreasca instantaneu sa se "teleporteze" in locul acela!



Imaginile ar trebui sa fie cat mai mari, cat mai clare si cu o cromatica in culori bine saturate. Planurile generale bogate in informatie ar trebui alternate cu detaliile savuroase si rafinate. Din imagini n-ar trebui sa lipseasca personajele umane, mai ales turistii care, prin prezenta lor, ofera un exemplu de urmat potentialului client. Raportul dintre imagine si text - in cazul unei prezentari de unitate turistica - ar trebui sa fie de 75 % imagine si 25% text. Imaginile ar trebui sa fie atat de bune, incat utilizatorul sa-si doreasca si sa poata sa le descarce pe computerul sau ca sa le pastreze.



Astfel, s-ar asigura si o buna circulatie internationala a unor imagini frumoase, pozitive si benefice pentru Romania.



In plus, culmea ironiei, din imaginile care promoveaza turismul autohton lipsesc tocmai peisajele spectaculoase, desi se spune ca avem o tara frumoasa. Fotografiile trebuie sa fie imagini exceptionale, care sa reflecte fidel realitati pe masura. Ele trebuie sa fie principalele arme de vanzare!



Site-urile noastre au o grafica mizerabila, textele sunt pline de greseli, informatiile laconice, hartile ilizibile si incomplete, iar imaginile putine si dezastruoase: mici, urate, neclare, desaturate, prost incadrate.



Se uita ca un lucru bun poate fi anihilat sau alterat printr-o comunicare defectuoasa.



Dar chiar si in cazul in care unui patron i-ar da prin cap sa angajeze o echipa de profesionisti pentru materialele publicitare, tot ar mai ramane o mare problema. Pe Litoral s-a renovat mult, s-a construit si mai mult. Dar fara gust, stil si creativitate. Adica nu s-a construit si o IMAGINE. Arhitectura si decoratiunile interioare raman blocate in triada topeasca gresie-faianta - termopan - parchet laminat. Tot ce conteza pare sa fie "proaspat renovat", nu designul, nu STILUL. Sunt hoteluri si vile de 3, 4 si 5 stele, la preturi mari, dar nu vezi nici o imagine si te intrebi: pe ce o sa dai banii?



Intre doua hoteluri de aceeasi categorie, aflate pe aceeasi plaja, practicand aceleasi preturi, oferind aceleasi servicii, cum poti face diferenta? Pentru ca in mod sigur cele doua hoteluri nu pot fi clone. Diferenta ar constitui-o tocmai batalia de imagine dintre cele doua unitati.



Din pacate, in turismul nostru, cel putin la capitolul imagine, lucrurile arata de parca am vrea sa gonim potentialii clienti. Din confuzia de imagine nu se pot desprinde promisuni concrete sI, apoi, realitatea concreta nu seduce. Imaginea turismului nostru este una submediocra, adica e kitsch.



Turismul este aspirational, el trebuie sa ofere clientului o bucata de paradis - adica exact ingredientele la care el viseaza, negasindu-le in viata de zi cu zi. Are si el acasa gresie-faianta - termopan - parchet laminat, are si apa calda, are si televiziune prin cablu, are si frigider si baie. El nu de asta vine in concediu. Nu trebuie sa mai vindem lucruri care sunt obligatorii si firesti drept bonusuri fabuloase.



In fine, dupa 3 ore pe site-urile noastre, am repetat cautarea, schimband tara. Si nu m-am dus in Spania, Grecia sau Turcia. Ci in Croatia, tara care abia a iesit dintr-un razboi. Am intrat in primele site-uri si m-am lamurit. Ei stiu ce e aia "imagine care vinde". N-am sa ma duc acolo, dar cel putin stiu LA CE NU POT sa ma duc.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO