Ziarul de Duminică

Preocupari europene

Preocupari europene
03.11.2006, 19:59 18

Avem radio cu profil cultural, la ce il folosim? Este o intrebare dificila pentru toate tarile europene ale caror posturi de radio culturale sau programe culturale din cadrul posturilor generaliste au cele mai diverse configuratii.
Am avut ocazia sa ma intalnesc in urma cu putin timp la Berlin cu un important grup de reprezentanti ai programelor de radio cu profil cultural din 30 de tari europene, ocazie cu care a avut loc si constituirea oficiala a Radio Culture Group al EBU (European Broadcasting Union). Discutiile au fost neasteptat de alerte si au pendulat in jurul unor probleme comune tuturor managerilor culturali si din domeniul media prezenti, probleme pe care gazdele germane le-au sintetizat in fraza "daca nu schimbi, pierzi; daca schimbi, esti pierdut" - recunosc ca in germana suna foarte convingator. Subiectele predilecte au fost posibilitatea transferului de know-how intre aceste posturi de radio, viitorul radioului cultural european din perspectiva internetului, digitalizarea si formele alternative de difuzare a produsului radiofonic.
Situatiile sunt foarte diferite in tarile europene, membre sau nemembre ale Uniunii, mergand de la formula existentei unor posturi culturale si respectiv de muzica clasica diferite si bine diferentiate si ajungand la programe culturale cu un singur angajat, asa cum se intampla in Islanda, spre exemplu. Lasand statisticile la o parte, unul dintre aspectele extrem de interesante pe care le-am descoperit in urma acestor discutii este ca media de varsta a publicului posturilor culturale este sensibil mai mare decat media de varsta a consumatorului de cultura (spectacole, carte, muzica, muzee etc.). Poate acesta este si motivul pentru care tema urmatoarei intalniri Radio Culture Group al EBU ce va avea loc la Viena este tocmai posibilitatea de atragere a publicului tanar catre radio-ul cultural.
In paralel cu aceasta intalnire, la Berlin s-a desfasurat si gala celei de-a 20-a editii Prix Europa, festivitate in cadrul careia au fost acordate 13 premii pentru televiziune, radio si internet. Romania a fost nominalizata la cele doua categorii de productie radiofonica - radio drama (teatru radiofonic) si respectiv documentar radio si la categoria internet. Piesa Mansarda la Paris cu vedere spre moarte, o productie a Teatrului National Radiofonic pentru Radio Romania Cultural in proiectul Biografii, Memorii, productie radiofonica in regia lui Mihai Lungeanu cu Virgil Ogasanu si Mihai Dinvale in rolurile principale, s-a clasat pe locul cinci, ceea ce e semnificativ, daca stam sa ne gandim ca si acest concurs functioneaza intr-o oarecare masura pe criterii ce se aseamana cu cele ale Eurovision-ului, iar lobby-ul de care se bucura Romania este mult prea discret. Considerat cel mai important festival european de gen, Prix Europa a atras la Berlin la aceasta editie jubiliara 241 de productii din 35 de tari, nominalizate la 9 categorii, in acest an inregistrandu-se un adevarat record de participare. Invingatorii anului 2006 au venit in general din vestul Europei (Germania, Danemarca, Olanda, Finlanda, Norvegia, Spania si Marea Britanie), cu o singura exceptie, Ungaria. Ceea ce ni se pare remarcabil la acest festival este ca atat in materie de radio, cat si de televiziune sute de profesionisti din mass-media - producatori, regizori, monteuri, manageri, observatori si oaspeti din 35 de tari - au ocazia de a urmari acel tip de productii din zona documentarului sau fictiunii care justifica in mare parte rostul existentei serviciului public de radio si televiziune. Astfel de productii purtatoare de valoare artistica si sociala, in ultima instanta, nu pot fi realizate decat foarte rar de catre producatorii particulari, ele solicitand finantari complexe si o productie pe masura. In afara de radio si internet, categoriile de productie de televiziune (la care Romania nu a avut nominalizari) sunt filme de fictiune si respectiv seriale si mini seriale de fictiune, documentar de televiziune (la care s-au acordat 2 premii), program de televiziune multicultural, spot de televiziune si cel mai bun scenariu de fictiune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO