Ziarul de Duminică

Primul esec al lui M. Night Shyamalan

24.11.2004, 00:00 18



Lansat printr-o spectaculoasa campanie publicitara, cu sloganuri gen: "Fugiti! Armistitiul a luat sfarsit!" si fragmente ale intrigii care dezvaluiau detalii despre infruntarea oamenilor cu forte misterioase nemaivazute, beneficiind de o distributie stralucitoare si de semnatura noului maestru al suspansului, "Satul" este de fapt o dezamagire de proportii. Regizorul de origine indiana care a patruns instantaneu in primul esalon al Hollywoodului cu filme ca "Al saselea simt", "Semne" si chiar controversatul "Indestructibilul" isi pierde de aceasta data in mod regretabil ritmul, stilul si logica. Impanat cu toate ingredientele unui thriller, de la ceata, intuneric, sunete misterioase, atmosfera sumbra, coloana sonora ce subliniaza si mentine tensiunea, "Satul" este lipsit de miezul care constituia esenta filmelor precedente ale lui Shyamalan. Concentrat pe o comunitate izolata din Pennsylvania, ce isi duce existenta in vecinatatea unei paduri fioroase, aparent la sfarsitul secolului al XIX-lea (cu toata recuzita de rigoare), filmul ne introduce gradat in istoria celor care si-au gasit aici adapost si au facut candva un pact cu niste fioroase creaturi ce traiesc in padure. Regulile sunt rupte de un tanar care vrea sa strabata padurea si sa ajunga in oras, din altruism, dar si din curiozitate. Fragilul armistitiu se rupe, creaturile revin in sat si lasa in urma animale jupuite, dare de sange pe usi, groaza si teroare. Tanarul este ranit, iar singura salvare vine de la iubita lui oarba, care, din dragoste, se incumeta sa strabata padurea si sa-i aduca leacuri, incurajata in mod inexplicabil chiar de tatal ei, preotul si conducatorul satului, care o expune la un risc inutil. Ceea ce va descoperi spectatorul este o solutie pe care Shyamalan o tranteste artificial si fortat peste final, de parca realizarea suspansului de pana atunci l-a epuizat. Singura idee care rezista (si pentru care, in fond, Shyamalan s-a chinuit timp de 100 de minute sa construiasca toata povestea) este ca violenta, in orice circumstante, naste tot violenta. Restul implicatiilor, motivatiile personajelor, scenele in care apar creaturile (costumate stangaci in niste pelerine rosii care dau senzatia de circ sau de Mos Craciuni grotesti) nu rezista insa deloc. Mult mai reusit, pe o idee asemanatoare, este filmul francez "Fratia lupilor", care avea o motivatie verosimila. Aici insa, misterul devine imbacseala, tensiunea este data, de fapt, de nervozitatea si nerabdarea crescanda a spectatorului, iar William Hurt, Sigourney Weaver si Joaquin Phoenix n-au practic ce sa faca in rolurile lor. Singura interpretare notabila este a debutantei Bryce Dallas Howard (fiica regizorului Ron Howard), atat de proaspata si naturala in rolul oarbei, incat regizorul a distribuit-o fara sa mai dea probe, dupa ce a vazut-o pe scena. Insa atat nu ajunge pentru prestigiul nestirbit pana acum al lui Shyamalan, suspect din acest moment ca a vrut sa dea lovitura cu un succes comercial, construit in siajul unor filme cu adevarat reusite. Data viitoare vom intra la un film al lui mult mai circumspecti.





* "Satul" / "The Village" Productie SUA, 2004. R: M. Night Shyamalan. Cu: Bryce Dallas Howard, Joaquin Phoenix, Adrien Brody, William Hurt, Sigourney Weaver. Premiera: 29 octombrie. Distribuit de Glob Com Media

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO