Ziarul de Duminică

Orbul la volan

Orbul la volan
21.03.2008, 14:11 18

Situatia figurata in titlu pare sa tina de domeniul comicului absurd, sau macar de neverosimil, desi Al Pacino ne-a prezentat-o intr-un film memorabil, Parfum de femeie, iar cu talentul sau iesit din comun aproape ca ne-a convins. Nu va trece mult insa pana cand de la volanul unui automobil abia oprit in parcare va putea cobori, cu bastonul lui alb si ochelarii negri, un nevazator, iar faptul acesta n-ar mai mira atunci pe nimeni, fiindca masina insasi "vede" drumul si obstacolele in locul lui.

Aceasta performanta tehnica se pregateste tot la General Motors, de unde primim asigurari ca in maximum zece ani firma va produce un vehicul inteligent si autoghidat. El va utiliza, in fond, o tehnologie care exista si astazi: radar, senzori de miscare, aparatura de atentionare in privinta devierilor de pe traseu, controlul electronic al stabilitatii si harta digitala accesata prin satelit. Toate acestea mai trebuie insa legate intr-un tot armonios si functional. Compania a adunat in jurul proiectului sau minti stralucite, universitari, ingineri specializati in automatica, specialisti in asigurarea traficului pe autostrazi. Scopul declarat al unei asemenea concentrari de forte creatoare nu este altul decat ameliorarea conditiilor de circulatie pe drumurile publice, reducerea numarului de accidente si fluenta traficului, acesta din urma amenintat in permanenta, astazi, de o dramatica si greu rezolvabila congestionare. Evident, conducerea automata vizeaza nu doar rotile si volanul masinii, ci si consumul rational de combustibil, precum si controlul emisiilor de gaze toxice in atmosfera.
In urma cu niste ani, cand SF-ul mondial, dar si al nostru erau extrem de sensibile la astfel de proiecte tehnice, si l-ar fi revendicat neintarziat si fara discutie pe acesta de care pomenim aici. Dar Lary Burns, vicepresedintele insarcinat cu cercetarea si dezvoltarea proiectelor in corporatia General Motors, tine sa sublinieze mereu in interviurile sale ca nu de fantasticul stiintific e vorba, ci de pura realitate a momentului in care a ajuns societatea contemporana. Din punct de vedere tehnic suntem pregatiti sa ne lansam in lumea vehiculelor autonome si interconectate. Un cip incorporat in bord si o antena vor permite automobilelor fara sofer sa se afle permanent in legatura cu vehiculele din preajma si cu statiile de supraveghere presarate de-a lungul soselei. Angajata intr-o asemenea retea de sprijin tehnic, deplasarea automata ar trebui sa duca la scaderea substantiala, macar cu 50 la suta, a numarului mortilor inregistrati anual in Statele Unite. Fiindca, se afirma, cam 95 la suta din totalul accidentelor au drept cauza greseli umane si doar restul de 5 procente sunt pricinuite de greseli ale tehnologiei.
Daca tot am amintit de factorul uman, trebuie sa adaug ca de el depinde intru totul daca noua tehnologie a deplasarilor autoghidate va fi sau nu folosita efectiv. Posesorii automobilelor din aceasta generatie avansata sunt liberi sa decida cand si cum apeleaza la facilitatile oferite de ele. In ultima instanta, daca apeleaza sau daca nu, fiindca e greu de crezut ca pasiunea multor soferi de a actiona singuri volanul si schimbatorul de viteze va amorti subit, ingaduind transferarea totala a responsabilitatilor de conducere asupra masinii.
Se crede totusi ca drumurile lungi si obositoare, facute pe autostrada, vor fi lasate cu mai multa usurinta in grija pilotului automat, pentru celelalte, facute pe strazi mici si incurcate, omul asumandu-si placerile si sarcinile proprii.
Compania General Motors si-a programat o campanie de testare a tehnologiei masinilor fara sofer in anul 2015, urmand ca trei ani mai tarziu acestea sa fie lansate pe piata. E vorba, bineinteles, de seria pentru public, fiindca unele prototipuri au mai fost testate si pana acum. In noiembrie 2007, interesat si el de aceasta linie de evolutie tehnica, Departamentul Apararii a sponsorizat chiar o cursa speciala pe 100 km. Din pacate, majoritatea celor 35 de echipe inscrise au ratat startul, vehiculele nefiind inca pregatite pentru o asemenea infruntare.
Din cele sase participante, doua echipaje au fost eliminate pe traseu, intrucat comportamentul masinilor respective nu corespundea sperantelor investite in ele. Una era gata sa parcheze catastrofal in zidul unei cladiri. Cealalta s-a si instalat pe neasteptate intr-o parcare intalnita pe traseu, refuzand sa-si mai continue cursa. Patru au ajuns totusi pana la capat, salvand pe moment onoarea sifonata a actualelor vehicule autoghidate.
Evident, dupa o asemenea proba constructorii inteleg si mai bine ce le ramane de facut.
Nimic nu le poate scoate din cap convingerea ca, odata definitivate, modelele si reteaua acestor automobile revolutionare vor marca un salt similar cu cel realizat prin trecerea de la cal la tractiunea mecanica a primelor automobile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO