Ziarul de Duminică

Purgatoriul de lignit

Purgatoriul de lignit
27.04.2007, 20:37 19

Elena Copuzeanu face parte dintr-o generatie artistica forjata in repetate experiente frustrante si in indarjite stradanii de restaurare a sinelui in fata umilintelor de tot felul, printr-o nestramutata incredere in propria vocatie, cea mereu incercata de indoiala sau nepasarea celorlalti. De aceea, cel mai adesea, rostirea ei plastica se asemuie strigatului, invocatiei imperative si grave, mai apropiata de patosul tragediei grecesti antice decat de vehementa protestatara a gesticulatiei expresioniste a timpurilor moderne. Picteaza sau deseneaza dupa cum traieste, intr-un fel de urgenta a epuizarii (artista ii spune: "a exaltarii imediatiste") imboldurilor si marasmelor existentiale.

Trairi si tensiuni launtrice ce alimenteaza un univers plastic de o coplesitoare forta expresiva. Lucreaza pe suprafete mari de hartie cu pulberi lignitice condensate, refuzandu-si metodic relationarea cu rigorile si problemele imagismului realist, perceput in acceptiunea lui descriptiva. Retoric, isi afirma apetenta pentru discursul plastic direct, intempestiv, energic gestual si "non-simbolic". Desi, in lucrarile figurative, unde dominante sunt fapturile antropomorfe, transpuse in maniera "umbrelor chinezesti" hiperbolizate, imaginea este, in lipsa unui reperaj identitar explicit, chiar proiectia simbolica ori metaforica a unei stari/ atitudini/reactii umane personificate.
De unde si teatralismul scenelor continut nu numai in lapidaritatea compozitionala, ci si in vibratia gestuala a tuselor. Daca mai punem in cumpana si alternantele, foarte subtile prin ritmul lor interior sensibil pus in valoare, de griuri si negruri dense, ce confera corporalitate formelor, fara a le defini cu precizie, obtinem ecuatia modelului de grafism sau de picturalitate realizat cu atata iscusita obstinatie de artista inca de la inceputul carierei sale, recunoscandu-l azi drept pecete stilistica.
In expozitia de la Institutul Cultural Roman, deschisa imediat dupa sarbatorile pascale, ca si in cea de la Galeria "Simeza" ce ii succede la inceputul lunii mai, sunt lesne observabile doua tendinte ale discursului grafic al Elenei Copuzeanu. Primul, pregnant abstract, cu o irepresibila descarcare de energii gestuale, acoperind aproape integral suprafata hartiei, pare sa traduca involburarea magmatica a trairilor senzoriale si emotionale pe care le incearca artista in contact cu realitatile imediate (sau memoriale, evocatoare) si pe care este constransa sa le indure, ca pe o inexorabila osanda. Este efectul vizual al unui proces de inductie a pulsatiei realului in faptura sensibila a artistului. Altfel spus, un prim-plan al reactiei intens subiectivizate si involuntare la fluxurile alienante ale evenimentelor si experientelor existentiale multiple si imprevizibile.
Un al doilea plan este sustinut de creatiile in care coerenta reprezentarilor himerice, figurative-antropomorfe, zoo- sau botaniforme articuleaza un univers alegoric semnificativ, ca raspuns la provocarile si contondenta interogativa a realitatilor, pe care artista le infrunta in periplul sau initiatic, mereu amendat de o dureroasa luciditate, prin purgatoriul acestei lumi.
Ambele planuri se intrepatrund in suita de "chipuri"-personaje cat se poate de reale, dar extrase din contextul determinarilor sociale si spirituale exact (ele pot fi numai deduse!), imaginate ca o enorma canava a destinelor anonime sortite sa indure capriciile existentei imediate, obiective. Imagini "colectionate" de artista pe suport digital si puse in acord plastic, antitetic si semnificativ, cu propriile concepte metareale!
Este, in aceasta viziune a Elenei Copuzeanu, o incercare de asumare a unei atitudini non-contemplative, in fond, patetic extrovertite, dar profund morale si avertizoare fata de aventura eretica a umanitatii. Este, totodata, mesajul pe care il transmite artista semenilor sai sub forma acestui "strigat" in alb si negru, in care s-a zidit cu credinta ca doar astfel edificiul omului real si imbunatatit, ce inca nazuim a-l implini, nu se va prabusi in neant!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO