Ziarul de Duminică

REPORTAJ/ Realitatea imediata si literatura

REPORTAJ/ Realitatea imediata si literatura

O amintire literara din vara, de la Neptun

06.01.2010, 14:35 220
Se scriu putine carti desprerealitatea imediata, cea in care traim cu totii si pe care nuincetam sa o blamam, sa o laudam, sa ne aratam dezamagiti sauincântati, adica sa avem o atitudine constanta fata deea.
Noul val literar a debutat cu oastfel de ambitie, incercând sa surprinda schimbarile lumiinoastre, schimbari vizibile mai ales la cei tineri. Asadar, anavalit in proza, dar si in poezie, o lume mai libertina, aparenticonoclasta, negând valorile traditionale intr-un mod anarhic. Spunanarhic pentru ca exista valori perene si valori comuniste, existaideologii construite pe sistemul comunist si pe refuzul acestuia,exista mentalitati adânc inradacinate in jumatatea de secol in careromânii au fost privati de drepturi fundamentale, dar exista siprincipii solide de viata venind din lunga experienta umana.Tinerii le percep pe toate ca fiind produsul comunismului, iar pecei care le mai sustin ii percep ca pe niste dinozauri din epoca depiatra a aceluiasi comunism.
In acelasi timp, insa, lumeanoua a adus categorii inexistente, personaje care nu se puteauimagina inainte de '89, noi factori ce ne influenteaza viata, nedicteaza comportamentele si ne raporteaza altfel unii la altii.Peste noi au navalit realitatea politica si fauna sa de personaje,realitatea afacerilor, cu o paleta larga de tipologii, realitateashowbiz-ului, propunând de-a valma vedete si pseudovedete,realitatea mediatica, influentând principii, mod de viata, valori,manipulând mase largi prin mituri si pseudomituri, realitateahigh-life-ului, un high-life autohton, desigur, cu tot felul despecimene care ar fi facut deliciul si ar fi triplat comedia umanaa lui Balzac.
Subiectele si personajeleacestor realitati razbat greu in literatura. Cauza principala este,in opinia mea, modul in care traieste scriitorul român. Mai degrabainchis in sine sau multumindu-se cu un cerc de amici cam dinacelasi mediu, preferând asadar subiectul restrâns, al cercului sipreocuparilor bine cunoscute, subiect cel mai adesea livresc.Accesul limitat, cauzat de conditia sa sociala, la realitati, lafatetele multiple ale realitatii in care traieste il limiteaza peautorul român la propria experienta de viata. Putini autori trecdincolo de ea, fundamentând realitati pe care nu le-au traitdirect. Printre cei putini, Doina Rusti si Dan Stanca au pornit dela cazuri reale, fie ca a fost vorba de mari convulsii sociale oripolitce, fie de faptul divers, in scrierea unor carti.
O alta cauza majora anepercutarii la subiectul din realitatea imediata este insasiconditia neprofesionista inca a scriitorului român. El nu are nicitimp (presat de obligatia de a-si câstiga traiul zilnic dintr-oalta meserie decât cea a scrisului), nici resursele financiare sprea se documenta. Când gaseste un sponsor sau o finantare, o aflapentru un material, o carte in faza finala. Mai nimeni nufinanteaza un proiect, ci, in cele mai bune cazuri, un produs.Bursele de creatie - ca si subventiile directe catre autor - artrebui orientate spre sustinerea unui proiect. Un an, doi,scriitorul ar trebui sa beneficieze de resurse spre a trai, dar sispre a se documenta.
In fine, dar cred ca nu inultimul rând, reticenta, inapetenta, neaderarea la subiectelefierbinti ale realitatii noastre isi au originile in faptul ca massmedia, cu precadere televiziunile, se asaza intre noi si realitate,intre noi si public. Lumea crede in - si consuma fara satiu -realitatea mediatica. Or, acolo, chiar daca tratate superficial,partizan adesea, sunt prezente cam toate subiectele de interespentru publicul larg. Lui, intr-o buna masura, nu prea mai ai ce-ispune spre a-l câstiga de partea literaturii. Mizând pe efectulcare s-ar fi produs in lumea ocoidentala prin asumarea unui subiectprecum "Cazul Tanacu", Pascal Bruckner a incercat un succes depublic in România cu el. Evident, n-a reusit. Se pare ca publiculromânesc nu graviteaza in jurul unui subiect mai mult de celecâteva zile cât acesta e tocat la televizor.
Anul acesta au aparut doua cartiinteresante, proaspete in subiecte, curajoase pentru ca intra peacest teritoriu minat al realitatii imediate. Este vorba de"Arunc-o pe sora-mea din tren" de Stelian Turlea si "Colectionarulde iluzii" de Sebastian Sârca. Vom vedea ce lume ne aduc cei doi sicu ce profit pentru un cititor, ca mine, altfel ahtiat dupainformatiile de tot felul parvenite prin presa, la prima intâlniredin anul acesta. Ca sa incepem 2010 cu bine!
CONSTANTINSTAN(n. 28 iulie1951) este licentiat al Facultatii de Filologie (1974) aUniversitatii Bucuresti. Laureat al Academiei Române (2004) pentruromanul "Gerda". Cartile de proza i-au fost premiate de ASPRO,Asociatia Scriitorilor din Bucuresti, Festivalul "Poesis" SatuMare, revista "Luceafarul". Premiul APLER pentru jurnalismcultural.
Este prezent de la primul numar,saptamânal, cu rubrica "Reportaj", in "Ziarul deDuminica".

Este presedintele sectiei Proza aAsociatiei Scriitorilor din Bucuresti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO