Ziarul de Duminică

"Cineva masoara lumina din mine"

"Cineva masoara lumina din mine"

*) Rodian Dragoi: Lumina de mireasa, Editura Muzeul Literaturii Romane, 2007, 118 pag.

08.02.2008, 21:11 38

Acest parcurs nu e nou in literatura romana, iar cel de care se apropie cel mai mult pare a fi Zaharia Stancu, poetul care l-a tradus exceptional pe Esenin, fara a sti boaba din limba rusa, numai pe baza afinitatilor. De altfel, el insusi, a avut un traiect asemanator. Impactul imaginii, directetea formularilor (unele cu iz aforistic), cantabilul moderat si intermitent sunt armele formale ale acelei "lumini de mireasa" care impregneaza filele. insa jubilatia nu e sterila, caci elementele naturii si sufletul omului se cutremura impreuna, cu un vitalism, adesea sinestezic, ce-l aminteste pe Fundoianu din Privelisti: "Innebunesc copacii de-atata dimineata/ si drumurile curg incet spre rau// cineva masoara lumina din mine/ campia bate din aripi de grau// apoi se dezbraca de cuvintele mele/ radacinile zilei raman in calendar// padurile intra in casa/ cine a facut intunericul atat de amar?". Zigzagul emotiei, plasticitatea ad-hoc a formelor, insertia biograficului revelator, fac adesea din aceste scurte poeme - asa cum inteleg ca s-a mai spus si de catre alti comentatori inaintea mea - niste mici bijuterii, cu o structura aeriana ca puful de papadie. ingrosarile de orice fel strica mirajul acestei plutiri, tirania rimei ii joaca uneori feste poetului, il indeamna la versuri plate precum acesta: "ploua sau mama se-ascunde in vreun nor si plinge?" O anume usurinta a poetului in a da drumul in lume distihurilor (forma sa preferata) fara a lua seama la apropierile prea stranse de Labis, Esenin, Brumaru (ca sa prountam doar trei nume) greveaza asupra propriei originalitati. A indragi prea mult tot ce-ti iese de sub penita nu e o dovada de iubire adevarata fata de opera. Cel ce spune : "de cind te-ai dus m-am innoptat si-aud/ cum te cauta planetele pe care ai trait/ acum e primavara vin mugurii pe jos/ spre satele pe care le-ai iubit// salbatic ninge-n casa in care te astept/ s-a-ntunecat si vinul strigandu-te duios/ mi-e-asa de frig de parca tot as sta/ linga un foc cu flacarile-n jos", ori: "pe vremea cind te iubeai c-un artar/ fotografia ta aparea foarte des in ziar // si doamne cit te mai invidia salcia aceea pletoasa/ pe care o primisem cu chirie in casa" nu are voie sa incheie cu: "acum toate s-au dus au plecat/ pe unde-ai trecut tu miroase ingrozitor a pacat", pentru ca distruge tot inefabilul si ironicul cviprocvou pe care miza intregul poem. Boarea este elementul propice acestei poezii si abstractiunile monumentalizate o anuleaza dintr-un foc: dupa splendidul distih "in parul tau acum e mai racoare/ se-aude clar cum pleaca lumina din lumina", poetul trimbiteaza: "cresc stalpi de nerabdare prin garile pustii". il vom ierta insa, intrucat in ciclul mai recent (duminica in Berceni) se vede o mana mai severa si caligramele ei sunt remarcabile: "Tu de mult erai dusa/ dar forma cuvintelor tale/ imi chinuia sangele/ si apa cu care deseori te inveleai// acum imi e frig/ glasul tau alta padure incalzeste" (Singele si apa cu care te-nveleai) ori: "Pe aceasta hartie/ as fi putut sa astern un poem// daca nu s-ar fi asezat/ aceasta raza de soare// pe care stiu ca nimeni/ nu o poate clinti" (Raza de soare...) Bine zice poetul: exista niste raze de soare in opera sa pe care nimeni nu le poate clinti. E de-ajuns.

*) Rodian Dragoi: Lumina de mireasa, Editura Muzeul Literaturii Romane, 2007, 118 pag.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO