Ziarul de Duminică

Obsesia Dobrogei

Obsesia Dobrogei

Ambitia lui Ahab de Nicolae Mira

20.07.2007, 22:17 38

La Galeria SENSO a fost deschisa expozitia Filialei UAP Constanta. Reuniti sub genericul din titlul acestei cronici, plasticienii constanteni, dirijati de bagheta distinsului critic de arta local Alice Dinculescu, dau masura traiectelor stilistice pe care le parcurg si a preocuparilor carora li s-au dedicat in ultimii ani.
Manifestarea este ampla si cuprinde aproape toate genurile artelor plastice si decorative. Nuantele litoralului, lumina inconfundabila a acelui tinut scaldat in soare, urmele civilizatiilor ce s-au perindat acolo, marcheaza creatiile majoritatii expozantilor. In panzele sale intitulate Marina si Toamna, Angela Bocu transmite, in culori pastelate, aplicate plat, decorativ, bucuria naturii si reveria estivala stramutata in cadrul ce-l poti panota in interior, spre a te incalzi si la vreme de iarna. Universul misterios al catacombelor paleocrestine, al martirionului de la Niculitel sau al complexului monastic de la Basarabi, cu scrijelarile simbolurilor crestine in peretii de calcar, se resimt in caligramele voioase pe care le asterne Gelu Costea in compozitiile sale din ciclul Semne si urme. Mozaicurile lui Marin Deaconu, cu tematica lor sacra, aduc falfairea abia sesizabila a serafimilor spre bolta de aur. Tot in zona semnelor primare si a mesajelor adresate initiatilor se plaseaza si lucrarile lui Constantin Papadopol, impletire de sculptura si pictura: Facere, Semn-semnificatie (unde triunghiul Trinitatii centreaza cadrul), Scut bizantin, Cruciat, Pocal (silueta Sfantului Graal este evidenta in nimbul stralucitor). Suita de Scuturi a Elenei Dinu este un excurs in formele de aparare si de reprezentare din timpurile cavaleresti. Gabriela Gheorghe isi poarta privitorii in lumea griurilor septice in cele doua lucrari cu care este prezenta, Sanziana si Compozitie. Ciclul Copilarie, semnat de Anamaria Baciu, s-ar putea subintitula "la joie de vivre a l'infantile" datorita exploziilor de culoare din zona tonurilor primare, potrivit mozaicate. Sculpturile in bronz, cu aer mefient, ale lui Nicolae Mira, revela cate o aripioara de rechin ce se stravede deasupra undelor Marilor Sudului (Danger) sau cocoasa lui Moby Dick pe care s-au incurcat funiile harpoanelor zvarlite de vanatorii de balene (Ahab's Ambition) - trimiterile la mitul balenei albe si la nazuintele celebrului capitan ce urmarea o himera, sunt neechivoce. Monolitii lui Petre Grajdeanu, prin economia ciopliturilor ca si prin titlu se adjudeca in zona utilitara a productiei industriale investita cu valoare plastica (Deversor, Parazapezi, Armonie). Metalistul Mircea Enache propune o viziune personala asupra trupului uman dupa multiplele incercari ale vietii, chinuit, emaciat (Omul). Ceramistul de mare rafinament Gheorghe Farcasiu, promotor al sculpturii in acest material destinat in mod traditional obiectelor uzuale si decorative, expune o coloana gracila, de filiatie organica, vibratila ca o alga de sub talazurile marii. Un alt ceramist, Eusebio Spinu, pe langa dipticul Nipon - Nipona, prezinta si un panou decorativ din placi ceramice cu diafane pensulatii si inspirate scrijelari, intitulat Insulele memoriei afective. O faza pregatioare pentru acesta sunt cateva pasteluri, panotate in apropiere. Caricaturistul Leonte Nastase alatura o serie de spirituale desene umoristice unui autoportret ce-l revela ca pe un experimentat manuitor al penelului. O expozitie echilibrata si cuprinzatoare, ce merita vizitata.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO